אינטל הודיעה על כוונתה להנפיק את מובילאיי

מובילאיי, המפתחת מערכות עזר מתקדמות לנהג ופתרונות לנהיגה אוטונומית, נרכשה על ידי אינטל ב-2017, וההנפקה נועדה לשקף את הערך החבוי של החברה שיתבסס על הישגיה ● אינטל תישאר בעלת מניות הרוב

מימין: פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, ופרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנ"ל מובילאיי.

בתמיכתו המלאה של הדירקטוריון שלה, הודיעה היום (ג') אינטל על כוונתה להנפיק את מובילאיי בארה"ב באמצע שנת 2022 באמצעות הנפקה ראשונית לציבור (IPO) של מניות חדשות של מובילאיי.

לדברי החברה, המהלך צפוי לשקף ערך חבוי לבעלי מניות אינטל על ידי הפיכת מובילאיי לחברה נסחרת באופן עצמאי, שיתבסס על ההישגים המוצלחים של מובילאיי לאורך השנים וישרת את השוק המתרחב בתחומה.

מובילאיי נוסדה על ידי פרופ' אמנון שעשוע הונפקה לציבור ב-2014, ונרכשה על ידי אינטל ב-2017. אינטל מחזיקה כיום ב-100% ממניות מובילאיי וצפויה להישאר בעלת מניות הרוב אף לאחר השלמת ההנפקה הראשונית לציבור. אינטל ציינה בהודעתה, כי אין לה כוונה לבצע ספין-אוף או למכור את בעלות הרוב שלה במובילאיי בדרך אחרת. מכיוון שאינטל, כבעלת הרוב, תמשיך לאחד את דו"חותיה של מובילאיי באופן מלא, לעסקה לא צפויה להיות השפעה על היעדים הפיננסיים של אינטל לשנת 2021 או לטווח ארוך יותר.

החלטה סופית בדבר ההנפקה הראשונית לציבור, תנאיה והתזמון הסופי שלה תלויים בתנאי השוק וייקבעו על פיהם.

פרופ' שעשוע ימשיך לשמש כמנכ"ל החברה. חברת מוביט (Moovit) שנרכשה לאחרונה, צוותי אינטל העובדים על פיתוח לידר ומכ"ם (רדאר) ופרויקטים אחרים של מובילאיי ימשיכו לפעול כחלק ממובילאיי.

בארבע השנים שחלפו מאז נרכשה מובילאיי על ידי אינטל, החברה הגדילה את הכנסותיה באופן משמעותי, הובילה חידושים טכנולוגיים רבים וביצעה השקעות משמעותיות, במטרה לפתור את הסוגיות המדעיות והטכנולוגיות הקשות ביותר כהכנה לפריסה רחבת היקף של טכנולוגיות נהיגה אוטונומית.

"הרכישה של מובילאיי על ידי אינטל הייתה הצלחה גדולה. מובילאיי הציגה רווחי שיא, שנה אחרי שנה, כאשר ב-2021, צפויים הרווחים להיות גבוהים ביותר מ-40% ביחס לאשתקד. עניין זה מדגיש את התועלת המשמעותית לשתי החברות במסגרת השותפות המתמשכת שלנו", אמר מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר. "אמנון ואני החלטנו שהנפקה ראשונית לציבור מהווה את ההזדמנות הטובה ביותר להתקדם על בסיס היכולת המוכחת של מובילאיי לחדשנות, ובתוך כך לאפשר גם שיקוף הערך החבוי עבור בעלי המניות".

מובילאיי מפתחת מערכות עזר מתקדמות לנהג (ADAS) ופתרונות לנהיגה אוטונומית – שוק הצומח ומתפתח במהירות ומשנה את אופן הסעת הסחורות והאנשים ברחבי העולם. בשנת 2021 הרחיבה החברה את תוכניות הניסוי של הרכב האוטונומי בכמה ערים בארה"ב, אירופה ואסיה, חשפה את המונית האוטונומית (הרובו-טקסי) שלה, והכריזה על מספר שיא (41) של זכיות בפרויקטים חדשים עם יותר מ-30 יצרניות רכב מובילות ברחבי העולם. פרויקטים אלה כוללים מגוון טכנולוגיות, החל מהספקת טכנולוגיות לסיוע לנהג, עבור במערכות סיוע מתקדמות (L2+), ועד למערכות נהיגה אוטונומית מלאות.

מובילאיי גם הבטיחה את התקשרותה במגוון עסקאות בתחום הניידות כשירות (MaaS) החל משנת 2023, כמו גם תכנון ייצור מערכות נהיגה אוטונומיות המיועדות לרכבים אוטונומיים, הן לעסקים (B2B) והן לצרכן קצה (B2C), וזאת החל משנת 2024.

"מובילאיי נהנתה מצמיחה מואצת והזדמנויות רבות, מאז הצטרפותה למשפחת אינטל, כמעט שילשה את אספקת השבבים השנתית, את רווחיה ואת מספר העובדים מאז הרכישה", אמר שעשוע. "שיתוף הפעולה שלנו עם אינטל ממשיך לספק למובילאיי משאבים טכניים ותמיכה יקרי ערך, שהניבו תזרים מזומנים חופשי, דבר המאפשר לנו מימון פיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית מהכנסות שוטפות. שיתוף הפעולה  הטכנולוגי של מובילאיי ואינטל ימשיך לספק פתרונות פלטפורמה מעולים עבור לקוחותינו".

פרשנות

נראה כי אינטל הגיעה למסקנה כי תפיק יותר תועלת כלכלית ממובילאיי אם מניותיה  של האחרונה ייסחרו בבורסה, זאת על רקע העניין הגובר של משקיעים במכוניות אוטונומיות. ההנפקה אולי תועיל כלכלית לחברת האם אינטל, מאחר שרוב המניות יישארו בידיה, אבל גם מובילאיי תצא מכך נשכרת, שכן היא עושה עסקים טובים, ומאז שנרכשה לפני ארבע שנים גדלו הכנסותיה פי שלושה, לכ-326 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה. בנוסף, לפי פרסומים שונים ההנפקה תתבצע לפי שווי חברה של 50 מיליארד דולר – כמעט פי 3.5 לעומת סכום הרכישה, שבזמנו גרם להרמת גבות ולביקורות על היותו מופרז – אבל מסתבר שהשתלמה לה בגדול.

גורמים בשוק ההון הישראלי העירו גם, כי שווי של 50 מיליארד דולר, אם אכן יהיה כך בהנפקה, ישקף מכפיל הכנסות 50 לחברה (בהתחשב בהכנסות של 970 מיליון דולר בשנת 2020 לפי דו"חות אינטל)  – שהוא מכפיל הכנסות לא זול כלל, אם כי נראה לפני נתוני 2021 שמכירות החברה ככל הנראה זינקו ב-30%.

עוד מציינים בשוק ההון, כי אם מגמת הביקוש לשבבים עבור תעשיית הרכב האוטונומי תימשך, הרי שתיתכן הצפת ערך משמעותית לאינטל, לפני ואחרי ההנפקה, משום שהיא תמשיך להחזיק במניות של מובילאיי.

"ההודעה של אינטל היא בעלת חשיבות בזווית הישראלית", מציינים בשוק ההון, "על רקע העובדה שיצרנית השבבים טאואר פועלת גם היא בזירת הרכב האוטונומי, ו-10% ממכירותיה הם בתחום זה. טאוואר מוכרת מעל 1.5 מיליארד דולר בשנה, כך שהנפקת מובילאיי עשויה לדעתנו להציף ערך גם בחברה הישראלית, ולו רק מטעמי 'אווירה' סביב סקטור ספציפי זה".

 

השתתף בהכנת הידיעה: ג'ון בן זקן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים