"התקלה בפייסבוק מחייבת לצמצם את כוחה וליצור לה חלופות"

"צריך להשית עליה יותר רגולציות, וליצור מצב שבו יקומו לה מתחרות", כך אמרה לאנשים ומחשבים פרופ' קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, בעקבות תקלת הענק מאמש (ב')

פרופ' קרין נהון, ראשת החטיבה ללימודי ממשל ודמוקרטיה באוניברסיטת רייכמן. צילום: ניב קנטור

"מעבר להיבטים הטכנולוגיים, התקלה החמורה בפייסבוק היא עדות חיה, בזמן אמת, לעודף הריכוזיות שמצוי בידי ענקית המדיה החברתית. פייסבוק שולטת בהרבה יותר מדי תחומים מעבר לפייסבוק עצמה. לכן, צריך להשית עליה יותר רגולציות, וליצור מצב שבו יקומו לה מתחרות", כך אמרה לאנשים ומחשבים פרופ' קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי וחוקרת בתחומי החברה והטכנולוגיה. פרופ' נהון התראיינה בעקבות תקלת הענק שקרתה אמש (ב'), שהשביתה את האפליקציות והאתרים של פייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם ושאר השירותים של הרשת החברתית למשך כשבע שעות.

לדברי נהון, פרופסורית חברה בבית הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי הרצליה), "התקלה מביאה אותנו לשאול שאלה חשובה: איך נוצר מצב שבו כזה גוף, כה חזק, פתאום נופל? האם אנחנו, כחברה אנושית גלובלית, יכולים להרשות לעצמנו שחברה עסקית, שפועלת בכל העולם, תיפול?".

היא ציינה כי "כאשר הוקמה באקדמיה בארצות הברית רשת האינטרנט במתכונתה הראשונית, בסוף שנות ה-60', היא נועדה למנוע מהסובייטים להפיל בצורה ריכוזית את תשתית התקשורת האמריקנית – במסגרת המלחמה הקרה. כעת אנחנו נמצאים במצב שבו התשתיות מאוד מבוזרת, אלא שכאשר חלקן נופל, הדבר פוגע בעשרות מיליוני עסקים, שבן רגע הופכים להיות משותקים. התקלה הזו מעלה שאלות רבות, לרבות מדוע הרשות להגבלים עסקיים בארצות הברית התעכבה והשתהתה לטפל בפייסבוק?"

מה המצב בישראל?
"מערך הסייבר הלאומי מנסה מזה שנים לעבוד בצמוד עם הגופים העסקיים במדינה, אלא שחלק ניכר מהם לא כפוף אליו. אני מניחה שגופי תשתית 'כבדים' נמצאים ברמה גבוהה של חוסן, יש להם גיבויים נרחבים למקרה נפילה והם פיתחו יכולת להתאוששות מהירה – שכן התאוששות זריזה זה שם המשחק".

"אולם", הסבירה פרופ' נהון, "איש לא נערך לתקלה שכזאת. שנים רבות נהגנו לומר בענף שיש להפריד: שדבר אחד זה להיערך לפריצה מגורם חיצוני ודבר אחר זה אירוע אבטחה פנימי, דליפה בזדון או תקלה בשגגה. אלא שהיכולת לצפות את התרחיש הזה, כמו מה שקרה אמש – היא מוגבלת וקטנה. זאת, כי אנחנו נערכים לתרחיש מסוג אחד ולעולם יגיע תרחיש שלקראתו לא נערכנו כלל, או לא חשבנו עליו. תמיד יגיע 'ברבור שחור' כלשהו ממקום אחר".

"יש להפריד בין תקלה שהביאה לנפילה של מערכות למתקפת סייבר", ציינה. "אם תהיה התקפה על תשתיות לאומיות בישראל, אני מניחה שבאופן מהיר יחסית נוכל להתאושש ולייצר חוסן ועמידות. לכן, אני מציעה לכל חובבי תיאוריות ה-'אפוקליפסה עכשיו' להירגע – מה שקרה אתמול הוא באמת אירוע חריג. מה שכן, האירוע הזה חשוב והוא בא ללמד אותנו שפייסבוק צברה יותר מדי כוח, והיא עשתה זאת במשך יותר מדי שנים. לא יכול להיות שלא יקומו לה מתחרות. יש לחשוב איך לצמצם את כוחה של פייסבוק, על מנת לאפשר יותר תחרות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דרור

    מי מונע תחרות בפייסבוק? לפני מספר חודשים סיפרו לנו שההמונים נוטשים את וואטסאפ ועוהרים לטלגרם, אז מה הבעיה שינטשו ויתחרו. ומה קרה? הייתה תקלה במספר רשתות חברתיות (שכולן ניתנות חינם אין כסף לכול מי שרוצה) ולא קרה כלום. תרגיעו כול ה"מומחים" שזועקים שיש לפרק את פייסבוק, ואת גוגל וזעקו את זה על מיקרוסופט ובסוף קמו לה מתחרות חזקות מאוד. מה אתם חושבים שתקום מתחרה לפייסבוק היא לא תהיה חברה חזקה? רק חברה חזקה יכולה לספק שרות למאות מיליונים (מליארדים) בתפוצה גלובאלית ובחינם. היום יזמים מצליחים לגייס סכומי כסף עצומים, ניתן להקים מתחרה לפייסבוק (בוא לא נשכח גם מה פייסבוק נתנה לעולם, הקישוריות, הקהילתיות) יש מתחרות לפייסבוק בדמות לינקדאין שבחרה להתמקד בקהילה העיסקית למשל. רבים מהעסקים בנפגעו מהנפילה של פייבוק לא היו יכולים להתקיים ללא פייסבוק שמאפשרת להם נגישות עצומה בהשקעה אפסית. אז כן יש שם פייק ניוז , כאילו בעיתונות "הממוסדת" אין, יש שם תוכן פוגעני - תרדפו את המפרסמים, תדרשו מפייסבוק לוודא מי הבעלים של כול חשבון זה לגיטימי אבל לפרק חברה כי היא מצליחה, למה?

אירועים קרובים