רשות החדשנות הורידה את התמלוגים שחברות קטנות יחויבו לשלם

הן ישלמו מעתה תמלוגים בשיעור של 3% - במקום 3.5% ● בנוסף, חברות שנתנו רישיון שימוש בידע שלהן לגורמים בחו"ל לא יחויבו בהחזר מיידי של התמיכה שקיבלו מהרשות

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום ארכיון: יח"צ

מועצת רשות החדשנות עדכנה באחרונה את ההוראות שעל פיהן משלמות לה החברות תמלוגים, כך שהתשלום יהיה בהתאם לגודל שלהן ולענף שבו הן פועלות.

מהרשות נמסר שבמסגרת המהלך, שבו תמך שר הכלכלה, אלי כהן, חברות קטנות, ששילמו עד כה תמלוגים בשיעור של 3.5%, ישלמו החל מיולי הקרוב תמלוגים בשיעור של 3% בלבד. לדברי הרשות, הקלה זו תחול על 99% מהחברות שמקבלות ממנה מענקים.

בנוסף, חברות מתחום התעשייה המסורתית שיפנו בפעם הראשונה לקבל את תמיכת הרשות ימשיכו לקבל פטור מלא מתשלומי התמלוגים בגין שלוש התוכניות הראשונות שיגישו. אלה מהן שכבר קיבלו את תמיכת הרשות ישלמו תמלוגים בשיעור של 1.3%.

כמו כן, אישרה מועצת הרשות שינוי באופן חישוב ריבית הלייבור, אליה צמודים מענקיה, כך שהיא תהפוך מריבית קבועה לאורך חיי החזר התמלוגים לריבית המשתנה פעם בשנה.

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, אמר כי "אני רואה בדינמיות של הרשות את אחת מחוזקותיה המרכזיות, שיובילו להצלחתה. בזמן קצר מאוד הצלחנו להביא לאישור המועצה נוסח של הוראות התמלוגים, שקובעות הקלות משמעותיות לתעשיית ההיי-טק. הצלחנו לתקן עיוותים היסטוריים וביצענו התאמות, שהיו מחוייבות המציאות מזה שנים רבות".

שינוי נוסף בהוראות של רשות החדשנות

החלטה נוספת שקיבלה המועצה היא לאפשר לחברות לתת רישיון שימוש בידע לגורם מחוץ לישראל ללא צורך בהחזר מיידי של מענקי התמיכה לרשות.

בהתאם להוראות החוק שהיו בתוקף עד כה, כל העברת ידע אל מחוץ לישראל הייתה מחייבת את החברה מעבירת הידע בתשלום מיידי לרשות. זאת, מתוך מטרה ליצור אקו-סיסטם טכנולוגי ישראלי, שיחזק את המחקר והפיתוח בתעשייה הישראלית.

מהרשות נמסר כי התשלום שהחברות היו מחויבות בו, שעל פי החוק נעשה במזומן, מנע מחברות לחתום על הסכמי רישוי תמורת תמלוגים וגרם להן להעביר את הבעלות על הקניין הרוחני אל מחוץ לישראל כבר בשלבים מוקדמים של המו"פ.

ההוראות החדשות קובעות שהתשלומים לרשות יועברו רק כשהחברה תקבל תמורה בגין הסכם הרישיון עליו חתמה. גובה התשלום ייקבע בהתאם לשיעור ההשתתפות של הרשות במו"פ של החברה. בנוסף, במקום תשלום מיידי ובמזומן, יקבלו החברות שיאושרו פריסה נוחה של ההחזרים. בכך, למעשה, ממשיכה הרשות להיות שותפה בסיכון המחקרי של החברה עד לשלבי המסחור של המוצר.

עוד יצוין שביטול הסכם הרישיון לא יחייב את החברה בהעברת תשלומים נוספים לרשות.

יש לזכור שחברות שמעבירות ידע לגורם מחוץ לישראל לא רשאיות לקבל תמיכה מהרשות לאחר ההעברה, בעוד שחברות שמשאירות את הבעלות על הידע אצלן אך מעניקות רישיון לשימוש בו יוכלו להמשיך ולקבל ממנה תמיכה בגין המשך המו"פ שאותו הן מבצעות.

לדברי אהרון, "השינויים האלה הם חלק מרפורמה שאנחנו מתחילים לבצע בימים אלה בתחום הקניין הרוחני. בשנים האחרונות הבינו בכל העולם את חשיבות נושא הבעלות על הקניין הרוחני המפותח בתחומי המדינות. ההוראות של ה-OECD והתיקון לחוק עידוד השקעות הון, שאושר בינואר, הם אבן דרך משמעותית בהסדרת התחום".

הוא ציין כי "רשות החדשנות התאימה בזמן קצר את מערכת החוקים והכללים על פיהם היא פועלת באופן שיאפשר לתעשייה לפעול תוך שמירה על האינטרסים של המשק. ההוראות החדשות תואמות את התהליכים הגלובליים ומשקפות את האיזון הנכון בין האינטרסים הלאומיים לאינטרסים של תעשיית ההיי-טק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים