סוף עידן ל-HPE – והתחלה חדשה ולא פשוטה

בשני העשורים האחרונים, HPE חוותה לא מעט זעזועים, טלטלות, פיטורי ענק - וכישלונות עסקיים, אחד מהם מהדהד מכל - לצד פיגור טכנולוגי מול המתחרות המסורתיות וענקיות האינטרנט החדשות

אנטוניו נרי, מנכ''ל HPE. צילום: יח"צ

זה ששה עשורים שכנו משרדי מטה HP ולאחר מכן HPE, בפאלו אלטו, קליפורניה. החודש, בסמליות משהו, הודיעה החברה על מכירת המשרדים.

אנטוניו נרי, המנכ"ל החדש של HPE, נכנס לתפקיד בתקופה לא קלה. בשני העשורים האחרונים, וביתר שאת בעשור האחרון – חוותה החברה לא מעט זעזועים, טלטלות, פיטורי ענק – וכישלונות עסקיים, אחד מהם מהדהד מכל, לצד פיגור טכנולוגי מול המתחרות המסורתיות, דוגמת יבמ (IBM) וענקיות האינטרנט החדשות.

מים רבים זרמו בעמק הסיליקון מאז 1939, אז נוסדה HP על ידי וויליאם היולט ודייב פקארד כיצרנית מכשירי בדיקה ומדידה.

ב-1968 הייתה HP הראשונה שהשתמשה במונח "מחשב אישי", בפרסומת למכונת חישוב שולחנית. 15 שנים לאחר מכן היא הוציאה לשוק מחשב אישי מסחרי – הראשון שבו שולב מסך מגע. ב-1984 הציגה HP מדפסות הזרקת דיו ולייזר שולחניות. יחד עם קו הסורקים שלה, מוצרים אלה התפתחו מאוחר יותר למוצרים רב-שימושיים, כגון מדפסת, סורק, מכונת צילום ופקס ביחידה אחת.

סקס בלי סמים

בשנות ה-90' החלה HP לייעד מחשבים ללקוחות פרטיים וב-2002 רכשה את קומפאק (Compaq), שרכשה לפני כן את דיגיטל – עסקה שהפכה את HP ליצרנית המחשבים האישיים הגדולה בעולם. אלא שהחלטה זו, בעלות של 24 מיליארד דולרים, סימנה את תחילת הדרדרות ענקית ה-IT.

קרלי פיורינה, מנכ"לית HP בין 1999-2005, פיטרה 30 אלף מעובדי החברה, בשל המיזוג עם קומפאק. מארק הרד החליף אותה: הוא קיצץ בתקציבי המו"פ של החברה, וכך שיפר את מצב המנייה שלה – אך התפוטר במפתיע ב-2010, בעקבות שערורייה שעירבה יחסי מין עם עובדת קבלן – לצד דיווח כוזב על הוצאות אישיות.

מחליפו, ליאו אפותקר, לשעבר מנכ"ל סאפ (SAP), ניסה למצוא דרך להוציא את החברה מתחום חומרת המחשבים, בעל שולי הרווח הנמוכים, לתחום התוכנה והשירותים, הרווחי יותר, ממנו הגיע. אפותקר חיפש רכישה גדולה שתשנה כיוון עבור HP – אבל פוטר גם הוא, כעבור פחות משנה בתפקיד.

אפותקר יזם ב-2011 את רכישת אוטונומי (Autonomy) תמורת 10.25 מיליארד דולר – סכום שייצג שווי של 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם ה-Big Data, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה.

טעות של מיליארדים

בדיעבד, הייתה זו טעות שעלתה לענקית המחשוב מיליארדים. בנובמבר 2012 הטילה HP פצצה פיננסית והודיעה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי. יותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת, טענו ב-HP.

ועדה שבדקה את טענות בעלי המניות של HP קבעה שאפותקר ונוספים התרשלו בעת ולפני הרכישה וכי עובדי אוטונומי הונו את החברה. עד היום מתנהלים בנושא משפטים שונים בגובה מיליארדים.

ויטמן הביאה לשגשוג ענקית המסחר המקוון eBay

מג ויטמן, שהחליפה אותו, הצטרפה לדירקטוריון HP לאחר שהפסידה בהתמודדות על משרת מושל קליפורניה. המיליארדרית, שהשקיעה בקמפיין הבחירות שלה יותר מכל מתמודד אחר – 176 מיליון דולר – יחסית לכמות הבוחרים – שימשה כמנכ"לית eBay במשך כעשור והביאה לשגשוג ענקית המסחר המקוון.

לאחר שבתוך כמה חודשים ירד ערך המנייה של החברה ביותר מ-30%, באוקטובר 2014 הודיעה HP על פיצולה לשתי חברות: HPE, שתעסוק במחשוב ארגוני (שרתים, אחסון, רשתות, תוכנה ושירותי ייעוץ), ו-.HP Inc – במחשוב אישי ומדפסות. הפיצול היה כרוך בפיטורי אלפי עובדים.

בסך הכול, HP פיטרה בעשור האחרון ברחבי העולם יותר מ-100 אלף איש. אנליסטים ציינו שהחברה לא ידעה להתמודד עם המגמות החדשות בעולם הטכנולוגי, ובראשן טלפונים חכמים ומחשוב ענן. "HP פספסה את הופעת האינטרנט והחמיצה את עליית המחשוב הנייד", אמר אז פיטר בוריס, אנליסט מפורסטר (Forrester).

הדרך החדשה של HPE

מאז הפיצול, מניות HPE צמחו ב-47%. בעקבות הפיצול גיבשה ויטמן אסטרטגיה חדשה לחברה, שכוללת הליכה לכיוון של תשתיות חכמות, תקשורת ונראות, ומיקוד באינטגרציה.

במאי 2016 נפרדה החברה מ-ES, חטיבת השירותים המקצועיים שלה, ובנתה חברה חדשה, במיזוג עם CSC. ב-2008 רכשה HP את EDS (ר"ת Electronic Data Systems), תמורת 13.9 מיליארד דולר.

למימוש החזון החדש, היא ביצעה שורת רכישות מסיבית: באוגוסט 2016 קנתה החברה את SGI, תמורת 275 מיליון דולר במזומן. SGI מספקת פתרונות מחשוב עתירי ביצועים ונתונים עבור יישומים עסקיים וממשלתיים.

בתחילת השנה רכשה HPE את ניארה (Niara), חברת אבטחה שעוסקת בניתוח התנהגויות של ישויות ומשתמשים. זו השתלבה במוצרי יצרנית תשתיות הרשת ארובה (Aruba Networks), אותה קנתה HP ב-2015, תמורת 2.7 מיליארד דולר במזומן. הייתה זו הרכישה הגדולה ביותר של HP בשנים האחרונות. ארובה מייצרת ציוד ומפתחת תוכנה לרשתות Wi-Fi לבתי מלון, אוניברסיטאות וקניונים.

בינואר השנה קנתה HPE את SimpliVity, שבראשה עומד דורון קמפל. הרכישה הרחיבה את היצע ענקית ה-IT בתחום מערכות מחשוב אחודות המשולבות באופן עמוק (HyperConverged). עוד באותו חודש היא רכשה את ספקית תוכנות הניתוח Cloud Cruiser.

חודשיים לאחר מכן היא קנתה את נימבל סטורג' (Nimble Storage) תמורת 1.09 מיליארד דולר במזומן. זו נועדה להגדיל את נוכחות HPE בשוק האחסון מבוסס הפלאש (Flash), הצומח במהירות.

הליכה לתשתיות חכמות

החברה קוראת לעולם של התשתיות החכמות Hybrid IT, כי הוא משקף גם את כל עולמות הענן – פנימי, חיצוני ומשולב. תחום פעילות נוסף של החברה הוא נקודות הקצה החכמות (Intelligent Edge). אלה מהוות צומת מידע חשוב ביותר, וניתן להפיק ממנו ערך רב.

עוד הקימה HPE את חטיבת PointNext, המספקת שירותי ערך מוסף, כולל פרויקטים, הטמעות, ופתרונות במתכונת של כשירות, As a Service, על מנת להקנות ללקוחות גמישות.

הכנסות יחידת התוכנה של HPE ירדו ב-8% בשנה החולפת מ-3.9 מיליארד דולר, ל-3.6 מיליארד. הסיבה העיקרית לירידה במכירות נבעה מכך שלקוחות עברו לצריכת התוכנה במודל של תוכנה כשירות, SaaS.

בספטמבר השנה מיקרו פוקוס (MicroFocus) השלימה את המיזוג של עסקי התוכנה של HPE לתוכה, והפכה לחברת הטכנולוגיה הבריטית הגדולה ביותר והשביעית בגודלה בעולם – בעסקה, בשווי 8.8 מיליארד דולרים.

בין החברות ש-HPE נפרדה מהן: הפעילות של מרקורי (Mercury Interactive) הישראלית, שנרכשה ב-2006 תמורת 4.5 מיליארד הדולר. יחידת התוכנה של HP התבססה, במידה לא מועטה, על מרקורי, היושבת ביהוד. חברות אחרות שנרכשו על ידי HP ונמכרו הן חברת התוכנה הבריטית השנויה במחלוקת, אוטונומי ו-ורטיקה (Vertica Systems).

כך, לאחר שהשאירה את התוכנה למיקרו פוקוס, יהיה על נרי, המנכ"ל החדש של HPE, להצליח בדרך החדשה: בהליכה לתשתיות חכמות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים