השב"ס מחפש מערכות IT לתחקור אוטומטי של אסירים; המטרה: גילוי מוקדם של כוונות זדון

על פי מסמך RFI שפרסם השירות, "נדרש שהמידע שיופק מהאסירים יהיה חד משמעי, באופן שישפיע מיידית על שיפור הפעילות המודיעינית של שירות בתי הסוהר בקרב האסירים, על מנת למנוע פגיעות ומעשי חבלה" ● ככל הנראה מדובר יהיה במערכות מבוססות BI בשילוב עם אמצעי תשאול אחרים ● עו"ד אורי אנגלהרד, לשעבר ראש מנ"ט במשטרה: "להערכתי מדובר במערכת שמזהה באמצעות מודלים מתמטיים ופסיכולוגיים שונים האם הנבדק דובר אמת או לא"

שירות בתי הסוהר (שב"ס) עומד לשכלל את כלי המיחשוב שעומדים לרשות מערך המודיעין שלו, על מנת להיאבק בכוונות זדוניות של אסירים כלפי אסירים אחרים, כלפי עצמם וכלפי אנשי השירות בבתי הסוהר. כך, בשב"ס לחפש מערכת תשאול אוטומטית חכמה, שתופעל בקרב אסירים חשודים ותוכל בתוך דקות לקבל מידע מעובד וחד משמעי על כוונותיהם, ולמנוע מקרי אלימות. ככל הנראה מדובר יהיה במערכות מבוססות BI בשילוב עם אמצעי תשאול אחרים שיאופיינו על ידי השירות.

לצורך כך פרסם השב"ס באתר שלו מסמך RFI – בקשה לקבלת מידע, הפונה לגורמים מסחריים ומקצועיים בשוק, כדי שאלו ישיבו עם הצעות ורעיונות לגבי אפיון מערכות שכאלו. לאחר מכן, כשייבחר הכיוון אלך ילך הפרויקט, יצא השב"ס ככל הנראה למכרז.

"בפעילות המבצעית השוטפת של השב"ס נדרש לתת מענה לבעיות ואיומים מצד אסירים כלפי הסוהר, סגל הסוהרים ואסירים אחרים", נכתב במסמך ה-RFI. "שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לגילוי כוונות זדון, או גילוי מעורבות של אסירים בפעולה אסורה באמצעות תהליך תשאול תחקור רגיל, עשויה להוות שיפור משמעותי ביכולת הערכת המידע המצוי בידי חוקרי השב"ס".

בהמשך, צוין, כי המערכת (או כמה מערכות שיוצגו לשב"ס) צריכה להוציא את המידע באופן ישיר מהאסירים. כך, נכתב, "נדרש שהמידע שיופק מהאסירים יהיה חד משמעי, באופן שישפיע מיידית על שיפור הפעילות המודיעינית של שירות בתי הסוהר בקרב האסירים, על מנת למנוע פגיעות ומעשי חבלה. המערכת תשמש ככלי תומך החלטה והיא תופעל על האסיר רק בהסכמתו".

רכיבי המערכת, כפי שתוארו ב-RFI, כוללים מזוודה ניידת שתכיל את כל הרכיבים לביצוע הבדיקות בשטח באופן אוטומטי וניתן יהיה להעבירה ממקום למקום על ידי אדם אחד וברכב פרטי. המערכת תחובר למרכז עיבוד נתונים ממוחשב שאליו יועברו כל נתוני הבדיקות. המערכת תופעל בשגרה על ידי גורמי מודיעין בשב"ס במסגרת פעולות סינון שוטפות, או תחקור בקרב קבוצה ספציפית שזוהתה כחשודה. הבדיקה תהיה אוטומטית ותימשך לא יותר מ-10 דקות.

בהמשך המסמך מפרט השב"ס, כי בפעולות סינון של אסירים, המערכת תגלה חשד לזדון של הנבדק ברמת דיוק גבוהה. היא צריכה "להיזהר" שלא להדביק חשדות שווא לנבדק חף מפשע בהקשר של עבירה זו, כמובן. השב"ס מדגיש עוד, כי המערכת צריכה לעמוד בדרישות מחמירות של אבטחת מידע, הרשאות גישה למידע והצפנה העומדת בתקנים של מערכות ביטחוניות פליליות.

בשירות בתי הסוהר סירבו למסור פרטים נוספים בשלב זה.

כלי סיוע חשוב

עו"ד אורי אנגלהרד, לשעבר ראש מנ"ט במשטרה, שנתבקש להעריך את מהות הבקשה של השב"ס, אמר לאנשים ומחשבים, כי "להערכתי מדובר במערכת שמזהה באמצעות מודלים מתמטיים ופסיכולוגיים שונים האם הנבדק דובר אמת או לא. המערכת מנווטת את השאלות שנשאלות על פי רמת האמינות המתקבלת כתוצאה מקבלת התשובות של הנחקר. במידה ומתקבלת בסופו של התהליך חוות דעת מעורפלת – הנחקר מועבר לחוקר".

עוד הוסיף עו"ד אנגלהרד, כי מערכות כאלו עובדות גם בתחקור של שאלות הנשאלות על ידי אדם המשמש כחוקר. למערכת הבסיסית, הסביר, מתלוות מערכות נוספות המסייעות לזהות אמת או שקר באמצעות מדדים כמו זיעה, עיוותים בפנים ועוד".

"מערכת שכזו תסייע לשב"ס להתמודד האיומים מצד האסירים כלפי בית הסוהר, הסוהרים, האסירים האחרים והסביבה החיצונית, כמו גם להתאבדויות בבתי הסוהר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אהוד

    זה פשוט מצחיק - ה-RFI הזה פורסם בתחילת יולי והסתיים באמצע אוגוסט. ממש מעודכנת הכתבה הזאת...

אירועים קרובים