"הענן מנצח – גם בחלל"

ד''ר וורנר ווגלס, סמנכ"ל הטכנולוגיות של אמזון: "השלמנו לחלוטין את הדמוקרטיזציה לגישה ללוויינים - מה שיעזור לאנשים לקבל גישה לשירותים דיגיטליים קריטיים" ● הוא ציין כי 2021 תהיה שנה של נגישות טכנולוגית - בפרט בתחומי לימוד המכונה, המחשוב הקוונטי והמיקרו-לווינים בחלל

ד"ר וורנר ווגלס, סמנכ"ל הטכנולוגיות של אמזון. צילום ארכיון: תומר פולטין

"השלמנו לחלוטין את הדמוקרטיזציה לגישה ללוויינים. זה יעזור לאנשים ברחבי העולם לקבל גישה לשירותים דיגיטליים קריטיים. הענן התרחב, והוא מנצח כעת גם בחלל. 2021 תהיה השנה שבה יותר טכנולוגיות יהיו נגישות יותר לכולם, ובמיוחד לימוד מכונה, מחשוב קוונטי ומיקרו-לוויינים בחלל", כך אמר ד"ר וורנר ווגלס, סמנכ"ל הטכנולוגיות של אמזון.

ד"ר ווגלס היה דובר המפתח בכנס AWS re:invent 2020, שהחל בתחילת החודש ונמשך שלושה שבועות. מספר המשתתפים בו הגיע למאות אלפים.

AWS הקימה בחודש יוני קו חדש לפתרונות תעופה, לוויינות וחלל. רכיב מרכזי בקו זה הוא מיקרו-לווינים. במסגרת הקו מבוצע פרויקט קויפר (Kuiper) – יוזמה להציב כ-3,200 לוויינים במסלול נמוך סביב כדור הארץ, לאספקה משופרת של שירותי אינטרנט. AWS כבר הקימה שש תחנות קרקע ייעודיות ברחבי העולם, שישמשו לתקשורת עם המערכות שבמיקרו-לוויינים. "הם יכולים לסייע, למשל, להעברת נתוני מיקום של עדרי בקר, מצב הגידולים ותנאי מזג האוויר המקומיים", אמר.

ההשפעה והטלטלה הטכנולוגיות של הקורונה

ווגלס הביא דוגמה שממחישה את השפעת מגפת הקורונה על הטכנולוגיה והאנושות: "סטודנטים להנדסה מאוניברסיטת פוליטכניק במילאנו צפו בתורים ארוכים בסופרמרקטים בתחילת המשבר, בחודש מרץ, ותכננו במהירות אפליקציה לקהל הצרכנים, שמפנה אותם לחנויות ריקות יותר בקרבת מקום. האפליקציה לא פותחה במשך חודשיים או שלושה, היא פותחה בימים. מכאן שהכול קשור במהירות".

לדבריו, המגיפה טלטלה את הפלטפורמות החינוכיות. "הרבה מהחינוך עבר לרשת, וזה לא יעזוב אותנו לאורך זמן. זה בהחלט תחום שנראה בו הרבה חדשנות", ציין.

עוד הוא אמר כי "לטכנולוגיה יש את היכולת להשפיע על קהילות ברחבי העולם, אבל זה ידרוש התמקדות חזקה יותר בממשקי אדם-מכונה, שיהפכו אותה לנגישה יותר. עליה להיות נגישה לא רק למדינות ולארגונים הדיגיטליים, אלא לכולם. אם אתה חקלאי קטן באינדונזיה, אתה מתמקד בגידול היבול שלך ולא מתרוצץ סביב עם סמארטפון. אבל אם היה אפשר לדבר אתו, הטכנולוגיה הייתה יכולה להיות שימושית לכולם". יצוין כי ווגלס שוחח עם חקלאים באינדונזיה במסגרת סדרת רשת חדשה, שבה הוא בדק כיצד אנשים מתמודדים עם הנושאים הבוערים בעולם.

"מפתחים יכולים להתכונן לעידן הקוונטי"

בדבריו ציין ווגלס גם את תחום המחשוב הקוונטי. באוגוסט האחרון השיקה AWS את Bracket – שירות המחשוב הקוונטי שלה, שנועד לסייע ללקוחות ענן שרוצים להתנסות באלגוריתמים קוונטיים שרצים על פלטפורמת החברה. כמו כן, בימים אלה, AWS מגייסת מדענים וחוקרים במטרה לתכנן ולבנות מחשב קוונטי משלה. "המחשוב הקוונטי יתפוס תאוצה ב-2021, כי העניין בו הולך וגובר – לא רק במדע, אלא גם בעולם העסקים. היישומים הראשונים שלו יהיה בחברות מעולמות מדעי החיים, הפיננסיים והמדיה-בידור", העריך.

"הדבר הגדול ביותר שנראה בשנה-שנתיים הקרובות הוא שסביבת פיתוח התוכנה תשתנה באופן דרמטי", אמר ווגלס. "זה בהחלט אזור ש-AWS צריכה להיות בו, אנחנו רוצים למנף אותו. העקרונות הכלליים של מחשוב שכזה, שיכול לבצע את אותם חישובים במקביל על כמות עצומה של נתונים – שונים לחלוטין. זה דורש פלטפורמות וכלים חדשים. אנחנו מעמידים כלים לתוכנות קוונטיות וליישומים חדשים, ולהנחת הבסיס לתוכנה הדרושה לכך. מפתחים יכולים להתכונן לעידן הקוונטי".

ה-CTO של אמזון ציין בנוסף כי "ההתפתחות המואצת של לימוד המכונה תימשך בשנה הבאה. הקורונה נותנת דחיפה נוספת ליישומים מבוססי בינה מלאכותית. הודות ל-AI ניתן לנתח במהירות מאות מיליוני צילומי רנטגן וסריקות MRI של חולים בנגיף. רופאים כבר לא צריכים להסתכל על הרשומות האלה, בזו אחר זו, כדי לזהות דפוסים מסוימים. לימוד מכונה מיועד בימינו לא רק למדעני נתונים – אפשר לבנות יישומי AI לכל אחד. יישומים אלה לא 'נתקעים' בדטה סנטרים, אלא מגיעים באמצעות הענן, מחשוב הקצה והדור החמישי, והם נמצאים בכל מקום שתרצו. כל צרכן יכול להשתמש בטכנולוגיית AI בכל מקום. לדוגמה, בדגם החדש של אאודי יש 1,200 חיישנים, מכ"מים ומצלמות. מודל לימוד המכונה שברכב מתריע או מתערב אם משהו משתבש. הרבה נתונים מעובדים בענן, אבל הרבה קורה גם ברכב עצמו. בזכות הבינה המלאכותית, גם סבתא זוכה לראות בדיוק רב יותר את התמונות מהאלבום המשפחתי שהיא רוצה. הממשקים הופכים פשוטים יותר. בנוסף, הטכנולוגיות החדשות יאפשרו גם לאנשים במדינות מתפתחות להרוויח יותר מקבלת שירותים דיגיטליים במתכונת שמתאימה להם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים