המשמעות האנושית של הענן ההיברידי

מהו מודל הענן ההיברידי? כיצד הוא לוקח את התפיסה העסקית רחוק יותר מהמוכר כיום? ואיך זה עומד להשפיע על הגורם האנושי - הצוות הטכנולוגי של הארגון?

עולם הפלטפורמה כשירות עובר יותר ויותר לענן. אילוסטרציה: BigStock

המרוץ לטכנולוגיה הדיגיטלית המתקדמת ביותר התחיל כבר מזמן וככל הנראה לא יסתיים בקרוב. טכנולוגיית הענן עצומה ופותחת אפשרויות רבות לארגונים לקדם דרישות עסקיות כמו מוביליות ושירותים דיגיטליים, באופן שלא היה קיים קודם. הענן מביא עימו, ללא ספק, ציפיות גבוהות, אבל הדרך להוביל ולנהל אותו דורשת התאמה. מהי המשמעות האנושית של הענן ההיברידי (Cross-cloud)?

הענן מאפשר לארגונים לבנות מהר יותר ולשנות מהר יותר, אפילו ברמה היום יומית. הוא מאפשר לטעות ולשדרג, ולכך יש השלכות על האנשים המובילים את התפעול. תהליכי החלטה ארוכים לא אפשריים יותר. אם בעבר, צוותי IT היו מתאפיינים בלקיחת כמה שפחות סיכונים, בעידן הענן הם עצמם מהווים חלק משינוי עסקי ואמורים לתמוך בשינויים כל הזמן. מחלקות הפיתוח והתשתיות, שהיו עובדות בנפרד, משתפות כיום פעולה. אנשי ה-IT החדשים זקוקים לכישורים דינמיים, כך שגיוס אנשי IT מתאימים הפך למשימה לא פשוטה בעידן הענן.

על רקע זה, שואלים מנהלי IT‬: מה הולך לקרות לצוות שלנו? איך ניתן לארגן או להתאים אותו כך שיעמוד באתגרים החדשים? מהם התפקידים החדשים ומי מבין אנשי הצוות מסוגל לקחת את האחריות הנדרשת?‬‬‬‬‬‬

בצוותים אלה באה לידי ביטוי פונקציית ניהול פלטפורמת הענן, שדורשת יכולות וירטואליזציה, אוטומציה, פיתוח ענן, ניהול חומרה, וניהול שירותי ענן ו-״מנהל שירות״, שיהיה אחראי על פיתוח השירותים בארגון ועל ההגנה עליהם. מעבר לידע הטכנולוגי, מקצוע ה-IT משתנה ודורש יכולות נוספות: יכולות ניהוליות, תקשורת ואינטראקציה עם הצרכנים, ניתוח וניהול משאבים.

מה בעתיד?

מודל הענן ההיברידי לוקח את התפיסה העסקית עוד יותר רחוק. כעת, ארגוני IT יכולים להשתמש במגוון עננים – פרטיים או חיצוניים – לפי הצורך, העלות והמטרה. ארגוני IT יכולים לנהל את השירותים כספק של ממש, כל עוד הם מציעים את כל הפונקציות. אנשי ה-IT של המחר יצטרכו לחשוב באופן חוצה ארגונים, להתמודד עם הגדרת תפקיד רחבה יותר ולקחת אחריות מקצה לקצה. יהיה עליהם לחשוב יחד עם הלקוחות העסקים שלהם, צרכני שירותי ענן, ולנהל משאבים ועלויות כאילו היו עסק. ‬‬‬‬‬‬

מאתגר מאוד למצוא ואפילו לחפש אנשים עם היכולות הנכונות. השוק הישראלי יוצא דופן יחסית לשוק האירופי, משום שחברות הסטארט-אפ הרבות כאן מצליחות למשוך יותר אנשים עם כשרונות אלה, שלאו דווקא יגיעו לעבוד בארגונים מסורתיים. אבל אפילו העובדים המצליחים ביותר בארגון מתקשים להתפתח אם הארגונים עצמם לא ערוכים לצורת העבודה החדשה: לתהליכים, לקבלת החלטות ולקצב השינויים בתרבות הארגונית החדשה.

עם תמיכה נכונה של ההנהלה, חזון וגישה נכונה כלפי הטרנספורמציה, מומחים אלה יהיו מסוגלים לנהל העברת ידע לשאר הארגון ויתנו למודל החדש להשתלב גם בחלק המסורתי. אותם עובדים שידעו להשקיע מעכשיו ביכולות ניהול ותקשורת ולהבין אתגרים עסקים – הם אלה שיובילו את שוק ה-IT בשנים הקרובות.

מנהלי IT‬ צריכים לחפש את העובדים שיבינו זאת ושיהיו מוכנים לצאת מאזור הנוחות שלהם, להיכנס לתחומים חדשים ולנהל אינטראקציות מוצלחות עם שחקנים אחרים בארגון, ועל ידי כך לגרום לשינוי התפיסתי של כל הארגון.

‬עידן הענן כבר פה ואלה שיובילו אותו יוכלו לזכות בהזדמנויות מדהימות. בשביל להצליח יש לשלב חזון עם גישה פרגמטית והדרגתית. מנהלי IT‬ צריכים להבין כבר מעכשיו מה הולך להשתנות בארגון שלהם בשנים הקרובות, להתחיל לבנות את הצוותים שלהם באופן הדרגתי ולאתר את האנשים הרלוונטיים בארגון, כי הענן לא יחכה.

הכותבת היא ארכיטקטית תפעול ראשית ב-VMware לאזור MEDI.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רונן אלמוג

    מסכים עם כל מילה. מדובר בתהליך טרנספורמציה חוצה ארגון וחוצה שכבות. אגב, לא רק בIT נדרש שינוי תפיסתי והתנהלותי - גם מחלקות כמו רכש ומשפטית, משאבי אנוש ועוד. המסע הזה יכול להתנהל בצורה יותר מבוקרת ומוצלחת כאשר כל מנהלי הזרועות בהנהלת החברה רתומים למטרה ושותפים לתהליך. בנוסף, חייב להיות גורם אחד שמרכז את המהלך, מחבר את כל הקצוות ורואה את התמונה הכוללת.

אירועים קרובים