היישר מוועידת בחריין: שיתוף פעולה טכנולוגי ישראלי-פלסטיני

בראיון בלעדי מפסגת המאה מספר אריק טל, מנכ"ל נוקיה ישראל, על הפרויקט רחב ההיקף שמבצעת החברה, ובמרכזה הסניף הישראלי, בשטחי הרשות, ומשתף ברשמיו מהאירוע המדובר

אריק טל, מנכ"ל נוקיה ישראל. צילום עצמי

בין קומץ אנשי העסקים מישראל שהוזמנו לפסגת המאה שנערכת בימים אלה במנאמה, בירת בחריין, בארגון הממשל האמריקני, נמצא אריק טל, מנכ"ל נוקיה ישראל. טל הוזמן לפסגה מאחר שנוקיה העולמית, בשיתוף מרכזי של הסניף הישראלי, פועלת בשטחי הרשות הפלסטינית ומיישמת בה תשתיות תקשורת.

זאת ועוד, בראיון לאנשים ומחשבים מבחריין סיפר טל כי נוקיה ישראל מפעילה מרכז פיתוח עולמי לכל תחומי הענן, ש-20 מעובדיו הם מפתחים ומהנדסים מהרשות, שעובדים מהשטחים וגם יכולים להיכנס לישראל.

מדוע הוזמנת דווקא אתה לוועידה בבחריין, כנציג ענף הטלקום והתקשורת?
"האמריקנים ביקשו ממני לבוא לוועידה ולספר על שיתוף הפעולה המוצלח במפגש שולחנות עגולים בתחום הטכנולוגיה, כמודל לחיקוי ליתר המדינות שמשתתפות בכנס.

אגב, אני חייב לתקן טעות נפוצה לגבי נוקיה – אנחנו לא יצרני טלפונים, אלא ספקי תשתיות תקשורת וענן לאומיות. זאת, בין היתר בעקבות המיזוג עם אלקטל לוסנט, שהובלתי אותו. 50% מכל סוגי תעבורת התקשורת בארץ פועלים באמצעות התשתיות שלנו. במקביל, נוקיה העולמית, בשיתוף פרו-אקטיבי שלי ושל הסניף הישראלי, אחראית ל-75% מהתעבורה של חברות התקשורת הפלסטיניות, שנעשית על בסיס התשתיות שלנו. אלה הסיבות שבגינן הוזמנתי לוועידה".

אילו פרויקטים ביצעתם בשטחי הרשות?
"פרשנו בגדה המערבית רשת סלולר מהדור השלישי, שכבר עובדת מזה יותר משנה. עבדנו בשיתוף פעולה עם כל הצדדים – הרשות וגורמים אחרים, והגענו לפתרון המחלוקות הטכנולוגיות. אנשי המקצוע ברשות מכירים היטב את היכולות שלנו ושל נוקיה בכלל, וזאת הייתה אחת הסיבות להצלחה, שמשכו את תשומת לב האמריקנים. בהרצאות השונות שנותנים כאן בכירים בממשל האמריקני הם מזכירים את שיתוף הפעולה הזה ומציעים לכולם ללמוד אותו".

אילו עוד שיתופי פעולה יש לכם עם הרשות?
"מרכז פיתוח הענן של נוקיה, שנמצא בישראל, מעסיק באופן שוטף כ-20 מתכנתים פלסטינים מוכשרים, שעובדים עבורו ממקומות שונים בגדה המערבית. גייסנו אותם לא רק כדי להעמיק את השותפות אלא גם בגלל המחסור החמור בעובדים בישראל. בעידן הגלובליזציה, קל להעסיק מרחוק עובדי פיתוח באזורים גאוגרפיים שונים ולחברם באמצעות תקשורת מתקדמת לשאר עמיתיהם בצוות. הצוותים הישראלי והפלסטיני נפגשים מעת לעת במשרדי נוקיה בארץ.

בכלל, יש עוד תובנה חשובה: בתקופה שבה חברות טכנולוגיה תרות אחר כוח אדם איכותי וזול במזרח אירופה ואף במזרח הרחוק, ראוי לזכור שיש כוח אדם כזה במזרח הקרוב ממש, לדוגמה ברמאללה. אלפי בוגרי אוניברסיטאות בשטחי הרשות משוועים לעבודה איכותית. כל עובד היי-טק פלסטיני, שמרוויח באופן משמעותי הרבה יותר מהשכר הממוצע בשטחי הרשות, תורם רבות לרווחה הכלכלית שלו, של בני משפחתו ושל מעגלים רחבים בחברה הפלסטינית".

ספר קצת על הוועידה בבחריין ועל מה שאתה עושה שם.
"הוועידה בנויה מהרצאות מרכזיות, דיונים בתחומים שונים ושולחנות עגולים בתחומי הטכנולוגיה והתקשורת. אני משתתף במפגשים אלה, שיש בהם גם נציגים ממדינות ערביות ואנשי עסקים מהרשות, ומספר להם על הפרויקט הענק שביצענו בגדה. בשיחות שלי עם הגורמים השונים, כולל עם נציגים של חברות אמריקניות מובילות שהגיעו לפה, אני קורא להם לשכפל את המודל של נוקיה בעבודה עם הפלסטינים ולהעסיק עובדי היי-טק בשטחי הרשות. זה מצב שבו כולם מרוויחים, Win-Win קלאסי".

כיצד הפלסטינים רואים את הדברים?
"בצד השני חיים אנשים, כמוני וכמוך, שרוצים לחיות טוב. בעולם הטכנולוגי שלנו, פירוש הדבר הוא ליהנות מאינטרנט מהיר, מערים חכמות, מטכנולוגיה מתקדמת ועוד. המגזר העסקי ברשות מבין היטב את החשיבות של שיתוף הפעולה הכלכלי והתרומה שלו לפתרון הסכסוך באזור".

אתם לא עושים זאת רק כפילנתרופיה. מה המודל העסקי?
"כשאנחנו בונים תשתיות, אנחנו מקבלים תשלום מחברות התקשורת הפלסטיניות. כשאנחנו מעסיקים אנשי פיתוח ברמאללה, אנחנו מקבלים תוצר, תוכנה ושירות באיכות טובה תמורת שכר הוגן. זהו המודל הכי נכון והכי יציב ביחסים אתם ובכלל. ביזנס לכל דבר".

טל ציין כי "אנחנו ערוכים להרחיב ולהעמיק את שיתוף הפעולה עם הפלסטינים, כמו, למשל, אספקת ציוד למפעלים בשטחים שיהפוך אותם לחכמים. בדרך לבחריין הרשיתי לעצמי לחלום: מדוע שלא נקים מפעלים חכמים ברמאללה?"

"הכלכלה לא צריכה להיות מושפעת מהפוליטיקה"

בראיון סיפר טל על הסניף הישראלי של נוקיה. "הוא מונה כ-210 איש, מתוכם כמחצית אחראים על הטמעת פתרונות נוקיה בשווקים הישראלי והפלסטיני, והמחצית השנייה מהווה את מרכז פיתוח תשתיות הענן – NFV", אמר.

לסיכום, איך ההרגשה שלך שם, כישראלי שמבקר במדינה שאין לנו קשרים אתה?
"ההרגשה פה מצוינת. מהרגע שנחתנו בשדה התעופה טיפלו בנו כ-VIP, בצורה הכי חמה ונעימה. אנחנו אורחי המלך ויש לנו תחושת ביטחון. גם בוועידה עצמה – יש פה אנשים מרשימים שנבחרו בקפידה, שילוב מאוד מעניין של חברות גלובליות ואירופיות, אנשי עסקים מהמפרץ וכמו שאמרתי, גם מהרשות. המסר הכללי הוא שהכלכלה לא צריכה להיות מושפעת מהפוליטיקה ושכדאי לשתף פעולה על מנת לייצר אווירה שתשפר את איכות החיים של כולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים