"מנמ"רים – אל תעשו פרויקטים; קחו את הכסף ותביאו ערך עסקי לארגון"

"לפני שהמנמ"רים מגדירים את עצמכם כאנשי טכנולוגיה, עליהם למצב את עצמם כמי שמחויבים להביא ערך עסקי לארגון שהם עובדים בו", אמרה אירית קינן, מנכ"לית חברת הייעוץ KIT Knowledge

אירית קינן, מנכ"לית חברת הייעוץ KIT Knowledge. צילום: פלי הנמר

"על המנמ"רים לשנות את הגישה שלהם לגבי תקציבי ה-IT. עצתי להם היא לקחת את הכסף שהם מקבלים, להביא ערך עסקי לארגון ולא להציג את זה כפרויקטים", כך אמרה אירית קינן, מנכ"לית חברת הייעוץ KIT Knowledge.

קינן דיברה במפגש של פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 מבית אנשים ומחשבים, שנערך השבוע ב-yes Planet בראשון לציון, בהנחיית רונן זרצקי, יו"ר הפורום ומנכ"ל BSD-IT, ופלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

לדברי קינן, משימת ניהול אסטרטגיית התקציב של המנמ"ר צריכה להיות מנותבת לכיוון ניהול הערך של הארגון. "לפני שהמנמ"רים מגדירים את עצמכם כאנשי טכנולוגיה, עליהם למצב את עצמם כמי שמחויבים להביא ערך עסקי לארגון שהם עובדים בו", אמרה.

היא ציינה שעל המנמ"ר לשכנע את ההנהלה להשקיע במשאבים שלדעתו מביאים ערך עסקי לארגון. קינן השתמשה במודל "משאית הכסף", שתפקידה לשכנע אנשים להפקיד בידיה כספים למטרות מוגדרות. "הדבר משול לכך שאתם מבקשים ממישהו סכום כסף מסוים והוא לא ממש מכיר אתכם", אמרה קינן. "השאלות שהוא ישאל אתכם הן כמה תשואה הוא יקבל על הכסף אם ייתן לכם, בתוך כמה זמן ואילו סיכונים הוא נוטל על עצמו".

לדעתה, תהליך דומה מתרחש בהכנות לדיוני התקציב. "תהליך קביעת תקציב בארגון מתחיל בקביעת גובה וסיווג ההשקעות בארגון, גיבוש תוכניות עבודה לפי צרכיו והעברה לביצוע ליחידות הביצוע", אמרה קינן. "בשיטה זו, לגורם הטכנולוגי אין הרבה השפעה".

"הכשלים הם חוסר הבנה של הערך העסקי, גיבוש תוכנית העבודה אינה מיטבית, חסר תרגום של הערך העסקי לדרג הביצועי והדבר הכי חשוב הוא העדר מעקב אחר הצמיחה בארגון, כי כולם עסוקים במשימות במקום במיקוד העסקי הנדרש", הוסיפה. "התפקיד של המנמ"רים הוא לאפשר את הערך העסקי המקסימלי מהתקציב, בעזרת הטכנולוגיה".

איך מגדירים ערך עסקי?

עוד היא אמרה כי "תפקיד אנשי ה-IT הוא לעזור ללקוח הפנימי למצוא את האיך הטכנולוגי. העברת הערך העסקי הוא הכלי שמסייע לניהול התקציב. אם יש משימה שאין לה ערך עסקי – אין צורך להקצות לה תקציבים. ברגע שמקבלים תקציב, מקבלים אחריות על צמיחת הארגון ועל הבאת ערך עסקי, והפיכת הפרויקט למנוע צמיחה".

היא ציינה כי תהליך התעדוף הוא משמעותי ביותר וצריך להיעשות בצורה סדורה. שלבי התהליך שעליהם המליצה קינן הם: ניהול ההשקעות על ידי קביעת גובה וסיווג ההשקעות של הארגון; איסוף הדרישות על ידי היחידות העסקיות; שילוב הגדרת הדרישות לטובת הגדרת התועלת העסקית; תעדוף בהתאם לציונים שניתנו לכל אחד מהמרכיבים; וגיבוש תוכניות לשנה הבאה, בשילוב עם בקרה.

"הארגונים עדיין לא שם", אמרה קינן. "הם לא מקצים תקציב מוגדר לתהליך התעדוף ואין מערכת תומכת קבלת החלטות – מה שמביא לנתק מוחלט בין הגורמים המחליטים לתהליכי ההוצאה לפועל של אותן ההחלטות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים