ארה"ב: חברות טכנולוגיה קטנות ביקשו מהקונגרס "תצילו אותנו" מענקיות ההיי-טק

אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק משתמשות בדומיננטיות שלהן בשוק כדי לחבל קשות בתחרות, כך אמרו חברות קטנות יותר ששטחו את חששן ומצוקתן בשימוע לטענתן "לענקיות הטק יש נטייה להתרחב עד כדי כך שיעשו פשוט הכל בעצמן"

גבעת הקפיטול בימים שלווים יותר. צילום: BigStock

חקירות הגבלים עסקיים מתנהלות כיום בארצות הברית כנגד ארבעה חברות ענק טכנולוגיות שכולנו מכירים – אפל, אמזון, גוגל ופייסבוק. אבל בסוף השבוע האחרון (ו') נוסף אלמנט לחקירה שמנהלים מחוקקים בנדון כשחברי הקונגרס האמריקני פגשו נציגים מעסקים קטנים, ושמעו אותם מתלוננים מרה על גניבת קניין רוחני בוטה, תמחור "טורפני" ושיטות עבודה אחרות בלתי הוגנות – כשהתלונות המאוד ספציפיות הללו הופנו נכחה כלפי ארבעת ענקיות הטכנולוגיה המקומיות.

נציגיהן של חברות טכנולוגיה קטנות לקחו חלק בשימוע של הקונגרס, והם פשוט ביקשו מהמחוקקים, אפילו התחננו, לבלום את הנהלים העסקיים הפוגעניים של ענקיות ההיי-טק, לפני שיהיה מאוחר מדי בעבורן.

החברות הקטנות שלקחו חלק במעמד הן בייסקאמפ, פופ-סוקטס, סונוס וטייל.

במהלך השימוע הביעו חברי הוועדה שוב ושוב אהדה כלפי החברות, ותיארו את חששותיהם כי ענקיות הטכנולוגיה אולי באמת מחניקות חדשנות ומתנהלות כמונופולים, בתוך מינוף הנתונים שהן צוברות אודות הלקוחות לצורך כך.

"התברר שלחברות אלה יש כוח אדיר כשומרות סף לעצב ולשלוט במסחר האלקטרוני", אמר חבר הקונגרס דייוויד סיסליני, היושב בראש הוועדה הבכירה בנושא ההגבלים העסקיים, בפתיחת השימוע. 

בהמשך נשמעו נציגי החברות המתלוננות שהציגו את מצקתם הרבה של העסקים שהם מובילים. לדברי אחד הנציגים, שביטא את הלך הרוח של כל האחרים: "לענקיות הטק יש נטייה להתרחב עד כדי כך שיעשו פשוט הכל בעצמן".

בריונות עם חיוך? אמזון. צילום: BigStock

בריונות עם חיוך? אמזון. צילום: BigStock

"אמזון – בריונות עם חיוך"

"זה כמו לשחק משחק כדורגל", אמרה סגנית הנשיא של חברת Tile, קירסטן דארו, למחוקקים במהלך הדיון. היא המשיכה וציינה כי "אולי את הקבוצה הטובה בליגה, אבל את משחקת נגד קבוצה שבבעלותה המגרש, הכדור, האצטדיון והליגה כולה, והיא יכולה לשנות את כללי המשחק לטובתה ובכל עת".

במקרה של חברת טייל – המתמחה במעקב אחרי מכשירים – הכוונה ב"הן" הוא בעיקר ל-אפל. טייל אומרת כי מכיוון שאפל רוצה להוביל את שוק מכשירי המעקב, היא מחבלת בהצלחת האפליקציה הסלולרית שלה ב-iOS, כדי להימנע מתחרות מטעמה עם הפתרונות של אפל. לדבריה, אפל, למשל, מגבילה את נתוני המיקום שהאפליקציה של טייל אוספת – מגבלה שאינה קיימת כלפי הטכנולוגיה של הענקית עצמה. יצוין כי אפל כבר הואשמה באירופה על ידי ספוטיפיי בהתנהלות דומה ובהפרות חוק והרס התחרותיות בכל הנוגע בתחום הזרמות המוזיקה.

חברה קטנה יחסית נוספת היא Sonos, המתמחה בחומרת אודיו, שכבר תובעת את גוגל על גניבה בוטה של טכנולוגיית הרמקולים החכמים שלה כפטנט, ואומרת שאמזון עשתה את אותו הדבר.

ובנוגע ל-PopSockets, שמייצרת תוספי אחיזה לטלפונים חכמים – היא טוענת כי ענקית הסחר האלקטרוני אמזון התנהגה כלפיה ב"בריונות" בכדי לגרם לה להוריד את מחיריה, תוך התעלמות מתלונות על ציוד לכאורה מתוצרתה, אבל מזויף שאותו המשיכה למכור. פופ-סוקטס הייתה כל כך מוטרדת מהתנהגותה של אמזון, עד שהיא ניסתה להפסיק להשתמש בשירותי הקמעונאית הענקית אונליין, מה שהביא לכך שהפסידה 10 מיליון דולר, לדבריה.

מייסד החברה, דייוויד ברנט, אמר כי "זו בריונות עם חיוך", בהתייחסו הן ללוגו של אמזון והן לזלזול שלה במתחרותיה הקטנות. הוא הוסיף כי הדרישות של אמזון הגיעו באופן טלפוני תמיד מנציגים שעקבו אחר תסריט קפדני. לדבריו, כשפופ-סוקטס החליטה לסיים את מערכת היחסים עם אמזון, הענקית מסיאטל הגיבה באמרה שהיא לא עוזבת את הקשר, ואז הענישה את המתחרה הקטנה באמצעות ניכוי כספים שהיא הייתה חייבת לה, ועל ידי ניתוק כל המשווקים המורשים שלה. "זה היה לא ייאמן", טען ברנט שאמר: "יש לנו 10 מיליון דולר פחות להשקעה בחדשנות השנה".

"עזרו לנו, חברי הקונגרס – אתם תקוותו היחידה"

החברה הנוספת, בייסקאמפ, שמתמחה בייצור כלי פרודוקטיביות אונליין, האשימה בדיון את גוגל בכך שהיא מנצלת את מעמדה הדומיננטי בחיפוש באינטרנט לצורך דחיקה של המיקום שלה בתוצאות החיפוש, אלא אם כן היא תיענה לדרישותיה של הענקית ממאונטיין וויו. לפי Basecamp, היא נאלצת להוציא כעת מדי שנה יותר מ-70,000 דולר על פרסום, רק כדי להצליח להתמודד עם השפעת היחס הזה מצד גוגל.

פייסבוק "שותפה להטעיית העם האמריקני". ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים. צילום: ויקיפדיה

פייסבוק "שותפה להטעיית העם האמריקני". ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים. צילום: ויקיפדיה

דייוויד היינייר הנסון, מייסד-שותף של בייסקאמפ,  אמר כי "האינטרנט נכבש על ידי קומץ חברות טק גדולות, המפעילות את סמכויות המונופול שלהן ללא ריסון".

וממש כמו במשפט המפורסם מסדרת "מלחמת הכוכבים", העוסקת במאבקי כוחות האופל וכוחות האור, אמר הנסון למחוקקים: "עזרו לנו, חברי הקונגרס – אתם תקוותנו היחידה".

אם נדמה ששמה של פייסבוק לא הוזכר בדיון הרי שלא כך, החברה נמצאת תחת אש על סירובה למנוע שקרים בפרסום פוליטי. יו"ר הבית, הדמוקרטית ננסי פלוסי, אמרה כי פייסבוק "שותפה להטעיית העם האמריקני".

תעוזה לצאת בהאשמות פומביות

התקשורת האמריקנית מציינה כי עצם העובדה שחברות אלה התייצבו להעלות בפומבי את מצוקתן היא דבר מדהים למדי.

במהלך התמודדויותיה של מיקרוסופט עם האשמות הגבלים עסקיים בשנות התשעים, רק מתחרות מעטות העזו והתייצבו מול ענקית התוכנה, כשמרביתן חששו להלין עליה אפילו באופן פרטי.

הפעם המצב שונה, ואפשר שזה כך משום שהרגולטורים של ההגבלים העסקיים מכל רחבי העולם פועלים כעת באגרסיביות כנגד חברות הטכנולוגיה הענקיות, התנהלותן המונופוליסטית והכוח שהן צברו, שמאפשר להן לעשות ככל העולה על דעתן.

בארה"ב בלבד, ועדת הסחר הפדראלית האמריקנית, ה-FTC, ומשרד המשפטים חוקרים, כאמור, את ארבעת הענקיות, בנוסף לבית הנבחרים האמריקני. בנוסף מתקיימת חקירה בדיוק מאותם טעמים גם מטעם תובעים כלליים של מרבית מדינות ארה"ב, כנגד גוגל ופייסבוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים