"לא קל לשלב IT מתקדם בתעשייה המסורתית"

"מדובר בתעשייה שלא מטמיעה זה שנים טכנולוגיות מתקדמות והתהליכים בה אינם יציבים; נדרש להביא אותה ליעד של תעשיה 4.0", כך אמר חנוך מגיד, מנכ''ל סמארטק

חנוך מגיד, מנכ''ל סמארטק.

"התעשייה המסורתית לא מטמיעה זה שנים טכנולוגיות מתקדמות – משלל סיבות. כמו כן, התהליכים בה לעולם אינם יציבים, מה שלא מאפשר לה להגיע לבד ליעד של תעשיה 4.0, שהוא יעד נדרש", כך אמר חנוך מגיד, מנכ"ל סמארטק.

מגיד התראיין באחרונה לאנשים ומחשבים. הוא אמר כי "אנחנו עוסקים בהטמעת מערכות IT בארגוני התעשיה המסורתית, מביאים אותן אליה וכך מסייעים לה להגיע ליעד של תעשיה 4.0".

לדבריו, "תעשייה זו, דוגמת מפעלים לייצור נייר, מתאפיינת בהיותה תעשייה תהליכית: מצד אחד נכנסים חומרי גלם לתהליך, ואז, לבסוף, מגיע מוצר לצרכן".

"מפעל מסורתי", הסביר מגיד, "מורכב מכמה תהליכים קריטיים, בהם חומרים עוברים תהליך הכולל שינוע וטיפול מנקודה אחת לשנייה. המפעל התהליכי מורכב מדברים משתנים במהותם: חומרי גלם, סביבה, טמפרטורה ומכונות. ברוב הגדול של המקרים, המכונות אינן מסונכרנות בעת המעבר מתהליך א' ל-ב'. בסוף, יושב עובד בחדר הבקרה, והוא נדרש לווסת או לסנכרן את התהליך. כך, כאשר רוצים לבנות תהליך של ייצור מקבלים דבר לא יציב, קשה לשליטה, שהטיפול בו מבוסס על החלטה של בן אנוש".

הוא הוסיף כי "במפעלי הייצור הללו יש רכיבי בקר לוגי מיתכנת (Programmable Logic Controller). זהו התקן ממוחשב שמיועד לאסוף מידע, לבקר ולשלוט בתהליכים, בהתאם ליעד הבקר ולציוד הקצה המחובר אליו. אנחנו מתחברים לכלל תהליכי ה-PLC הללו, וכך, כאשר יש משהו חריג בתהליך, המערכת שלנו מנפקת התראה".

לדברי מגיד, "המערכת שולטת בתהליך שבסופו יוצא מוצר – והכול בהתאם להחלטות העסקיות של המפעל. המערכת 'יודעת', לפי הגדרות שהוטמעו בה, מה לבחור: הליך מהיר, חסכוני או איכותי. היא אף לומדת את אופני הפעולה של המפעל. כך, כאשר בחדר הבקרה עובדים מחליפים משמרת, נצבר הידע לגבי האופן שבו התהליכים פעלו, אף אם זה נעשה בדרך שונה מעט מזו שבוצעה במשמרת הקודמת. המערכת שלנו לומדת מה מפעילים ועל בסיס זה היא יוצרת 'פרופיל מפעילים', כדי לטייב את התהליך".

מגיד נתן כדוגמה פרויקט שבו הטמיעה סמארטק את המערכת שלה במערך של יצרנית מוצרי העץ האמריקנית RoyOMartin. "הבאנו לשיפור התפוקה שלהם בכ-10% ושחררנו להם צווארי בקבוק", אמר. הוא ציין כי "אנחנו נמצאים בהליכים שונים להטמעת המערכת בקרב יצרניות נוספות".

"'למידת מאמץ' או 'למידת חיזוק'"

"סמארטק מתרכזת בעולם המחשוב הקוגניטיבי", ציין מגיד. "שמנו לנו ליעד לתרגם את הקוגניציה האנושית לידע דיגיטלי, שיניב שיפור תהליכים, מבוסס מודלים של 'לימוד מאמץ' או 'למידת חיזוק' (Reinforcement learning). בדרך זו אנחנו מסייעים ללקוחות הארגוניים להפיק יותר מאותם תהליכים, על ידי הכנסת מודלים מבוססי בינה מלאכותית ולימוד מכונה".

הוא אמר כי "בשל השוני הקיים בין עובדים בני אנוש, היכולת למדל ידע אנושי על מנת למצוא את אותם הבדלים משולה לחיפוש מחט בערמת שחת. זה המצב כי בעבודה האנושית יש הרבה אי ודאות, ולעתים גם פעולות שאינן רציונליות. המערכת שלנו 'לוקחת' את הטוב מכל אדם ומאחדת את הידע שנוצר במשותף, כדי לטייב את פעילות מערכות הייצור ותהליכי העיבוד. חובה לעשות זאת על רצפת המפעל, כדי להגיב בצורה מהירה לעשרות אלפי דברים שקורים במקביל".

"יש לייצר בינה קוגניטיבית", אמר, "ש-'אומרת' בכל רגע נתון מהי ההחלטה הטובה ביותר: האם זו ההחלטה לממש את רצון הבוס? האם יש לקצץ בעלות? להעלות את התפוקתיות? לשפר את האיכות? ועוד. בתחום התעשיה התהליכית, פתרונות לא מעטים מגיעים כשהם מבוססי בינה מלאכותית, אבל הם באים עם המלצות על התהליכים, או ניתוח מה קרה או יקרה, או מה להחליט. אנחנו מתרכזים בנקודה העיקרית, זו שלוקחת את התהליך עצמו ומפרקת אותו לגורמים, כדי לשפרו".

"בשורת הייצור האוטונומי"

"שליטה 'על ההגה' איננה תהליך פשוט כלל", הוסיף מגיד. "צריך בשבילו ניסיון, זהירות – וגם תעוזה. זאת, כי המכונות והתפעול שלהן הם מעשה יקר, ולכן נדרש להפעיל אותן באופן הנכון והמיטבי, על מנת שלא יהיו התנגשויות. אנחנו מביאים את התחום לשלב הבא שלו, עם מערכת מתקדמת, שמבשרת את הייצור האוטונומי. בעוד שחברות לא מעטות מנתחות את המכונה על מנת לספק תובנות לבני אדם, אנחנו פועלים בגישה הפוכה: לומדים ומנתחים את פעולות בני האנוש כדי להפוך את המכונות ליותר חכמות. כך ניתן לייצר חיבורים מסובכים יותר בקו הייצור, ולהביא לחיבור חכם בין אדם ומכונה, עם שיתופי פעולה כלל צוותיים וחוצי ארגון, ופתרון שהוא אגנוסטי לתהליך הייצור – נייר, מזון, עץ או תרופות".

הוא ציין כי "סמארטק פועלת בשני שדות: רגל אחת שלה נטועה בעולם התעשייה המסורתית והרגל השנייה – בעולמות התוכנה וה-AI. אנחנו פועלים ל-'תרגום' ולחיבור בין שני עולמות שונים אלה, תוך התגברות על מכשלות טכנולוגיות ואנושיות, כגון התנגדות ושמרנות. אנחנו מכירים את השפה התעשייתית וגורמים לתהליכים להחליק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים