טרנד חדש: חזרה נוסטלגית לניידים הישנים

צעירים רבים החלו להסתובב עם מכשירים ניידים פשוטים, שמאפשרים למשתמשים בהם למעשה רק לשוחח ולצלם ● מהן הסיבות להתקף הנוסטלגיה שמדביק כעת את העולם?

הם חוזרים. הניידים המיושנים.

מכשירים ניידים במתכונת ישנה, כמו טלפונים מתקפלים בסגנון צדפה שהיו למשל למוטורולה, הולכים ותופסים תנופה באחרונה ויותר ויותר אנשים מתגאים בבעלות עליהם. המכשירים, שכמותם ניתן לרכוש למשל בוולמארט במחיר מגוחך של החל מ-20 דולר ליחידה, משמשים את בני דור ה-Z בעיקר לנראות – הם יוצאים איתם לבלות וגם נהנים להעלות לרשתות החברתיות צילומים שהטלפונים המגה-בסיסיים טכנולוגית הללו מנפיקים, תמונות שלתפשיתם נראות ייחודיות דווקא בשל איכותן הרעועה.

"אני מצוות מהפיכת הטלפון המתקפל", צייצה באחרונה קמילה קאבלו, אחת הזמרות המצליחות בעולם כיום, שרוכבת גם היא על הגל האופנתי הנוסטלגי של חזרת הטלפונים הישנים למרכז הבמה. קאבלו הוסיפה לציוץ שלה תמונות עם הנייד המיושן וה-cooly שבבעלותה.


גם השחקנית-זמרת דאב קמרון הודתה לא מזמן כי יש ברשותה כיום טלפון בסיסי בו היא עושה שימוש להנאתה. לדבריה, היא אימצה את המכשיר המיושן כדי לברוח קצת מהרשתות החברתיות, שלעיתים מייצרות מתח, חרדה ודיכאון בקרב מפורסמים בפרט, אבל כידוע גם אצל בני נוער ומשתמשים "פשוטים". לפיכך, הטרנד הזה אינו רק עניין אופנתי, אלא גם אמצעי לניתוק מרעשי המודרניזציה ומלחצי החברה, שרבים בה סבורים כי הבעלות על סמארטפון מחובר לאינטרנט מחייבת את המשתמש לזמינות 24/7 ויחד איתה – לאבדן הפרטיות.

נתן השראה לחזור לאחור בזמן. הגלקסי המתקפל של סמסונג.

נתן השראה לחזור לאחור בזמן. הגלקסי המתקפל של סמסונג. צילום: פליקר

המסכים המתקפלים: עוררו עניין בדור הישן

לפי ההשערות אפשר שחזרת הניידים המתקפלים הוותיקים הגיעה משום ששוק הסמארטפונים הכי מתקדם מציע כיום מסכים מתקפלים בגאווה גדולה. דווקא פיתוחים מתקדמים אלו הם אולי הסיבה לחזרת רבים אל הרעיון שטלפון מתקפל הוא דבר לוהט, אבל עם טוויסט בעלילה – הדור הנוכחי לא מתעניין במתקפלים החדשים, למשל של סמסונג, אלא אובססיבי לדגמים הישנים שעדיין נמכרים בפורמט הבסיסי והזול הזה.

למעשה, ניידים פשוטים וטלפוני צדפה, באותו פורמט שהיה להם בתחילת שנות ה-2000, ממשיכים להימכר כל העת – חלקם אפילו באמת טלפונים ישנים באמת שעברו שיפוץ – כשקהל היעד המאוד ספציפי שלהם היה עד כה בעיקר קשישים. הסיבה לכך היא שהמכשור הפשטני מונע את הקושי בהסתגלות למוצרים מודרניים ומאוד חדשניים, מקל על מי שאינו מסוגל לגלוש בנייד בשל בעיות ראייה למשל, ומאפשר רק לשוחח בקלות בטלפון, כמו פעם – לפני שענקיות הטק בהובלת אפל הנחיתו לידיו טלפון חכם שהוא בעצם מחשב מחובר. כעת, על פי הדיווחים נראה שהנכדים של אותם קשישים נמשכים אל המכשירים מהסוג הזה בדיוק בעצם.

כאמור, התרגשות נרשמת גם לגבי איכות התמונות שאפשר ללכוד במכשירי הטלפון הניידים המיושנים. כפי שצוין, דווקא התוצאה הגסה והווינטג'ית נתפשת כמגניבה במיוחד בעיניי בני דור ה-Z. המצלמות המאוד אלמנטריות של המכשור הספיציפי מניבות תמונות גורעות למדי ולעיתים אף מטושטשות, אבל לפי דיווחים של משתמשים, גם כאן מדובר בתוצר מרגש עם טעם של פעם, וזאת בלי שימוש באף פילטר וינטג' המדמה את התופעה באופן מלאכותי.

לבסוף, לפי דיווחים של מי שכבר נוטים לצאת לבלות רק עם הנייד המיושן שלהם, בעוד שהסמארטפון נותר מאחור בביתם, כך הם לא מחויבים להיות זמינים כל העת, במיוחד לא במדיה החברתית ובטח שלא יתן לראותם בתאפליקציות המעקב שאליהן נטו בני הנוער והצעירים לחבר את כל חבריהם באחרונה. כשאדם יוצא לבלות עם טלפון סלולרי בסיסי, לדברי יודעי הדבר, החברים שלו נמצאים שם איתו פיזית, והוא לא עסוק בסמארטפון ובתקשרות איתם דרכו, אלא בהם עצמם. בנוסף, המכשור הפרימיטיבי מונע מהם לפרסם ברשתות החברתיות תיעודים לא ראויים בטעות, למשל כאלו שצולמו כשהם כשהם שתויים.

אז קחו בחשבון שמסתמן כי להיות מגניב זה להשתמש בטכנולוגיית וינטג'. עכשיו כל שעליכם לעשות הוא לרכוש לכם נייד מיושן באופיו – ויאללה, אתם חזק בעניינים.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נייד דור 2\3 - לא רלוונטי לארץ

    לא רלוונטי לארץ, הניידים האלה עובדים על דור 2 ודור 3 ומשרד התקשרות רוצה לסגור את הרשתות האלה ב2025 וכל המכשירים האלה יפסיקו לעבוד בארץ, ככה שיש רק שנתיים להשתמש בהם (אם זה אכן יצא לפועל בתאריך הזה)

  2. הקדימו אותנו..

    החרדים במדינת ישראל גם לא משתמשים ברובם במכשירים חכמים, גם אלו שכן, מתנזרים מרשתות חברתיות. תכל'ס הם צודקים, הרשתות זה חארה, הורס אנשים. והנזק - חד משמעי גדול על התועלת.

אירועים קרובים