"ישראל נתפסת בעולם כמעצמת חדשנות – הרבה יותר מאשר בארץ"

"יש להנגיש את המדע והטכנולוגיה בכל מקום בארץ, לרבות הפריפריה - ולעשות זאת לכל אזרחי ישראל באשר הם", כך לדברי שר המדע, אופיר אקוניס, שבירך את המנמ''רים המצטיינים לשנה החולפת

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס. צילום: ניב קנטור

"אני רוצה לספר על המשרד הקטן-גדול שבראשו אני עומד. לדאבון לבי ובצער רב אני מודיע כי בעולם כולו, ישראל נתפסת הרבה יותר כמעצמה של מדע, טכנולוגיה וחדשנות – הרבה יותר ממה שהיא נתפסת בישראל", כך אמר אופיר אקוניס, שר המדע.

אקוניס היה אורח הכבוד בטקס במסגרתו חולקו 14 אותות הערכה היום (ד') למנמ"רים מצטיינים לשנת 2016. האותות ניתנו בטקס שנערך היום בבניין רקאנטי באוניברסיטת תל אביב, במסגרת כנס KickOff. את הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה. פרופ' גדי אריאב עמד בראש ועדת האיתור שבחרה את המנמ"רים המצטיינים. השר אקוניס בירך את המנמ"רים המצטיינים.

לדברי השר אקוניס, "עם כניסתי לתפקיד בספטמבר 2015, הצבתי לעצמי ולמשרד כמה מטרות. אחת מהן היא להנגיש את המדע והטכנולוגיה בכל מקום בארץ, לרבות הפריפריה – ולעשות זאת לכל אזרחי ישראל באשר הם. אני שר מדע של כולם: יהודים, חילונים, חרדים, ערבים, בדואים ומתיישבי יו"ש. יש לספק לכל אזרחי ישראל הזדמנות טובה להיות נגישים לטכנולוגיה".

"היקף התקציב חייב להמשיך לגדול"

אקוניס אמר כי תקציב המשרד צמח בחלוף השנים. כך, בשנת 2010 הוא עמד על 146 מיליון שקלים, השנה הוא עומד על 443 מיליון שקלים וב-2018 יעמוד על 484 מיליון. "כחצי מיליארד שקלים זה טוב מהסכומים בעבר, אבל זה ממש לא מספיק", אמר אקוניס. "היקף התקציב חייב להמשיך לגדול".

השר אקוניס תיאר כמה מפעילויות המשרד: פרויקט ליל מדענים, עם 15 מוסדות אקדמיים, 62 אלף משתתפים ובשיתוף האיחוד האירופי; התנסויות במוזיאוני מדע, 500 כיתות 18 אלף לומדים; שבוע חלל, הנערך ב-17 רשויות עם 60 אלף משתתפים; קייטנות מדע, המתקיימות ב-131 רשויות עם 6,500 משתתפים; חוגי מדע, הנערכים ב-59 רשויות, עם 3,600 משתתפים; יום המדע, המתקיים ב-47 רשויות, ועם 40 אלף משתתפים; אוריינות דיגיטלית (להב"ה), הנעשית ב-30 רשויות ועם 70 אלף משתתפים.

צילום ועריכת וידיאו: יוסי ציפקיס

"אנו עושים מהפכה בסל המדע", אמר השר אקוניס. "כך, אנו נותנים ל-321 ישובים סלי מדע עם התמחות בסייבר, רובוטיקה, או מדעים מדויקים. הקצנו לכך תקציב פיילוט של 30 מיליון שקלים. בראשונה משרד המדע מממן רכש של ציוד. זו השנה הראשונה – בשנים הבאות נגדיל את התקציב".

עוד הזכיר השר את תכנית המצוינות לתגבור של מדעים מדויקים ל-3,000 בני נוער, ותכנית מדעניות העתיד ל-750 נערות בכיתות ט'-י"ב. "אנו משיקים השנה את פרס שר המדע לרשויות מצטיינות, על כמות ואיכות הפעילויות בתחומים", הוסיף אקוניס.

יעדים להסכמים בינלאומיים נוספים

לדברי השר, "אנו עוסקים בשיתופי פעולה בינלאומיים רבים, בניגוד למה שמשתקף בתקשורת על בידודה הבינלאומי של ישראל. רק השנה חתמתי, כשר המדע, על הסכמים, בין השאר עם דרום קוריאה, סין, מדינת קליפורניה, הודו ויפן".

"בהמשך השנה וב-2018 נחתום על הסכמים עם אוסטריה, הולנד, סלובניה, סלובקיה, ברזיל, ארגנטינה, קולומביה ואתיופיה. להסכמים הללו יש חשיבות מחקרית-מדעית. כך למשל, על כל דולר שישראל משקיעה במחקר בשיתוף סין, סין משקיעה חמישה דולרים. יש לנו תכניות עבודה, הצבתי יעדים להסכמים בינלאומיים נוספים".

בתחום החלל, אמר השר אקוניס, "אנו מעצמה. אנו נמצאים בין 10 המדינות המובילות בתחום. אמנם אנו בטרגדיה גדולה, בשל התפוצצות עמוס 6 – שלא קרתה באשמתנו, אולם בשנה וחצי האחרונה נערכו שישה שיגורים לחלל".

משרד המדע, אמר השר אקוניס, ,"מקיים שיתופי פעולה עם האוניברסיטאות. אנו מספקים מאות מלגות למדענים חוזרים, לחוקרים יוצאי אתיופיה, ולחוקרים בתארים שונים ומתקדמים. המשרד מממן שבעה מרכזי מו"פ, ביניהם בקצרין, קרית שמונה, אריאל, בערבה ושדות נגב על גבול עזה".

פעילותו של משרד המדע, סיכם השר אקוניס, "היא גולת הכותרת של כל משרדי הממשלה. מדובר באחד מהמשרדים הכי חשובים. משרד המדע הוא מיני 'משרד חינוך' ומיני משרד חוץ, ואני גאה לעמוד בראשו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים