יהודה אלבז, משרד התחבורה: "בשנה הקרובה נגדיל את השימוש בכרטיסים חכמים"

"אנחנו נמצאים בפתח עידן חדש בתחבורה הציבורית - עידן המידע", אמר אלבז, המשמש כמנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד, בכנס World e-Gov Forum, המתקיים היום (ג') במרכז הכנסים אבניו בהפקת אנשים ומחשבים ● לדבריו, "אנחנו מנסים ומצליחים בהצלחות מסוימות להפנים טכנולוגיות שהן נחלת הכלל בתחומים האחרים" ● הוא הוסיף, כי בעתיד תוקם מערכת מידע משותפת לכל המפעילים, שניתן יהיה לגלוש אליה מהסלולר

"אנחנו נמצאים בפתח עידן חדש בתחבורה הציבורית – עידן המידע. זאת, לאחר שהתחום לא השתנה ב-200 השנים האחרונות, פרט לעובדה שהחליפו את הסוסים במנועי שריפה פנימית. העגלון (הנהג), התשלום והמקום על הכביש כפי שהיו" – כך אמר יהודה אלבז, מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. אלבז פתח את מסלול מפעילי התחבורה הציבורית בכנס World e-Gov Forum, המתקיים היום (ג') במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה בהפקת אנשים ומחשבים.

"התחבורה הציבורית לא התפתחה בצורה משמעותית מבחינה טכנולוגית במאה ה-19 ובמאה ה-20", אמר. לדבריו, "אני חושב שמהפכת המידע, שהופכת להיות הנושא המרכזי שמשנה את פני החברה המערבית, משפיעה על התחבורה הציבורית. אנחנו מנסים ומצליחים בהצלחות מסוימות להפנים טכנולוגיות שהן נחלת הכלל בתחומים האחרים. כרטיס חכם הוא רק הסנונית הראשונה".

אלבז הוסיף, כי "בשנה האחרונה הצלחנו בצורה שקטה, ללא כל רעש, ללא כל מאמץ מיוחד, להנפיק לציבור 400 אלף כרטיסים חכמים – רב קו. זה הרבה מעבר לציפיות שהיו לנו לפני מספר שנים. היעד היום הוא להגיע לשני מיליון כרטיסים בתוך שנה, והדבר יתאפשר כאשר המפעילים שעדיין לא מכבדים אותם – אגד, רכבת ישראל והרכבת הקלה בירושלים – יצטרפו למיזם". לדברי אלבז, "אין לי ספק שבקרוב, בתוך שנה-שנתיים, לחלק גדול מאזרחי מדינת ישראל יהיה רב קו בכיס. זה מחייב אותנו לעשות את המעבר הבא של פיתוח המערכת: הקמת מערכת סליקה מרכזית לתחבורה ציבורית עוד השנה. לשם כך, אנו מגייסים כוחות חדשים וכן גופים ממשלתיים נוספים למאמץ הזה, על מנת להיות במצב שתוך פחות משנה עם מבנה שמאפשר לכלל המפעילים לשתף את החוזים ואת הכרטיסיות שלהם ואת כל הכרטיסים".

לגבי תחום השילוט האלקטרוני, אמר אלבז, כי "סיכמנו עם עיריית תל אביב על הצבת למעלה מ-200 שלטים אלקטרוניים בתחנות אוטובוסים. הרעיון הוא לפתח מודל של שלטים מספיק גדולים שנוכל לשים בכל מקום. כרגע הם קצת יקרים, וזה אחד המחסומים בפני הפצה רחבה יותר של השלטים".

"שיפור נוסף הוא שכאשר תוקם מערכת מידע משותפת לכל המפעילים, באמצעים מודרניים – אינטרנט וגלישה ממכשירים סלולריים – יתאפשר לנוסע לדעת כל מה שהוא צריך על המשך נסיעתו. הנושא נמצא בעבודה, ואני מקווה שבכנס בשנה הבאה נוכל להציג את ההישגים בתחום. אין לי ספק שהעתיד נמצא פה בידיים שלנו ונוכל לשנות את המצב".

מרגולטור טיפש לרגולטור חכם

לבסוף, אמר אלבז ש-"גם משרד התחבורה צריך להפוך מרגולטור טיפש לרגולטור חכם. בעוד כמה חודשים נוכל לענות על מרבית האתגרים שעומדים לפנינו היום באספקת מידע לנוסעים, בשימוש בטכנולוגיות תשלום ובמגע אמיתי עם הנוסעים. השימוש בטכנולוגיות המתקדמות יאפשר לנוסע להרגיש שהתחבורה ציבורית שאנחנו מציעים לו היא לא התחבורה הציבורית של לפני 200 שנה, אלא מערכת עדכנית, הפועלת בסביבה שהוא רגיל לפעול בה בקבלת השירותים האחרים. אין סיבה שאזרח המסוגל להגיש כיום תביעה לביטוח הלאומי באמצעות האינטרנט, למשל, לא יוכל לטעון כרטיס חכם בתחבורה ציבורית באמצעות הרשת".

אלבז סיכם באומרו, כי "אנו במשרד רואים צורך למצב את התחבורה הציבורית בדרג המוביל של עולם המידע. זה בידיים שלנו, ואני מקווה שאנחנו בדרך לשם".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלכס פינקלשטיין

    שאילה דחופה בעניין הרכבת המקומית בי"ם: איסור נסיעה "ללא כרטיס" באוטובוס עלולה להתפרש כעבירה על פקודת/תקנות התעבורה ועקב היותה עבירה פלילית אמורה לגרור קנס, בעוד שאיסור נסיעה "ללא כרטיס" ברכבת המקומית עלולה להתפרש כעבירה על פקודת/תקנות מסילות הברזל ועקב היותה עבירה אזרחית (של גרימת נזק - כביכול - לחברה) אמורה לגרור פיצוי. מהו ההצדק לכך ששתי עבירות זהות מסווגות פעם כפלילית ופעם כאזרחית ??? במיוחד לאור "חוק התעבורה (החלת פקודת התעבורה על הרכבת המקומית) 2009" והתקנות המקבילות מ-2011, אין כאן מקום להתערבות בג"ץ לצורך סיווג העבירה ברכבת המקומית כעבירה פלילית ?

  2. שלמה

    התחבורה הציבורית לא השתנתה ב 200 שנה האחרונות?!?! באיזה סרט הבחור הזה חי?!

אירועים קרובים