פייסבוק תשלם 650 מיליון ד' כפשרה בתביעה בנוגע לזיהוי פנים

שופט מקליפורניה, ארה"ב, אישר את הפשרה שהושגה, שאותה הגדיר כאחד ההסדרים הגדולים ביותר אי פעם בתביעה בנושאי פרטיות ● הרשת החברתית הדומיננטית תשלם את הסכום למשתמשים שטענו כי היא יצרה ואחסנה סריקות פנים ללא הסכמתם

תשלם פיצויי נכבד לתובעים עקב מנגנון זיהוי הפנים שלה. פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק (Facebook) הגיעה ביום ו' האחרון להסכמה לשלם בארה"ב סכום עתק של 650 מיליון דולר, כפשרה בתובענה ייצוגית נגדה.

החברה נתבעה על ידי משתמשים שטענו שהרשת החברתית המובילה השתמשה באופן לא חוקי במערכת זיהוי הפנים שלה בתמונות ללא אישורם. באפריל 2018 הסכים ג'יימס דונאטו, שופט מחוזי בבית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו, שאיחוד של מספר תביעות נגד החברה, שכולן כללו את אותן הטענות, יהפוך לתובענה הייצוגית נגד הענקית ממאנלו פארק.

כעת דונאטו אישר את הסכום שאותו תשלם הנתבעת לתובעים לצורך פיצויים על מעלליה. על פי דיווח ב-The Verge, השופט ממחוז צפון קליפורניה שאישר את ההסדר בתביעת הפרטיות של פייסבוק, הורה לענקית גם לשלם את הסכום, שיתחלק ל-1.6 מיליון המתלוננים בתביעה הייצוגית אשר הוגשה באילינוי, "במהירות האפשרית". לפי התקשורת העולמית, שלושה התובעים הראשיים יקבלו כל אחד סכום של 5,000 דולר, ואילו כל אחד מהתובעים האחרים עתיד לקבל 345 דולר פיצויים מהחברה.

עורך הדין משיקגו, ג'יי אדלסון, שהגיש את התביעה הראשונית נגד פייסבוק לפני כמעט שש שנים, אמר כעת כי התשלום לתובעים צפוי להגיע בתוך חודשיים – זאת בהנחה שלא יתקבל ערעור על החלטת בית המשפט, מן הסתם מטעם התובעים.

הפרת פרטיות באופן השימוש בה. תכונת זיהוי הפנים של פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפרת פרטיות באופן השימוש בה. תכונת זיהוי הפנים של פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

הצעות התיוג בתמונות התבססו על עבירה על החוק

מה שקורה בפועל הוא שפייסבוק ייצרה ואחסנה "תבניות" על בסיס מאפייני פנים שנמצאו בתמונות ונותחו על ידי יכולות בינה מלאכותית. היא עשתה זאת החל מ-2010, והדבר אפשר לה, באופן אוטומטי, לאתר ולהצמיד שם לפנים הנראים בתמונות שמשתמשיה מעלים לפלטפורמה, באמצעות מה שהיא מכנה Tag Suggestions tool. אלא שהתובעים הרבים הלינו כי התנהלות זו של החברה מפרה את חוק פרטיות המידע הביומטרי, שנכנס לתוקפו באילינוי ב-2008, ושאוסר על חברות כמו פייסבוק לאסוף ולאחסן נתונים ביומטריים של הצרכנים ללא רשותם.

על אף שהתביעה הועברה מאילינוי לסן פרנסיסקו, כדי לעקוף את חומרת החוק במדינה שבה היא הוגשה במקור, פייסבוק בכל זאת נמצאה אשמה בהפרת הפרטיות ונאלצה להגיעה לפשרה עקב כך.

"בסך הכל, ההסדר מהווה זכייה משמעותית עבור הצרכנים בתחום הפרטיות הדיגיטלית," כתב דונאטו, שהגדיר את הסכום שנקבע לפיצוי כאחד ההסדרים הגדולים ביותר אי פעם בתביעה בנושאי פרטיות.

יצוין כי אכן מדובר לכאורה בסכום עתק, אבל הוא מתגמד יחסית לרווחיה של החברה שהביא אל העולם המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים