יהודה זיסאפל, מאבות ההיי-טק הישראלי, הלך לעולמו

זיסאפל, שיחד עם אחיו, זהר, הקים את קבוצת רד בינת, הלך לעולמו אמש (ש') בגיל 82 ● בענף מספידים: "האחים זיסאפל ז"ל היו מעמודי התווך של טכנולוגיה שהיא כולה כחול לבן"

יהודה זיסאפל ז"ל.

יהודה זיסאפל, ממייסדי ומבכירי תעשיית ההיי-טק הישראלית, נפטר אמש (ש') בגיל 82. זיסאפל הקים את רד בינת עם אחיו, זהר, שנפטר בשנה שעברה ממחלת הסרטן. הוא יובא למנוחות מחר בשעה 15:00 בבית העלמין נחלת יצחק בתל אביב.

האחים זיסאפל ז"ל נולדו בתל אביב להורים יוצאי פולין, שניהלו חנות נעליים ברחוב הרצל בעיר. יהודה היה בעל תארים ראשון ושני בהנדסת חשמל מהטכניון, ותואר שני במנהל עסקים מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב.

בשנות ה-60' של המאה הקודמת עבד יהודה במוטורולה ישראל ושימש כמנהל מחלקת הנדסת מערכות בחברה. ב-1975 הוא הקים את ביטקום סוכנויות – חברה פרטית קטנה, ששיווקה מוצרי תקשורת ושכעבור כמה שנים שינתה את שמה לבינת תקשורת מחשבים. החברה ייצגה יצרנים בינלאומיים חשובים והייתה הראשונה שהשיקה טכנולוגיות תקשורת חדשניות בשוק הישראלי.

ב-1982 החליטו האחים זיסאפל לעבור לייצור ופיתוח מוצרי תקשורת בישראל ליצוא. רד תקשורת מחשבים, החברה הראשונה שהקימו ביחד, היא הוותיקה בקבוצת רד בינת. בחלוף השנים הקבוצה צמחה ונוספו לה עוד כ-30 חברות היי-טק עצמאיות, בהן ספינת הדגל – בינת תקשורת מחשבים. יהודה היה יו"ר רד תקשורת מחשבים וחבר דירקטוריון בחברות הקבוצה.

ב-1991 הקימו יהודה ורעייתו, נאווה, פרופסור לנוירוכימיה באוניברסיטת תל אביב, את חברת התרופות נעורים, שמייצרת מלטונין בשחרור מושהה לטיפול בנדודי שינה. זאת, לאחר מחקרים שערכה נאווה על השפעות המלטונין.

מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב ב-2012 העלה כי האחים זיסאפל וקבוצת רד בינת יצרו את הקרקע הפורייה ביותר עבור יזמים ישראלים. רבות מהחברות שהקימו האחים הונפקו בנאסד"ק, ורבות מהן נמכרו. במחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב עלה כי יותר מ-200 חברות טכנולוגיה נוספות יצאו מקבוצת החברות שהקימו, שסיפקו ומספקות עבודה לאלפים רבים של עובדים.

בנו של יהודה, רועי זיסאפל, הוא מנכ"ל רדוור מקבוצת רד בינת.

תרומה נרחבת לקהילה

לצד פעילותם העסקית, האחים זיסאפל הקפידו על תרומה של החברות שבהנהלתם לקהילה. כך, עמותת רד העניקה מדי שנה מאות מלגות לסטודנטים מצטיינים מעוטי אמצעים המתמחים בהנדסה ובמדעי המחשב. עוד תורמת העמותה בכל שנה כ-15 חדרי מחשבים לפנימיות ומוסדות חינוך אחרים לילדים ונוער בסיכון.

בחסות ארגון בוגרי הטכניון, שבראשו עמד יהודה שש שנים, יזמו האחים שני פרויקטים שמנצלים את כישוריהם של בוגרי המוסד האקדמי כחונכים וכמורים לבני נוער מעוטי יכולת בערים ובקהילות ברחבי הארץ. אחד מהם הוא תוכנית פועלים מ-3 ל-5, שמיועדת לבני נוער ביישובי פריפריה בצפון ובדרום, ונועדה לשפר את כישוריהם המתמטיים. תוכנית נוספת – עיר מצוינת, שנחנכה ביוזמת יהודה בבת ים – פועלת להשגת יעדים דומים, מתוך התמקדות בבני נוער שמתגוררים במרכז אך לומדים במסגרות חינוכיות שחסרות את המשאבים הדרושים לטיפוח מצוינות. פרויקט נוסף שיהודה קידם קרוי מהנדסים מהפריפריה, והוא מיועד לאפשר לחיילים קרביים מאזורים אלה לשפר את הישגיהם ולהגיע להשכלה אוניברסיטאית מדעית.

יהודה וזהר זיסאפל אף תרמו 4.5 מיליון דולר לטכניון, להקמתו בטכניון של המרכז הננו-טכנולוגי לישראל, לזכר הוריהם. הם אף תרמו להקמת להקמת הבניין ע"ש זיסאפל להנדסת חשמל ומחשבים במוסד האקדמי. השניים זכו באות הטכניון – האות היוקרתי ביותר שמעניק המוסד על מפעל חיים למענו.

יהודה, שבצעירותו ניגן בכינור, היה אספן כלי נגינה ואף מצא זמן להלחנה של יצירות מוזיקליות. באמצעות עמותת רד הוא השאיל כלים מוזיקליים לסטודנטים מעוטי יכולת שמצטיינים בתחום.

יהודה זיסאפל ז"ל על הפתרון למחסור בכוח אדם

באחת מהופעותיו הפומביות האחרונות אמר זיסאפל כי "יש מחסור, והוא קריטי ומתמשך, בכוח אדם מקצועי בהיי-טק וב-IT. הפתרון למחסור הזה הוא להכשיר, להכשיר ולהכשיר, עוד ועוד עובדים. נדרשים יותר ויותר מהנדסים ומתכנתים מומחים. זה מה שאנחנו עושים. חברות רבות חוברות אלינו ועושות זאת גם הן. זה הדבר החשוב, וזה צריך להמשיך – וביתר שאת".

לדבריו, "כבר לפני 20 ואף 30 שנים צפינו את המחסור בכוח אדם איכותי בענף. הערכנו את חשיבות החינוך הטכנולוגי ונערכנו לקראת המחסור במהנדסים בארץ. כך, פצחנו בתוכנית מ-3 ל-5, ללימוד מתמטיקה ברמה גבוהה לתלמידי תיכון מהפריפריה, שנכשלו בבחינה ברמת שלוש יחידות. זאת, לטובת בניית תשתית לעובדים, שיקבלו הכשרה ולאחר מכן ייקלטו בענף".

"לא הפסקנו עם הפרויקטים הללו", ציין זיסאפל. "אנחנו פועלים בתחום כל הזמן. כך, השקנו את מיזם קק"לטק-רד בינת – שיתוף פעולה בין הקרן הקיימת לישראל לקבוצה, שנתמך על ידי עיריית ערד ושמטרתו היא עידוד ההתיישבות בנגב. במסגרת המיזם מוכשרים חיילים משוחררים לעבודה בהיי-טק, בהכשרה של הנדסת סייבר, ומשתתפים שאינם בני ערד מקבלים תמריצים להתיישבות בה. הקמנו בעיר שלוחה של האוניברסיטה הפתוחה. בנוסף, חשוב למצוא להם עבודה ולא רק להכשיר אותם – כדי שגם הג'וניורים ימצאו עבודה".

זיסאפל ציין מיזם נוסף לחיילים משוחררים, שקבוצת רד-בינת הייתה בין מקימיו, ושמתקיים בצד השני של המדינה – בגליל. "רפאל ואנחנו פעלנו להוצאת קורס הכשרה חדש שמיועד לחיילים משוחררים. מדובר בקורס הכשרה מקיף ואינטנסיבי של שנה אחת, שמכשיר את בוגריו לעסוק בעולמות הבינה המלאכותית. הקורס נערך בפארק ההיי-טק בר לב בגליל, ומטרתו היא קידום הפריפריה בתעשיית ההיי-טק ויצירת מקומות תעסוקה מגוונים. המיזם מאפשר שוויון הזדמנויות בתעסוקה עבור תושבי הצפון וקידום החוסן החברתי-כלכלי של ישראל, תוך הקניית מקצוע מבוקש ויוקרתי. יש צורך לסגור את הפער הדיגיטלי בין הפריפריה והמרכז, והפרויקט הזה מגייס את החברות המובילות במשק, לצד תמיכה של מוסדות המדינה, כדי לעשות זאת ועל מנת להבטיח את עתידן של משפחות בפריפריה. הכוונה היא שמחצית מהעוברים את ההכשרה יועסקו ברפאל, וכך יענו על צמצום המחסור שלהם בכוח אדם הנדסי-טכנולוגי, ושמחציתם יעבדו אצלנו, ברד-בינת".

שורה של פרסים

לאחים זיסאפל הוענקו כמה פרסים, כהוקרה על פעילותם: ב-1994 הם קיבלו את פרס היזמות מבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב, ב-2005 את פרס ההיי-טק של ישראל מהאגודה הישראלית להון-סיכון (IVA) וב-2007 הוענק להם פרס המצוינות בניהול עסקים גלובליים ע"ש מקס פרלמן מאוניברסיטת תל אביב. בנוסף, העניק להם הטכניון תארי דוקטור לשם כבוד.

בענף מספידים

קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI), אמרה כי "תעשיית ההיי-טק מתאבלת על לכתו של יהודה זיסאפל, מחלוצי התעשייה הישראלית. יהודה ואחיו, זהר, שממנו נפרדנו לפני פחות משנה, היו מעמודי התווך של טכנולוגיה שהיא כולה כחול לבן. שניהם היו מורי דרך לדורות שהלכו בדרכם".

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, ציין כי "יהודה זיספאל היה מראשוני אלה שתרמו רבות לתעשיית ההיי-טק הישראלית ומן הבולטים, החשובים והמשמעותיים שבהם. הוא היה איש חזון מרשים, שבנוסף לתפקידיו העסקיים והציבוריים, כולל יו"ר איגוד ההיי-טק, דאג לעסוק בפילנתרופיה ואף השקיע מזמנו, מרצו וניסיונו על מנת להדריך יזמים צעירים, במטרה לסייע להם ולהחזיר לקהילה, לטובת יצירת מקורות השקעה לפיתוח חברות טכנולוגיות צעירות. עשרות רבות של יזמים ישראליים מצליחים צמחו מתוך החברות רד ובינת, וההיי-טק הישראלי מוקיר בהוקרה גדולה את יהודה וזהר זיסאפל, ענקי התעשייה. איבדנו איש חשוב ויקר, מאבות תעשיית ההיי-טק בישראל. יהי זכרו ברוך".

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, ציין כי "יהודה היה אחד ממייסדי תעשיית ההיי-טק בישראל, ונודע, ביחד עם אחיו, זהר, כמי שהתווה את הדרך לרבים שהגיעו אחריו. תרומתו העצומה לתעשיית ההיי-טק הישראלית לא תסולא בפז – הוא לא רק הקים בעצמו חברות בעלות טכנולוגיה מובילה ופורצת דרך, אלא גם יצר חממות טכנולוגיות שעודדו מחקר ופיתוח ישראליים, והוציאו שורה של יזמים צעירים ומצליחים, שהמשיכו את תנופת ההיי-טק בישראל. כמו כן, יהודה כיהן בהתאחדות התעשיינים כיו"ר איגוד האלקטרוניקה, שכיום הינו איגוד ההיי-טק, ובמסגרת זו קידם ועודד הקמה והרחבה של חברות טכנולוגיות תעשייתיות רבות בישראל. תרומתו תהיה עימנו לעד. יהי זכרו ברוך".

 

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שוקי פרייס, מכון התקנים הישראלי

    אחת מתכונותיו של יהודה זיסאפל (כמו גם לאחיו זהר) היתה הקפדה על איכות: למוצרים שיוצרו במפעלי הקבוצה (דוגמת רד תקשורת), וגם לאיכות שרות של נותני השרותי בקבוצה (לדוגמה בינת תקשורת או בינת יישום). לכן היה בין הראשונים בארץ שאמצו את תקן אבטחת איכות 9001 ISO, שאני הייתי הסוקר שלהם מטעם מכון התקנים. יהודה דאג להשתתף בשיחות הסיכום של המבדקים כדי ללמוד מקרוב את ממצאי המבדקים ולהתיחס אליהם אישית. כך למדתי להכירו ולהוקירו, לא רק כמנהל שחיפש שיפור מתמיד אלה גם כאישיות מיוחדת. להלן כמה דוגמאות: היה מגיע למפגשים (ומדובר בשנות התשעים של המאה הקודמת) עם הפג'ו 504 שלו כאשר הסנכלי'ם שלו כבר נסעו ברכבי יוקרה או בגיפים חדישים. שאלתי אותו למה הוא לא מחליף לרכב יותר משוכלל? וענה לי בענווה "למה להחליף, עדיין נוסע וגם לא מנקר עיניים" במקרה אחר בסיום מבדק פניתי אליו לבקש את רשותו שמזכירתו תשכפל את דוח הסיכום כדי לחלקו למשתתפי המבדק, ותשובתו היתה: תן לי , אני אשכפל, היא עובדת ואני סתם מתברבר חבל על הזמן שלה...

  2. שאול גילן

    הייתה לי הזכות להכיר את יהודה כלקוח (עוד מתקופת ביטקום בוכניות, כשייצג את קודקס ואח"כ את RACAL MILGO, והן כעובד בחברת בינת תקשורת. אין ספק שמדובר באבידה גדולה. יהי זיכרו ברוך!

אירועים קרובים