עוד ועדה: הממשלה תגבש תוכנית לקליטת עולים בהיי-טק

צוות מנכ"לים חדש יפעל לגיבוש תוכנית אופרטיבית לקליטתם של עולים חדשים ותושבים חוזרים בענף, במטרה לסייע בצמצום המחסור החמור בכוח אדם

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן

הממשלה אישרה היום (א') את הקמתה של עוד ועדה: צוות מנכ"לים שיוקם בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס, יפעל לגיבוש תוכניות לעידוד עלייתם של עולים חדשים בעלי הכשרה מקצועית בתחומי ההנדסה וההיי-טק. זאת, במטרה לצמצם את המחסור בכוח אדם בענף, שעומד על בין 13 אלף ל-20 אלף עובדים בשנה. הצוות יפעל במקביל לוועדה שהממשלה הקימה בראשותו של דדי פרלמוטר, מבכירי ההיי-טק הישראלי, שנועדה למצוא דרכים לצמצום המחסור באופן כללי.

את ההחלטה הנוכחית גיבשו שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן, שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, בשיתוף משרד ראש הממשלה. ועדת המנכ"לים שתוקם תפעל לגיבוש תוכניות אופרטיביות לעידוד עלייתם של אותם עולים, וכן להחזרתם לישראל של בעלי הכשרה מקצועית בתחומי ההנדסה וההיי-טק שהיגרו אל מחוץ למדינה. כמו כן, היא תפעל לגיבוש תוכניות להכשרה ולהסבה של מועמדים רלוונטיים בארצות המוצא שלהם, וכן של עולים שכבר נמצאים בארץ.

בנוסף, בהחלטה נקבע כי משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית יקימו מנגנון שיחבר בין מועמדים לעלייה בעלי רקע מקצועי בתחומי ההנדסה וההיי-טק למעסיקים פוטנציאליים בענף בישראל, עוד בטרם עלייתם ארצה. התהליך יהיה תלת שלבי ויכלול אבחון של המועמד על פי ניסיונו, יכולותיו והשכלתו, חיבור שלו למעסיקים פוטנציאליים שיימצאו במאגר שירכז המשרד, ובשלב השלישי יתבצע תהליך ההשמה של המועמד בחברה הרלוונטית. בממשלה אומרים כי תהליך מקדים זה יאפשר למועמדים להכיר את שוק התעסוקה הישראלי, להתכונן אליו ולחבור למעסיקים, על מנת לדעת שיש להם מקום עבודה בישראל עוד לפני שהם עולים לארץ.

3,100 עולים.ות ממקצועות ההנדסה רוצים לעלות לארץ

לפי נתוני משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית יש מעל 3,100 עולים ועולות ממקצועות ההנדסה וההיי-טק שמבקשים לעשות עלייה לישראל. לפי מחקר שביצע המדען הראשי במשרד, עלות ההכשרה של מהנדס בישראל לקופת המדינה היא מעל 120 אלף שקלים, בדמות סבסוד לימודים ותמריצים ממשלתיים. לעומת זאת, העלאת וקליטת עולה ממקצוע ההנדסה לישראל עולה למדינה בין 25 אלף ל-30 אלף שקלים – בעיקר סל הקליטה שהוא מקבל. זאת, מכיוון שאת הידע וההכשרה הוא צבר בחו"ל.

השרה פרקש הכהן אמרה כי "מאז יום כניסתי לתפקיד אני עוסקת בשתי משימות חשובות: גיוון ההון האנושי בענף ההיי-טק ונתינת מענה לבעיית כוח האדם החריפה בענף זה. יותר עובדים, מכל המגזרים, יעצימו את השגשוג של הענף ואת גדילתו".

לדבריה, "ההחלטה הזאת תשתלב עם התוכנית הממשלתית הכוללת לפתרון בעיית כוח האדם בענף ההיי-טק בישראל שמכין צוות ההון האנושי שהקמתי יחד עם שר האוצר. במקביל, שר האוצר ואנוכי ממשיכים לקדם תוכנית תמריצי מס להבאת עולים והשבת ישראלים מחו"ל לענף ההיי-טק בארץ".

השר ליברמן ציין כי "יש לענף ההיי-טק חשיבות אסטרטגית לכלכלת ישראל, ולכן הממשלה מעוניינת לפעול במגוון דרכים למענה על המחסור בכוח אדם מיומן בענף – בטווחים הקצר והארוך. סיוע לעולים חדשים להשתלב בענף ההיי-טק ועידוד עלייה של עולים נוספים מקדמים בעת ובעונה אחת שתי מטרות בעלות ערך למשק הישראלי: סיוע לענף ההיי-טק וקידום תעסוקה בפריון גבוה".

לדברי השרה תמנו שטה, "הממשלה אישרה היום פתרון איכותי וחדש לסוגיית המחסור ההולך וגובר בעובדים במקצועות ההנדסה וההיי-טק. העולים והעולות הם מנוע הצמיחה הטוב ביותר למשק הישראלי. המענה שגיבשנו בהחלטה יאפשר לאלפי הפונים שהביעו רצון לעלות לישראל לממש את רצונם ולהשתלב בתעשייה הישראלית, שתרוויח כוח אדם מיומן ומנוסה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ביזיון

    כמה עולה להכשיר איש הייטק מנוסה שפוטר בגלל שעבר את גיל 50?

אירועים קרובים