מדוע חשפה אפליקציית סיטיזן את כתובת ביתה של בילי אייליש?

יישום האבטחה השנוי במחלוקת עשה את הדוקסינג - חשיפה באינטרנט של מידע על אדם או ארגון בניגוד לרצונו ובלי אישורו - עקב פריצה לבית הורי הזמרת ● מאות אלפים קיבלו הודעת פוש עם הכתובת - האם הפורץ נעצר?

עשתה דוקסינג לבילי אייליש. אפליקציית סיטיזן. עיבוד ממוחשב.

ביום ו' האחרון בשעות הערב קיבלו כמעט מאתיים אלף משתמשי אפליקציית האבטחה השנויה במחלוקת, סיטיזן (Citizen) התרעת פוש מעניינת. בהודעה נחשפה הכתובת המדויקת של בית משפחת אייליש, שבו מתגוררים בעיקר הוריה של היוצרת-זמרת האמריקנית המפורסמת בילי אייליש.

על פי הדיווחים השונים, לאחר שרשויות אכיפת החוק קיבלו קריאת חירום מעוזרת הבית, באמצעות מוקד 911, ושזו התלוננה על כך שאדם זר חדר לבית, שוטרי משטרת לוס אנג'לס הגיעו למקום ותפסו את החשוד, שלפי הדיווחים נאבק בהם לפני שנלקח למעצר.

חשיפת הכתובת מבלי קבלת אישורה של אייליש או אישור בני במשפחתה לכל הפחות היא על תקן דוקסינג – כינו המתייחס לתופעה של חשיפה אינטרנטית למידע על אדם או ארגון בלי שהחושפים יקבלו הסכמה לכך.

מה עושה סיטיזן ולמה לא כולם מתלהבים ממנה?

סיטיזן היא אפליקציה המשמשת להתרעה על מצבי חירום או פשע המתרחשים באזורם של משתמשיה. באוגוסט 2021 היא החלה להציע את שירותיה בארה"ב במתכונת מורחבת למנויים חודשיים. המשתמשים בתשלום מקבלים גישה 24/7 למומחי בטיחות מרחוק.

במתכונה הנוכחית האפליקציה – שהושקה בשנת 2016 ושנקראה במקור ויג'ילנטי (Vigilante), ונתמכת בין השאר על ידי פיטר ת'יל, סקויה קפיטל וגרייקרופט – שולחת למשתמשים התרעות על אירועי פשיעה מקומיים. המידע שהיא מפרסמת מבוסס על דטה שנשלף מסורקי משטרה. כמו כן ההתרעות נוצרות על ידי אנליסטים אזרחיים, המפקחים על פעילות 911 – מוקד החירום הכללי של ארה"ב – וכוללות תיעוד חי מאומת שנוצר על ידי משתמשים בשטח. האפליקציה גם מאפשרת למשתמשים לדווח על פעילות חשודה מקומית, ולפיכך מעניקה התרעות היפר-מקומיות בזמן אמת, המשפיעות, לפי הבטחתה, על בטיחות הציבור.

כאמור, האפליקציה נקראה בתחילת דרכה Vigilante, שמשמעו "לקיחת החוק בידיים". השם שלה, והחששות שזה בדיוק מה שהיא מעודדת משתמשים לעשות, גרמו לאפל למשל לסלק אותה מחנותה בראשית הדרך.

לפי Engadget, האפליקציה עלתה שוב לכותרות במאי 2021, כאשר הציעה פרס של 30,000 דולר עבור מידע שהוביל למעצרו של אדם שלטענתה הצית שריפה. אלא שלבסוף הסתבר שהזיהוי של הפושע היה שגוי, והמשטרה עצרה בטעות אדם חף מפשע בגלל הדיווח השגוי.

גם במקרה האחרון, שבו הייתה מעורבת בילי אייליש, הפלטפורמה הודיעה על דעת עצמה לכ-178,000 משתמשים שהמשטרה קיבלה שיחת 911 מלוס אנג'לס, שם דווח על ניסיון הפריצה בהיילנד פארק, ובכך פגעה בפרטיות הזמרת. Vice דיווח כי רק אחרי שההתרעה כבר נשלחה הסתבר שהודעת הפוש המסוימת חשפה בעצם את כתובת הבית המדובר, השייך לכוכבת הפופ המצליחה.

מעניין לציין כי בכמה אתרים נטען שהפורץ הוא בכלל סטוקר של אייליש, שנכנס אל בית ילדותה של הזמרת והיוצרת בשל הערצתו אליה, אך מידע זה לא אושר בידי המשטרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים