IIoT – ההתפתחות החדשה בתחום האינטרנט של הדברים

אינטרנט של הדברים, או IoT, מקושר בדרך כלל לבתים חכמים וליישומים בתחום כמו רפואה וערים חכמות ● אבל מה קורה כשמוסיפים למונח הזה עוד I?

עדי מור בירן. צילום: פלי הנמר

השבוע מתפרסם כאן הפרק האחרון שעוסק באינטרנט של הדברים במסגרת Tech Takes – ה-Vlog השבועי שלי, שעוסק ביישומים של טכנולוגיות חדשניות בתעשיות שונות ושמתפרסם מדי יום א' כאן, באנשים ומחשבים. בפרקים הקודמים סקרתי יישומים בתעשיית הביטוח, בערים חכמות, בתעשיית הרפואה ובתעשיית האופנה. הפעם אסקור את יישומי ה-IoT בתחומי המפעלים והתעשייה, או במילה אחרת – IIoT. החל משבוע הבא אתמקד בנושא חדש – המציאות המדומה (VR).

המונח IIoT (ר"ת Industrial Internet of Things) מופיע לרוב בהקשר של תעשיות הייצור ומתייחס לסוג ספציפי של IoT המיושם במפעלי ייצור. כאשר מתייחסים ל-IIoT, הצפי הוא שההשפעה על תחום הייצור יהיה כה משמעותי כך שבסופו של דבר, ה-IIoT יהווה הבסיס למהפכה התעשייתית הרביעית – ה-Industry 4.0.

ההערכות השמרניות ביותר מדברות על כך שההוצאות על יישומי האינטרנט התעשייתי של הדברים ברחבי העולם עמדו על כ-20 מיליארד דולר ב 2012 וצפויות להגיע ל-500 מיליארד דולר עד 2020. הצפי הוא שפוטנציאל הערך שנוצר מיישומי ה-IIoT יעמוד על כ-15 טריליון דולר מהתמ"ג העולמי עד לשנת 2030.

שיפור היעילות התפעולית הוא המפתח לערך ולתועלת מיישומי האינטרנט התעשייתי של הדברים, והיישומים הראשונים שלו התמקדו בתועלת זו. אחד מאזורי המיקוד בתחום זה הוא תחזוקת מנע (Predictive Maintenance) – תחום שהוכיח חיסכון של עד 12% מהעלויות של תיקונים שנקבעו מראש, והפחתה כוללת של עד 30% מעלויות התחזוקה.

להלן מספר דוגמאות של חברות יצרניות שיישמו פתרונות IIOT וכבר נהנות מהתועלות שנובעות מהיישום:

קאטרפילר (Caterpillar) – חברת המכונות והציוד האמריקנית נכנסה באחרונה לשותפות עם Uptake – חברה לניתוח מידע תעשייתי, על מנת לסייע ללקוחותיה להבין טוב יותר את מצב הציוד שברשותם ולנטר את הציודים שלהם ביעילות רבה יותר. לדברי קאטרפילר, לרוב משתמשים בטכנולוגיה שלה לניטור הצי ולמעקב אחר ניצול הדלק, אך שותפות חדשה זו שואפת להנגיש מידע רב ומשמעותי יותר. המטרה היא לאפשר ללקוחות מידע רלוונטי, שיאפשר לעבור ממצב ריאקטיבי של טיפול אחרי תקלה למצב פרו-אקטיבי של תיקון לפני התקלה.

איירבאס (Airbus) – יצרנית המטוסים האירופית לא רק מיישמת טכנולוגיות IoT במוצריה, אלא גם בכלים המשמשים את עובדיה בתהליך הייצור. עבור איירבאס, חזון המפעל של העתיד בא לידי ביטוי בעובד הנמצא על רצפת המפעל, שיכול להשתמש בטאבלט או במשקפיים חכמים כדי להעריך את המשימה הנדרשת, ולאחר מכן לשלוח את המידע לכלי רובוטי שמשלים ומבצע את המשימה.

MAN – ה-IIoT הוא הפתרון שמאפשר למהנדסים של חברת הרכב הגרמנית להתעלות על פני המתחרים. טכנולוגיית MAN Truck & Bus יכולה לאסוף את הנתונים הגולמיים מתוך חלקי המשאית בזמן אמת ולתרגם אותם לדו"ח שימושי ומנותח, שמוצע כשירות בתשלום ללקוחות. על בסיס מידע זה, MAN מספקת ללקוחותיה תחזוקת מנע של הרכבים, שמאפשרת זיהוי של תקלות במנוע או כשלים פוטנציאליים אחרים מראש, ובכך חוסכת זמן ועלויות ללקוחות.

טיסנקרופ (ThyssenKrupp) – בתחום האינטרנט של הדברים ראינו כבר דברים לא צפויים שמקבלים ערך חדש כאשר הם מחוברים לאינטרנט. במקרה הזה, ה-"דבר" הוא מעלית. חברת הטכנולוגיה הגלובלית CGI חברה למיקרוסופט (Microsoft) כדי לספק פתרון תחזוקת מנע למעליות שמייצרת טיסנקרופ. הפתרון מחבר באופן מאובטח אלפי חיישנים ומערכות במעליות, שעוקבים אחרי כל דבר – החל מטמפרטורת המנוע ועד למצב הפיר – לענן Azure Intelligent Systems. כך, המעלית החכמה של טיסנקרופ מאפשרת לטכנאים להשתמש בזמן אמת בנתונים ממערכות ה-IIoT כדי לזהות תקלה לפני שהיא מתרחשת.

BASF – המפעל הכימי הגרמני עובד עם מרכז המחקר הגרמני לבינה מלאכותית כדי להנדס פתרונות אינטרנט של הדברים ממוקדי צרכנים. בפיילוט של מפעל חכם בעיר קייזרסלאוטרן, החברה מייצרת שמפו וסבונים נוזליים מותאמים אישית. כדי להניע תהליך זה, הלקוח מזין הזמנה לדוגמה ואז, על גבי רשת אלחוטית, תגי רדיו RFID מוצמדים לבקבוקי סבון ריקים על קו הייצור ומתקשרים למכונות ייצור את המידע לגבי סוג הסבון, הניחוח והאריזה הנדרשים. כל בקבוק יכול להיות שונה לחלוטין מקודמו.

המטרה: הרבה יותר מחיבור טכנולוגי

יצרנים רבים עשו צעדים גדולים בחיבור המוצרים ופסי הייצור שלהם ל-IoT, אבל על מנת להצליח בעידן חדש זה, נדרש הרבה יותר מאשר רק החיבור הטכנולוגי. כדי למנף באמת את קשרי הלקוחות הישירים החדשים שנוצרים בזכות ה-IIoT, צריכים הארגונים לשנות באופן מהותי את האסטרטגיה ואת התרבות הארגונית שלהם – הן בתהליכי המכירה והן בתחום שירות הלקוחות, ולא רק בפסי הייצור.

היצרנים שיצליחו להתמודד עם האתגר וליישם את השינויים כבר כיום ימצבו את עצמם כמובילים העתידיים בשווקים שלהם. אלה שלא משכילים ליישם ולפעול עכשיו, מסתכנים בכך שיישארו מאחור – ויקשה עליהם להדביק את הפער בעתיד.

סקירה זו היא האחרונה בסדרה בנושא ה-IoT – האינטרנט של הדברים. החל מהשבוע הבא תתמקד סדרת Tech Takes בטכנולוגיית המציאות המדומה (VR) ותסקור את יישומיה בתעשיות שונות ומפתיעות. הפרק הראשון יעסוק ביישומי המציאות המדומה בתחום המסחר והקמעונות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים