אתר יד ושם מציג תערוכת שנות טובות מתקופת השואה

התערוכה כוללת 50 פריטים שקשורים בראש השנה וביום הכיפורים מהימים הנוראים ההם, בהם לוח שנה ו-"מחזור" שיצר נער בברגן בלזן - מזיכרונו בלבד

כרטיס שנה טובה ממחנה העקורים אשווגה שבגרמניה, ראש השנה תש"ח (1947-48). צילום מסך: מתוך התערוכה

אתר יד ושם בחר לציין את ראש השנה ויום הכיפורים עם תערוכה מקוונת של פריטים שקשורים למועדים הללו ונוצרו באירופה לפני השואה, במהלכה וזמן קצר לאחר שהסתיימה. התערוכה, שהועלתה לרשת אתמול (ד'), בנויה ממוצגים שהגיעו לאוספי יד ושם והיא מוצגת בשלוש שפות: עברית, אנגלית וספרדית.

בסך הכול, נכללים בה 50 פריטים: לוחות שנה, כרטיסי ברכה, תמונות, ספרי תפילה ועדויות מהימים ההם, כולם קשורים לשנה העברית החדשה.

לצד כל אחד מהפריטים בתערוכה ניתן לקרוא את הסיפור שלו ושל מי שיצר אותו. כך, למשל, מוצגים בה לוח שנה של שנת תש"ה (1944-45) ולקט תפילות לימים הנוראים שיצר מנחם שמעוני בהיותו בן 17 במחנה ברגן בלזן. הוא צייר את לוח השנה, שכלל גם את פרשות השבוע, וכתב את התפילות מזיכרונו בלבד. שמעוני שרד את השואה, ולאחריה עלה לארץ והתיישב בתל אביב.

לוח השנה שיצר הנער מנחם שמעוני בברגן בלזן. צילום מסך: מתוך התערוכה

לוח השנה שיצר הנער מנחם שמעוני בברגן בלזן. צילום מסך: מתוך התערוכה

פריט אחר שמוצג הוא שופר ששימש את אברהם הלמן בתפילות בגטו טרזין (ה-"גטו לדוגמה" של הנאצים), לשם הגיע עם רעייתו, שרלוטה, מהעיר ברנו שבצ'כוסלובקיה. שני הילדים הגדולים שלהם עלו לפני המלחמה לארץ ישראל. הלמן נספה באושוויץ ושרלוטה שמרה במשך השנים על החפצים והמסמכים שלו, בהם השופר.

השופר ששימש את אברהם הלמן בגטו טרזין. צילום מסך: מתוך התערוכה

השופר ששימש את אברהם הלמן בגטו טרזין. צילום מסך: מתוך התערוכה

עוד פריט הוא כרטיס ברכה לשנה החדשה, בעברית וביידיש, מהתקופה שלאחר השואה, בו נראים בני זוג ותינוקת. הכרטיס נוצר במחנה העקורים אשווגה שבגרמניה, לקראת שנת תש"ח (1947-48).

מיד ושם נמסר כי "בעזרת עדויות, חפצים, תמונות, כרטיסי ברכה וספרי תפילה מאוספי יד ושם, התערוכה מציעה מבט על הדרכים שבהן ציינו היהודים את חגי תשרי לפני, במהלך ואחרי השואה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים