דיגיטל ב-18 קראט: הבורסה ליהלומים עולה לרשת

יורם דבש, נשיא הבורסה ליהלומים, מספר על ההשקות החדשות שלה: חנות אונליין בשיתוף עליבאבא, וכן מדד ומטבעות וירטואליים לתחום הנוצץ

יורם דבש, נשיא הבורסה ליהלומים. צילום: גיל לביא

ענקית המסחר ברשת עליבאבא (Alibaba) החליטה באחרונה להרחיב את פעילותה בישראל בהקמת חנות מיוחדת לסחר ביהלומים אונליין. בחברה סבורים שמסחר מקוון ביהלומים ירחיב את הפעילות בתחום. בדומה לשאר פעולותיה, גם כאן עליבאבא תרוויח מהעמלה שתקבל מכל עסקה. כדי להקל על המסחר, בורסת היהלומים ברמת גן השיקה מדד לפי קראטים, שיקל בקביעת מחיר היהלומים.

בשיחה עם אנשים ומחשבים הסביר נשיא בורסת היהלומים, יורם דבש, שהיוזמה החלה בעקבות הרצאה של נציג עליבאבא בישראל, חן סבן, שבה השתתף. "בעקבות ההרצאה הבנתי שניתן לנצל את ערוצי המסחר הדיגיטליים כדי לקדם את תחום היהלומים, והתחלנו במגעים. גם הנהלת עליבאבא בסין סברה שיש פוטנציאל בתחום ויצאנו בפרויקט משותף, שמשמעותו מכירת יהלומים דרך האינטרנט. כדי להקל על המסחר ברשת השקנו, בשיתוף עליבאבא, מדד יהלומים ייחודי ויחיד בעולם".

עבור עליבאבא מדובר בצעד נועז, שכן סחר ביהלומים לא דומה לסחר במוצרים אחרים. איך אתה מסביר את הצעד הזה?
"עליבאבא זיהתה את תחום היהלומים כתחום שיש בו פוטנציאל להתפתחות מסיבית ועל כן חתמה על ההסכם אתנו".

איך זה בדיוק יתבצע?
"הבורסה פותחת 150 חנויות דיגיטליות, שקונים יוכלו להיכנס אליהן ולבדוק את הסחורה, להתקשר עם היהלומן הישראלי ולסכם את העסקות. מעבר לכך, יש מספר אפיקי מכירה ברשתות עליבאבא, כגון מכירות פומביות, שיבוצעו בחנות אחת מרכזית שלנו בעליבאבא, שתיקרא חנות בורסת היהלומים הישראלית. היהלומים שיוצגו בחנות הווירטואלית הזאת יהיה סך הסחורות שמוצגות ב-150 החנויות של חברי הבורסה".

הרחב בבקשה על המדד שפיתחתם.
"המדד הוא פיתוח של הבורסה ליהלומים ושל הסטארט-אפ קראט. מדובר במדד שדוגם מדי יום את היהלומים במערכת המסחר שלנו. הוא משוקלל דרך תוכנה שסוקרת את היהלומים המוצגים באתר Get diamonds, בסיוע אלגוריתם שפותח במיוחד עבור הנושא.
זהו המדד הראשון בעולם היהלומים. עד היום, היה מחירון ליהלומים, שהורכב על בסיס מחירי ההיצע. המדד החדש עונה על כל המרכיבים של מדד כלכלי, כפי שמוכר בשווקי ההון. הוא יתפרסם מדי יום וישקף את מצב שוק היהלומים ברמת גן. כמו כן, הוא יאפשר לסוחרים בבורסה ליהלומים ולמשקיעים שלא קשורים לענף לבצע השקעה פיננסית בתחום ויהפוך את שוק היהלומים לשוק פיננסי שניתן להשקיע בו, בדומה להשקעה בסחורות כמו זהב, כסף, חיטה, תירס, סוכר וקקאו – אפשרות שאינה קיימת כיום.

בימינו, אין אחידות בין מחירי היהלומים השונים וקשה להסכים על מחיר ליחידה. בנוסף, המסחר ביהלומים הוא פיזי בלבד ומתנהל בחדרי מסחר. המדד החדש יאפשר לבצע מסחר וירטואלי ושקוף ביהלומים, באמצעות מטבע וירטואלי מיוחד למסחר ביהלומים".

מהו אותו מטבע?
"המטבע עדיין לא הושק והוא מפותח על ידי חברת קראט – אותו החברה שכאמור, פיתחה את האלגוריתם שמאפשר את קביעת מדד היהלומים. המטבע הווירטואלי ייקרא קאט, וישמש למסחר בין יהלומים . ערכו ייקבע על ידי אינדקס Get diamonds והוא יקל על המסחר הפנימי, בתוך ענף היהלומים והתכשיטים.

בנוסף, נשיק מטבע חיצוני, בדומה למטבעות וירטואליים אחרים, וערכו ייקבע על ידי היצע וביקוש.

שווי השוק של שני המטבעות יגובה על ידי החברה ברמה של 25% מערך המטבעות ברכישת יהלומים פיזיים בבורסה ברמת גן, ויעבור ביקורת של חברת רואי חשבון מובילה, שתפרסם באופן קבוע את מצב היהלומים וערכם.

מטבע הקאט ישכלל את המסחר בענף ומטבע הקראט יאפשר לגורמים מחוץ לענף להשקיע במטבע וירטואלי בתחום היהלומים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רווית

    איפה אפשר לראות את יהלומי הבורסה בעליבאבא ?

אירועים קרובים