ChatGPT העלתה את שווי OpenAI ל-29 מיליארד דולר

כולם מדברים על כלי ה-AI החדש והמבריק, שיודע לכתוב כל סוג תוכן, אפילו קוד, ולהנפיק תובנות מכל הדטה שבעולם ● ב-OpenAI - החברה האם, שנוסדה כארגון ללא מטרות רווח - מעורבים גם מאסק, סם אלטמן ומיקרוסופט

יודע לכתוב כל סוג תוכן, במקום האדם. ChatGTP של OpenAI.

כל מי שמעורב ולו במעט בנושאים טכנולוגיים דיבר ועסק בשבוע-שבועיים האחרונים ב-ChatGPT. מדובר בכלי AI מגה-חדשני, שהספיק לסרוק את כל המידע הקיים באינטרנט (כולל למשל בוויקיפדיה בכל שפה), ושכבר יודע להפיק מהדטה הזו תכנים מסוגות וסוגים שונים ומגוונים בכוחות עצמו.

ChatGPT כותבת מאמרים, סיפורים, שירים ועבודות אקדמיות, היא גם מנסחת פוסטים ובלוגים, מנפיקה כותרות שנונות, עונה על כל שאילתא ואפילו יודעת לכתוב קוד. כל שעל המשתמש לעשות הוא להזין אליה הנחיות או שאלות, והיתר נותר בידי הבינה המלאכותית, שכאמור – פשוט יודעת לכתוב טוב, מנומק ועמוק (בינתיים באנגלית בלבד – בעברית התוצאות שלה עדיין לא משביעות רצון), ושיש הטוענים כי כבר כעת היא בעלת הרבה יותר יכולות בהנפקת מידעים בהתבסס על בקשות המשתמשים, בהשוואה למנוע החיפוש של גוגל, למשל.

לפי דיווחים אחרונים, הפופולריות של ChatGPT – כלי עיבוד השפה שמקיים אינטראקציה עם משתמשים בשיחות ושרבים כבר עושים בו שימוש בעבודתם או בלימודיהם – הביאה את המפתחת שלו, OpenAI שמה, לבחון הצעת רכש בשווי של 29 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לאחד מהסטארט-אפים היקרים ביותר בארה"ב, כך לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל. ההצעה כמעט שמכפילה את הערכת השווי של OpenAI מהצעת רכש קודמת, שהושלמה ב-2021, אז זו עמדה על כ-14 מיליארד דולר.

על פי הדיווח של הג'ורנל, OpenAI נכנסה באחרונה למגעים למכירת מניות קיימות לחברות ההון סיכון Thrive Capital ו-Founders Fund, וזאת בהתבסס על שווי החברה הגבוה החדש, והקרנות אמרות לרכוש מניות מעובדים ובעלי ניירות ערך שיהיו מעוניינים בכך.

ChatGPT, שפותח בידי מעבדת המחקר OpenAI.

ChatGPT, שפותח בידי מעבדת המחקר OpenAI. צילום: לכידת מסך מאתר OpenAI

מי היא OpenAI?

מעבדת המחקר OpenAI, שפיתחה את ChatGPT – בוט ששידרג את יכולות הבינה המלאכותית שהעולם הכיר עד כה עם יציאתו לפני כחודשיים – היא יוזמה מרתקת שמאחוריה עומדים כמה שמות גדולים, ביניהם עסקן הטק המפורסם אילון מאסק ומשקיע הטכנולוגיה סם אלטמן.

OpenAI נולדה ב-2015 בכלל כארגון ללא מטרות רווח. החברה מבצעת מחקרים בתחום הבינה המלאכותית במטרה מוצהרת לקדם ולפתח AI ידידותית, באופן שיועיל לאנושות כולה, לכן כלים שלה מוצעים למשתמשים חינם אין כסף, לפחות לעת עתה ולשלב התנסות.

רק ארבע שנים מאוחר יותר הפכה OpenAI לחברה שמחפשת רווחיות. באותו זמן, ביולי 2019, מיקרוסופט הכריזה על שותפות עם OpenAI, והשקיע במיזם כמיליארד דולר. גם מאסק השקיע בו סכום דומה, לפי הדיווחים.

כעת היוזמה מתחילה להניב פירות, ואלו עסיסיים במיוחד.

כבר מוטרד מאוד מ-ChatGPT. מנכ"ל אלפבית וגוגל, סונדר פיצ'אי.

כבר מוטרד מאוד מ-ChatGPT. מנכ"ל אלפבית וגוגל, סונדר פיצ'אי. צילום: ויקימדיה

מנוע בינג יחוזק עם ChatGPT

מיקרוסופט הודיעה באחרונה שבכוונתה להשתמש ב-ChatGPT ולהטמיע אותו בתוך מנוע החיפוש שלה, בינג (Bing), עוד השנה, ואפשר שנראה את השינוי המשבש בפוטנציה הזה כבר בתקופה הקרובה.

הבשורה הזו כשלעצמה כבר גורמת ל-גוגל – השליטה הבלתי מעורערת עד כה במנועי חיפוש – כאב ראש עצום, שכן ChatGPT יחד עם מנוע חיפוש עתידים להניב למחפשים תוכן מדויק וענייני בהרבה מאשר זה שכולנו מורגלים לקבל מגוגל כיום.

הבינה המלאכותית קיבלה הוראה לצייר בוט שכותב מאמר לפורטל טכנולוגי בסגנון סלוודור דאלי.

הבינה המלאכותית קיבלה הוראה לצייר בוט שכותב מאמר לפורטל טכנולוגי בסגנון סלוודור דאלי. צילום: יצרה של DALL·E 2

האם משמעות הדבר היא שגוגל עומד לאבד את הבכורה בתחום החיפוש ויחד איתה את שליטתה הבלתי מעורערת עד כה בפרסום אונליין?

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, סבור כנראה שהתשובה היא 'כן', ולכן הספיק כבר להכריז על 'קוד התרעה אדום' בקרב הענקית ממאונטיין וויו, עקב התוכניות והמהלכים של המתחרה מרדמונד.

בגוגל חוששים שהפוטנציאל של הבינה המלאכותית הזו מייצג שינוי פרדיגמה, שעלול לסכן את המנהיגות המוחלטת שלה בתחום מזה יותר מ-20 שנה. מנהלי גוגל הרחיקו לכת ותיארו את המאמצים שלהם כעת להגיב ל-ChatGPT כ"קריטיים לעתידם".

יצוין כי מיקרוסופט כבר שילבה במנוע החיפוש שלה את DALL·E 2, עוד כלי AI מרתק מבית OpenAI, שמתמחה באיור לפי הנחיות המשתמש, בכל סגנון או סטייל שירצה. בבינג מסייעת DALL·E 2 לחפש וליצור תמונות ישירות מהדפדפן.

השיבושים בתחום החינוך צפויים להיות עצומים

אנשי חינוך בכל העולם כבר נשמעים מוטרדים וחרדים לנוכח השיבוש התוכני ש-OpenAI ו-ChatGPT שלה עלולים לגרום לתחום. החשש הגדול ביותר הוא שתלמידים בכלל המוסדות לא ידרשו עוד לכתוב בעצמם ולו משפט אחד בעבודות, מבחנים וכדומה ושלמורים לא תהיה כל אינדיקציה מה הידע האמיתי שלהם ומה ChatGPT תרם בהגשותיהם.

בתי ספר בעיר ניו יורק, כך לפי הוושינגטון פוסט, אסרו השבוע גישה של תלמידים לבוט ה-AI החדש, שמאפשר למשתמשיו לבקש ממנו, למשל, לכתוב חיבור עומק על גיבורי המיתולוגיה היוונית, לפתור משוואה באלגברה או אף להשלים משימות קידוד.

את ניו יורק הקדים מחוז בתי הספר המאוחד של לוס אנג'לס, שכבר ב-12 בדצמבר, ימים ספורים לאחר פתיחת ChatGPT לשימוש חינמי של הקהל הרחב, הודיע כי הכלי חסום בשרתי המחוז.

"למרות שהכלי יוכל לספק תשובות מהירות וקלות לשאלות, הוא אינו בונה מיומנויות חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות, שחיוניות להצלחה אקדמית ולאורך החיים", הסבירה את המהלך ג'נה לייל, דוברת העיר ניו יורק. משרד החינוך שלח הצהרה ל-פוסט ובה הוסבר כי ההחלטה הניו יורקית, עליה דיווח לראשונה Chalkbeat ניו יורק בשבוע שעבר (ג'), מגבילה את השימוש בבוט לתלמידים ולמחנכים ברשת או במכשירים של המחוז.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים