בית המשפט העליון בארה"ב: תביעת מטא-ווטסאפ נגד NSO לגיטימית

העליון לא קיבל ערעור של NSO על פסיקה מוקדמת; קבע שתוכנת הריגול 'פגסוס' של חברת הסייבר ההתקפי הישראלית כן קשורה למעקב מדינות אחרי פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר; ואישר להוציא לפועל את תביעת מטא נגד NSO

בעלים חדשים. NSO.

מטא – החברה האם של ווטסאפ ופייסבוק – בירכה אתמול (ב') על החלטת בית המשפט העליון בארה"ב לדחות את מה שהוא כינה "ערעור חסר בסיס" מטעם חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO. פסיקה זו של העליון האמריקני אישרה למעשה המשך הוצאה לפועל של תביעת מטא נגד NSO ותוכנת פגסוס (Pegasus) שלה, שתצא לפועל כעת בארצות הברית.

ההחלטה החדשה נוגעת לתביעה של פייסבוק נגד NSO מאוקטובר 2019, בה נטען כי החברה הישראלית ניצלה פרצה ב-ווטסאפ, כדי לחדור למכשיריהם של 1,400 אנשים – בהם כ-100 עיתונאים, פעילי זכויות אדם, מתנגדי משטר, בכירי ממשל ואחרים – ולהחדיר אליהם תוכנת ריגול מתוצרתה.

פייסבוק טענה שהתוקפים יצרו קשר בשיחת וידיאו עם הקורבנות, שכלל לא היו אמורים להשיב לשיחה, ואז שתלו במכשיריהם את פגסוס – הרוגלה של NSO, שמספקת יכולת השתלטות על הטלפונים החכמים.

כזכור, באפריל האחרון פנתה NSO, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, בעתירה לבית המשפט העליון בארה"ב בבקשה לדחות את התביעה של מטא נגדה. העתירה ביקשה מבית המשפט לפסוק ש-NSO למעשה חסינה מפני תביעות אזרחיות בארה"ב, בשל היותה "סוכנת של מדינה זרה". לפי NSO, "החוק המעניק חסינות לסוכן זר אינו מהווה תחליף לחסינות המוענקת בחוק עבור חברות פרטיות, שעובדות כסוכן עבור ממשלות זרות – ואשר אינן מבקשות חסינות בחוק בארה"ב".

אלא שבית המשפט העליון אף הוא, כמו במקרה המוקדם יותר בית המשפט לערעורים, לא קיבל את הטענות הללו ופסיקתו החדשה מאפשרת להמשיך בתביעה שהגישה מטא נגד החברה הישראלית.

מטא מסרה בתגובה כי "תוכנות הריגול של NSO אפשרה התקפות סייבר נגד פעילי זכויות אדם, עיתונאים ופקידי ממשל. אנו מאמינים בתוקף שהפעולות שלהם מפרות את החוק האמריקני ויש להטיל דין וחשבון על פעולותיהם הבלתי חוקיות".

פגסוס נשתלה במכשירי פעילי זכוית אדם עקב באג אצלה. ווטסאפ.

פגסוס נשתלה במכשירי פעילי זכוית אדם עקב באג אצלה. ווטסאפ. צילום: BigStock

NSO – חשה עצמה כזכאית לחסינות של סוכנת ממשל

NSO סברה כי היא זכאית להגנה וחסינות שלה זכאים סוכני ממשל. בעתירה הראשונית נגד תביעתה של מטא, שהוגשה ב-2019, נטען גם כי "לממשלה יש 'חששות לגבי החלטות שעלולות לחשוף את סוכניה לתביעות הדדיות בחו"ל – וזה בדיוק מה שההחלטה להלן מבשרת'".

אלא שכעת מסתבר כי דעת הממשלה האמריקנית בנושא היא ש-"חד משמעית – NSO אינה זכאית לחסינות, ותיק זה אינו ראוי לביקורת של בית משפט זה", שכן "הממשלה לא נקטה בעמדה סופית בשאלה האם 'חוק חסינות ריבונות חוץ' (Foreign Sovereign Immunities Act) מונע באופן מוחלט מישויות זרות טענות לחסינות", כך לפי לשון הפסיקה.

עם זאת, בית המשפט ציין כי התשובה לשאלת החסינות אינה רלוונטית, שכן "NSO בפירוש אינה זכאית לחסינות כאן".

הפסיקה קבעה שמחלקת המדינה האמריקנית לא הגישה הצעה לחסינות בתיק, וגם אין נוהג מקובל או מופע כלשהו של הסוכנות המציע חסינות לחברה פרטית הפועלת מטעם ממשלה זרה. בנוסף נאמר כי אף ממשלה זרה לא טענה לזכאות לחסינות בנוגע ל-NSO, והחברה אפילו לא ציינה את המדינות שלגביהן היא טוענת כי פעלה כסוכנת. הפסיקה מראה כי NSO "קיבלה את ה'לא' המהדהד של הממשלה, ולאחר מכן עברה לבקש מבית המשפט 'להתעלם מהשקפות הממשלה ולהעניק בדיקה'", ולכן מדובר בבקשה "חסרה טעם".

התיק של מטא נגד קבוצת NSO ימשיך כעת בבית המשפט המחוזי של צפון קליפורניה, ארה"ב.

NSO לא שחררה בינתיים תגובה על הכרעת בית המשפט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים