רוסיה: השלטונות פועלים לסילוק טלגרם מהמדינה

שירות המסרים המידיים לא מוצא כנראה חן בעיני הרשויות במוסקבה, שהחלו בהליכים משפטיים כדי לחסום את האפליקציה לחלוטין מפעולה ברוסיה

בעד מטבעות וירטואליים - עם הסתייגויות. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: BigStock

אפליקציית טלגרם (Telegram) לא מוצאת חן בעיני שלטונות רוסיה: רוסקומנדזור (Roskomnadzor) – השירות הפדרלי הרוסי לפיקוח בתחומי התקשורת וטכנולוגיות המידע – פנה לבית המשפט בבקשה לחסום את הגישה במדינה לשירות המסרים המידיים הפופולרי.

הרגולטור הרוסי הודיע ביום ו' כי הפנייה נגד האפליקציה והחברה המפעילה אותה, וששוכנת בדובאי, הוגשה לאחר שהיא סירבה למסור למודיעין הרוסי את מפתחות ההצפנה של היישום.

ההודעה מגיעה לאחר חודשים ארוכים של מתיחות בין השלטונות ברוסיה לבין טלגרם. הרשויות מתעקשות שהן זקוקות לגישה למפתחות ההצפנה בכדי לחקור פשעים חמורים, כולל פיגועי טרור, והחברה מצידה מסרבת, בטענה שהדבר אינו אפשרי.

בחודש שעבר דחה את בית המשפט העליון של רוסיה את הערעור שהגישה טלגרם על הדרישות של שירות הביטחון הפדרלי, ה-FSB (ר"ת Federal Security Service), שהורה לחברה לספק לו גישה לנתוני המשתמשים שלה. טלגרם טענה כי ה-FSB מפר את זכויות הצרכנים, בעוד שהרשויות טוענות שהאפליקציה נוצלה על ידי קיצונים אלימים.

נקמה בשלטונות רוסיה שהצליחה מעל למשוער

ליחסים של פאבל דורוב, מייסד טלגרם, והשלטונות הרוסיים יש היסטוריה ארוכה. ב-2014, השתלטות עוינת מטעם המדינה אילצה אותו לצאת מהחברה שלו, VK, שהייתה הרשת החברתית הגדולה ביותר ברוסיה. מאז הגדיר עצמו דורוב כמי שמנהל מאבק נחרץ נגד פיקוח מטעם המדינה.

הקמת טלגרם הייתה אקט של נקמה על מאורעות VK, כך טען דורוב. השירות שהקים הצליח במיוחד ובתוך כמה שנים גדל ל-200 מיליון משתמשים, שמגיעים כמעט מכל רחבי העולם. השירות שינה גם את אופיו והפך יישום הודעות פרטיות לכזה שיש בו "ערוצים", שכוללים למשל בלוגים פוליטיים אנונימיים רבים ומשפיעים שמופעלים ברוסיה. מדובר בערוצים שיכולים לשמש כלוח מודעות ציבורי שעוקף שלטונות.

לדברי דורוב, ההצפנה של טלגרם חזקה מספיק כדי להשאיר את הממשלה מאחור, והמאבק המתמשך של החברה שלו עם הרגולטורים מעיד על כך שהיא נחושה לשמור על הפרטיות והסודיות שמאפיינים את הפלטפומה.

פאבל דורוב, מייסד VK וטלגרם. צילום: ניק לובושקו, מתוך ויקיפדיה

פאבל דורוב, מייסד VK וטלגרם. צילום: ניק לובושקו, מתוך ויקיפדיה

אלה שמבקרים את פועלו של דורוב טוענים לחוסר שקיפות מצד החברה, ומצביעים על מה שלטענתם הן ראיות להשקעה מסיבית של אוליגרכים המקושרים לקרמלין באפליקציה ובהפעלתה. בנוסף, יש הטוענים שהעובדה שמקודדים רבים נותרו ברוסיה עלולה להצביע גם היא על הקשר עם הרשויות ועל מצב שיכול להיות מורכב יותר מהנראה לעין.

לפי האינדיפנדנט (Independent), טלגרם הפך לשירות המסרים האהוב על רבים בתוך הקרמלין, והממשלה במוסקבה מנהלת באמצעותו רבים מעסקיה. עשרות ערוצי טלגרם הוקדשו למערכת הבחירות שהתקיימה ברוסיה בחודש שעבר, והיו רבים מהם שיידעו נציגים מהקרמלין אודות דרכים להגדיל את שיעורי ההצבעה לנשיא, ולדימיר פוטין. אפילו הדובר הנשיאותי, דמיטרי פסקוב, מארגן את תדרוכי העיתונות היומיים שלו באמצעות היישום.

לדברי פסקוב, יהיה "חבל" אם לא תושג פשרה בנושא. "אנחנו משתמשים בטלגרם, זה נוח מאוד, אבל החוק הוא החוק וייתכן שנצטרך לבחון אופציות שונות", אמר לעיתונאים ביום ו'.

כך או כך, לא בטוח שהרגולטורים יוכלו לאכוף חסימה מלאה של השירות או הבטחה מצד המפעילים לחסום את השירות לחלוטין. אנדרי סולדטוב, מומחה לאינטרנט הרוסי, אמר לאינדיפנדנט שאם הדברים יגיעו לכדי כך שיוטלו על טלגרם מגבלות מסוימות ברוסיה, היא תצליח ככל הנראה לעקוף אותן על ידי הסוואת התנועה בה. דבר כזה ייאלץ את הרשויות לחסום את כלל התנועה באפליקציה – מהלך שהקרמלין לא שש לקראתו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים