אן נויברגר מונתה ליועצת סייבר בכירה בממשל ביידן

נויברגר, יהודייה חרדית, שמגיעה ממשפחה של ניצולי שואה וחטופי אנטבה, משמשת כראשת מנהלת אבטחת סייבר ב-NSA ועם כניסת הממשל החדש תהיה סגנית היועץ לביטחון לאומי לתחום זה ● הבחירה בה עשויה להיות אות לכך שג'ו ביידן יתעדף את נושאי הגנת הסייבר

אן נויברגר, סגנית היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לתחומי הסייבר וטכנולוגיות בצמיחה. צילום: ה-NSA

אן נויברגר, ראשת מנהלת אבטחת הסייבר ב-NSA, הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי, תצטרף לממשלו של ג'ו ביידן, ותשמש כסגנית היועץ לביטחון לאומי לתחומי הסייבר וטכנולוגיות בצמיחה – כך הודיע צוות המעבר של הנשיא הנבחר אתמול (ד').

כתבים פוליטיים בוושינגטון ציינו כי הבחירה בנויברגר עשויה להיות אות שלפיו ביידן, שייכנס לתפקידו ביום ד' הקרוב, וממשלו מתכוונים לתעדף את נושאי אבטחת הסייבר במטה המועצה לביטחון לאומי. צוות המעבר של הנשיא החדש כבר הודיע על מינויה של קייטלין דורקוביץ', לשעבר פקידה בכירה במשרד להגנת המולדת, למנהלת בכירה לחוסן סייבר ולתגובה. לליזה מונקו, שתשמש סגנית התובע הכללי, ושכיהנה כיועצת לביטחון פנים בממשל אובמה, יש עבר מקצועי בנושאי אבטחה ברשת.

"כפי שראינו בשבועות האחרונים, האינטרסים של אבטחת הסייבר באמריקה נותרים יעד חשוב לשחקני איום גרועים, המבקשים לפגוע באורח חיינו ולאיים על מעמדנו בעולם", נמסר מצוות המעבר של ביידן בהתייחס למינוי של נויברגר. "האתגר שלנו הוא כיצד להגן על הדמוקרטיה שלנו, תוך שיפור יכולת התגובה שלנו. יש לפתח פתרונות יצירתיים, המבוססים על הבנה אמיתית יותר של אופן פעולתם של שחקני האיום בסייבר. הקמתה של פונקציה זו, שתובל על ידי סגנית היועץ לביטחון לאומי, היא אך טבעית, בהתחשב בהיקף האיומים ובאתגרים הנלווים אליהם".

הנשיא הנבחר של ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: BigStock

הנשיא הנבחר של ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: BigStock

צוות ביידן טרם הודיע מי ישמש מנהל הסייבר הלאומי של הבית הלבן, וכן מי יעמוד בראשות זרוע הסייבר של המשרד להגנת המולדת, CISA – הסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות. הנשיא היוצא, דונלד טראמפ, פיטר את ראש CISA האחרון, כריס קרבס, לאחר שזה חזר יותר מפעם אחת על הקביעה שלפיה הבחירות האחרונות לנשיאות היו מאובטחות יותר מאי פעם ולא נתגלו בהם זיופים.

מומחית לאיומים רוסיים

נויברגר מכהנת כראשת מנהלת אבטחת הסייבר מאז הקמתה, לפני יותר משנה. המנהלת מאחדת את משימות המודיעין וההגנה בסייבר של ה-NSA ונויברגר מדווחת ישירות לראש הסוכנות, הגנרל פול נקסון, שהוא גם מפקד פיקוד הסייבר בצבא האמריקני.

המנהלת אמונה על בניית שיתופי פעולה – הן עם גורמי ממשל, כמו פיקוד הסייבר האמריקני, הן עם המשרד להגנת המולדת וה-FBI, והן עם המגזר הפרטי ותעשיות אבטחת המידע והגנת הסייבר בארצות הברית.

בעבר שימשה נויברגר כמובילת כוח המשימה שהוקם ב-NSA כדי להתמודד עם האיומים הרוסיים על הבחירות לנשיאות ארצות הברית, שכונה "רוסיה הקטנה". הידיעה על מינויה של נויברגר, שנחשבת ל-"תותחית" בתחומה, מגיעה כשהממשל הפדרלי ממשיך להתמודד עם הפריצה המסיבית של האקרים רוסים לאוריון – תוכנת ניהול הרשת של סולארווינדס – והדבקתה ברוגלה. פריצת הענק העלתה שאלות לגבי האופן שבו ההאקרים הרוסים פעלו משך זמן רב מתחת למכ"ם של קהילת המודיעין האמריקנית. בחודש שעבר אמר ביידן כי המענה לפריצת הענק יהיה בעדיפות עליונה בממשלו.

נויברגר, שמתגוררת בבולטימור, החלה לעבוד במגזר הציבורי האמריקני לאחר פיגועי ספטמבר 2001. היא מונתה ב-2014 למנהלת הסיכונים הראשית של ה-NSA. כמו כן, היא שימשה בעבר כסגנית מנהל התפעול של הסוכנות ועמדה בראש קבוצה שעקבה אחרי פעילות רוסיה בתחום. עוד סייעה נויברגר בהקמת פיקוד הסייבר האמריקני וכיהנה כעוזרת המשנה למנכ"ל הסוכנות לביטחון לאומי.

בראיון לעיתון היהודי-אמריקני פורוורד אמרה נויברגר כי "האיומים מצד אלה שרוצים לגרום לנו נזק הם אמיתיים ולא נעלמים. אנחנו מחויבים להגן על ארצנו בדרכים חוקיות. האומה שלנו צריכה להישאר ערנית בכל הנוגע לביטחון ברשת. ה-NSA תורמת תרומות קריטיות כדי להגן על האומה". היא ציינה בראיון כי במהלך עבודתה נתקלה ב-"בעיות מעטות" הקשורות לדתה, וכי היא שמחה לשמש מודל לחיקוי עבור נשים חרדיות.

מהשואה ומבצע אנטבה ועד לתפקיד החדש

נויברגר, 44, המכונה גם חני, גדלה בבורו פארק – אזור יהודי-חרדי בברוקלין, ניו-יורק. היא למדה שם בבית הספר לבנות בית יעקב. כמו כן, היא בוגרת מכללת טורו בניו-יורק ובית הספר למנהל עסקים קולומביה, ועבדה בתוכנית היוקרתית עמיתי הבית הלבן. בנוסף, נויברגר מנהלת את ארגון הצדקה אחות לאחות, שמסייע לאימהות חד הוריות גרושות בקהילות היהודיות-אורתודוקסיות.

הוריה של נויברגר היו בין בני הערובה שחולצו על ידי לוחמי סיירת מטכ"ל מנמל התעופה באנטבה ב-1976, לאחר שמטוס אייר פראנס שבו טסו מתל אביב לפריז נחטף על ידי מחבלים פלסטינים והם הנחיתו אותו בנמל תעופה זה. היא אמרה שהאירוע הזה, כמו גם העובדה שמשפחתה עברה את השואה, סייעו לעצב את תפיסת עולמה.

העיתונאית סיון רהב-מאיר עם אן נויברגר, מנהלת מינהלת הסייבר ב-NSA. צילום: באדיבות סיון רהב-מאיר

העיתונאית סיון רהב-מאיר עם אן נויברגר, מנהלת מינהלת הסייבר ב-NSA. צילום: באדיבות סיון רהב-מאיר

בראיון לעיתונאית סיון רהב-מאיר, שפורסם בידיעות אחרונות, אמרה נויברגר כי "מבין שמונת הסבים והסבתות של הוריי, שבעה נרצחו באושוויץ. אחת שרדה. המשפחה היגרה מהונגריה לאמריקה אחרי השואה. הייתי תינוקת כשההורים שלי חסכו כסף ויצאו בפעם הראשונה לחופשה, ב-1976, והשאירו אותי עם סבתא. המטוס שלהם נחטף לאנטבה. אלמלא מבצע אנטבה, הוריי לא היו חוזרים הביתה. כשאני עוסקת במודיעין ובמאבק ברוע ובטרור, כל הרקע הזה מגיע איתי בבוקר לעבודה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים