"HPC זה מאבטח, רופא, קודח נפט וחזאי ביחד"

"המחשוב עתיר הביצועים הוא מנוע לחדשנות מדעית, תעשייתית וחברתית, ומשפר את איכות החיים של מיליארדים", כך אמר נעם רוזן, מנהל תחום מחשוב עתיר ביצועים ובינה מלאכותית בקבוצת DCG בלנובו לאזור EMEA

נעם רוזן, מנהל תחום מחשוב עתיר ביצועים ובינה מלאכותית בקבוצת DCG בלנובו לאזור EMEA. צילום: יח"צ

"למחשוב עתיר ביצועים – HPC – יש יישומים רבים ומגוונים בכלל שדות הפעילות האנושית. באמצעות תשתיות אלה מתגלות תגליות מדעיות פורצות דרך, שמביאות לשיפור באיכות החיים של מיליארדי אנשים. זהו המנוע לקידום חדשנות מדעית, תעשייתית וחברתית, כי ככל שאנחנו נכנסים לעולמות שבהם מתבצע איסוף משמעותי של מידע, ממגוון מקורות, לרבות חיישני אינטרנט של הדברים, תוך התבססות על כלי בינה מלאכותית – נדרשים יותר ויותר פתרונות שמטפלים בביג דטה, על מנת להפיק בזמן אמת תובנות בעלות ערך. הדבר נכון בעולמות הרפואה, הייצור, הגנת הסייבר, עריכת הסרטים – שם יש הרבה אנימציה, יישומים שדורשים הדמיות ועוד", כך אמר נעם רוזן, מנהל תחום מחשוב עתיר ביצועים ובינה מלאכותית בקבוצת DCG בלנובו לאזור EMEA.

לדבריו, "אנחנו נמצאים כיום במרוץ לעידן ה-Exascale – מערכות מחשוב שמסוגלות לחשב לפחות 10 בחזקת 18 פלופס (FLOPS – ר"ת Floating Point Operations Per Second). זה יהיה הישג משמעותי בהנדסת מחשבים ובעיקר יאפשר הגעה לשוק של יישומים מדעיים משופרים, עם יכולות חיזוי טובות יותר בעולמות השונים, דוגמת חיזוי מזג אוויר ורפואה מותאמת אישית. אנחנו נמצאים בדרך לשם, עם מערכות לטיפול בנתונים ברמה של מאות פטה-פלופס. המרוץ הזה הוא המניע את העשייה בתחום – גם ברמה הלאומית וגם בזו הבינלאומית. כל המעצמות – ארצות הברית, סין והאיחוד האירופי – נמצאות במשחק הזה, כדי להגיע כמה שיותר מהר ליכולות חישוב גבוהות, בשל המשמעויות הנרחבות, שמשפיעות ברמה הכלכלית ואף בממד העוצמה המדינית".

רוזן הסביר ש-"מחשוב עתיר ביצועים מסייע למעבדות מחקר לאומיות ולמדענים למצוא גילויים חדשים – למשל, חדשות בדבר התפתחות היקום, יכולת לחזות סופות ושינויי מזג אוויר, וכן יכולת לייצר חומרים חדשים ולהביא לשוק מוצרים חדשים. כך, למשל, בעולם המדיה והבידור האישי, סייענו לאולפני דרימוורקס לבנות אנימציות מורכבות במהירות. בעולמות הגז והנפט אנחנו מסייעים לחברות להעריך היכן המקום הנכון לבצע את הקידוח – זה דורש הרבה מאוד הדמיות. כמו כן, אין מוסד פיננסי ראוי לשמו שלא מסתייע במחשוב עתיר ביצועים לטובת ניהול סיכונים, מניעת הונאות ומיטוב תהליכים פיננסיים. הרבה מכוני מחקר התגאו – ובצדק – בשנה האחרונה כאשר הם הסבו תשתיות HPC לטובת מחקרים שנוגעים לקורונה".

העוצמה של מחשב העל ההולנדי

רוזן ציין כי "באחרונה פורסם שלנובו תספק את העוצמה ל-Surf – מחשב העל ההולנדי הלאומי. בניית מחשב העל החדש, בעלות של 20 מיליון יורו, תתחיל בקרוב ותתבסס על שרתי ThinkServer של לנובו עם מעבדי Epyc של AMD, ליבות גרפיות של אנבידיה ורשת אינפיניבאנד של מלאנוקס מבית אנבידיה. הוא יהיה יעיל יותר מבחינה אנרגטית, הודות לשימוש בטכנולוגיית קירור המים Neptune שלנו, שתביא לצמצום של כ-90% מהחום במערכת, ותפחית את צריכת האנרגיה הכוללת".

"Surf", אמר, "הוא תאגיד טכנולוגיות המידע והתקשורת המיועד למגזרי החינוך והמחקר בהולנד. מחשב העל יספק תמיכה למדענים מיותר מ-100 מוסדות מחקר וחינוך ברחבי המדינה. הוא יספק את העוצמה לביצוע חישובים מורכבים במיוחד עבור עבודות משפרות חיים, בתחומי מחקר שונים, כולל מטאורולוגיה, אסטרופיזיקה, רפואה ומדעי החברה, וכן עבור מדעי החומרים וכדור הארץ ומחקרי שינויי האקלים".

"גם בארץ יש ארגונים לא מעטים שהם לקוחות שלנו בתחום זה: אוניברסיטאות, בנקים, חברות אלגו טריידינג וארגונים מהמגזרים הביטחוני והממשלתי", הוסיף רוזן.

הוא סיכם באומרו כי "ככל שחולף הזמן, העלייה בביצועים מגדילה משמעותית את האפשרויות לנצל אותם לטובת הפקת מידע חדש ותובנות שלא היה ביכולתנו לדמיין בעבר. זה לא נפסק. החברות שמשתמשות ב-HPC ימשיכו בכך, וזה יביא לעוד התפתחויות, לעוד גילויים ולצורך בעוד תשתיות. הצורך של החוקרים בכוח מחשוב, אחסון ועיבוד נתונים גדל באופן אקספוננציאלי. יש לנו מחויבות מתמשכת לספק טכנולוגיית מחשוב עתיר ביצועים חדשנית, כדי להעצים את אלה שעוזרים לפתור את האתגרים הגדולים ביותר של האנושות. כך, יוזמת From Exascale to Everyscale של לנובו הופכת למהלך מציאותי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים