דרמה בבריטניה: עסקת מיקרוסופט-אקטיוויז'ן לא אושרה

רשות התחרות והשווקים הבריטית הנחיתה אתמול (ד') מכה קטלנית על עסקת הענק בשווי 68.7 מיליארד ד' של מיקרוסופט, כשהגיעה למסקנה שהענקית עלולה להפוך את כותרי הגיימינג של הנרכשת לבלעדיים ל-Xbox שלה

מקבלת צו מניעה זמני בארה"ב. רכישת אקטיוויז'ן על ידי מיקרוסופט.

בריטניה יצרה אתמול (ד') דרמה גדולה סביב עסקת מיקרוסופטאקטיוויז'ן בליזארד. רשות התחרות והשווקים של הממלכה המאוחדת, ה-CMA (ר"ת The Competition and Markets Authority), חסמה את העסקה בשווי 68.7 מיליארד דולר, במסגרתה ביקשה מיקרוסופט לרכוש את יצרנית משחקי הווידיאו אקטיוויז'ן בליזארד.

בממלכה המאוחדת הסיבה לעצירת העסקה – שממתינה כבר חודשים לאישור רגולטורי גם באירופה ובארה"ב – היא החשש הגורף כי מיזוג שכזה יפגע בתחרות בתחום הגיימינג בעולם. ה-CMA אמרה כי מיקרוסופט כבר נהנית ממעמד חזקה בתחום, אך עסקה ספציפית בכך שהחברה מקדימה מתחרים אחרים שלה בתחום משחקי הענן, ולסברתה העסקה הזו תחזק את היתרון הזה ותעניק למיקרוסופט את היכולת לשלוט בגזרה ביד רמה.

בהחלטתה ציינה ה-CMA כי תעשיית המשחקים היא מגזר חדשני המתפתח במהירות, כאשר משחקים ופלטפורמות חדשות צצים בו כל הזמן. לפי הרשות, אפשור של המיזוג המדובר עלול להפחית את התחרות בשוק הדינמי הזה, להוביל להפחתת החדשנות ולפחות אפשרויות עבור הצרכנים.

סוני התנגדה והבטחותיה של מיקרוסופט לא הניחו את הדעת

סוני הביעה חשש שמשחק המריבה ילקח ממנה. קונסולת פלייסטיישן.

סוני הביעה חשש שמשחק המריבה ילקח ממנה. קונסולת פלייסטיישן. צילום: שאטרסטוק

נזכיר כי סוני, המתחרה הגדולה של מיקרוסופט בתחום קונסולות המשחק, העומדת מאחורי הפלייסטיישן – הקונסולה המובילה בפופולריותה בשוק כיום, שהיא מקור התחרות הגדול ביותר עבור ה-Xbox של מיקרוסופט – הזהירה מוקדם יותר את הרגולטורים, שכאמור בוחנים את העסקה גם באירופה והארה"ב, כי אם העסקה תאושר הרוכשת עלולה להשתמש בבעלות על כותר הגדול של אקטיוויז'ן, Call of Duty, כדי לפגוע בשוק זה.

אחרי ש-סוני הביעה בפני הרגולטורים חשש כי מיקרוסופט תפעל כדי למנוע מהמשחק להיות מוצע בפלייסטיישן, ענקית התוכנה הבטיחה שלא לעשות זאת, והציעה עסקה שתבטיח שהכותר, וכותרים אחרים של הנרכשת, ימשיכו להיות מוצעים בפלטפורמות אחרות למשך עשור לפחות.

בזמנו ה-CMA קיבלה את ההבטחה הזו, ואמרה שאינה סבורה כי שוק הקונסולות ייפגע – מה שהוביל את רוב האנליסטים לצפות שהרשות הבריטית תאשר את העסקה הלוהטת. אלא שברגע האחרון ה-CMA הפתיעה את כולם בכך שחסמה את המיזוג בנימוקים שונים ובראשם, כאמור, הטענה כי הרכישה תעניק למיקרוסופט כוח מופרז, וספציפי כזה שיסייע לה לעצב את התחום המתהווה של המשחקים בענן.

יודגש כי למעשה הרשות קיבלה החלטה יוצאת דופן להתמקד דווקא בהשפעת העסקה על משחקי הענן – תעשייה קטנה יחסית הכוללת הזרמת משחקים לטלפונים ניידים ולטלוויזיות, ללא צורך בחומרה מיוחדת. בתחום המסוים, כך טענה ה-CMA, קיים סיכוי שמיקרוסופט לא תאפשר למתחרותיה להציע משחקים כמו Call of Duty, וזאת מפני שהענף קטן מספיק כדי שהיא לא תפסיד מכירות, בזמן שתוכל לחנוק את ניסיונות התחרות מולה בגזרה הספציפית.

ההחלטה המשמעותית של ה-CMA מדגישה את החשש הגובר בקרב הרגולטורים ברחבי העולם מריכוז כוח רב בשווקים השונים בידי כמה חברות טכנולוגיה גדולות, כשבמקרים רבים מדובר על ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות – מטא, גוגל, אמזון, אפל וגם מיקרוסופט. דאגה זו הובילה לביקורת מוגברת של מיזוגים ורכישות במגזר הטכנולוגי, שכן הרגולטורים מבקשים להבטיח תחרות הוגנת.

תגובות נזעמות וערעור בדרך

מיקרוסופט ו-אקטיוויז'ן הגיבו ותקפו את ההחלטה והודיעו כי יערערו עליה. השתיים ציינו שהחלטת ה-CMA תפגע בחדשנות ובעתידה של בריטניה כזירה לעסקים בכל הקשר שהוא.

בראד סמית', נשיא מיקרוסופט. צילום: יח"צ

בראד סמית', נשיא מיקרוסופט. צילום: יח"צ

נשיא מיקרוסופט, בראד סמית', הגיב ואמר כי: "החברה נותרה מחויבת לרכישת אקטיוויז'ן, ותגיש ערעור על ההחלטה. כבר נחתמו חוזים על מנת שהמשחקים הפופולריים של אקטיוויז'ן יישארו זמינים ביותר מ-150 מיליון מכשירים, ואנו מחויבים ליישום הסכמים אלה". הוא הוסיף ואמר כי "נראה שההחלטה הזו משקפת הבנה לקויה של השוק ושל האופן שבו טכנולוגיית הענן הרלוונטית פועלת בפועל".

מאידך, החלטת ה-CMA התקבלה בברכה על ידי רבים בתעשיית המשחקים, שהעלו חששות לגבי ההשפעה הפוטנציאלית של המיזוג על תחרות וחדשנות.

סיכויי ההצלחה של החברות בבית הדין לערעורים, כך מעריכים במדיה העולמית, קלושים. "קשה לזכות בערעורים האלה כי אתה צריך להראות שזו הייתה החלטה לא הגיונית", אמר עורך דין בכיר ומומה לתחרות ל-CNN.

יצוין כי העסקה, שנתקלה בהתנגדות גוברת מצד רגולטורים להגבלים עסקיים ברחבי העולם, ספגה בדצמבר תביעה מועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב, ה-FTC, שמבקשת לחסום את ההשתלטות בשל חששות תחרותיים דומים ודיון במשפט זה נקבע לאוגוסט. גם האיחוד האירופי בוחן את העסקה, הוא כבר נתן לה אזהרת הגבלים עסקיים בתחילת פברואר ועתיד לספק את תגובתו בתוך כחודש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים