ח"כ מיקי איתן: "האינטרנט נכשל ביצירת הדיאלוג הרצוי בין הנבחרים והעם"

"חשבתי וקיוויתי שייווצר סוג חדש של שלטון, דמוקרטיה דיגיטלית - וטעיתי", אמר אמש (ג') ח"כ איתן בכנס החורף של עמותת אשנ"ב ● לדבריו, "הדבר לא קרה לא רק בשל בעיות טכנולוגיות, אלא גם בגלל חוסר התעניינות מצד האזרחים"

"למרות הציפיות, כי באמצעות רשת האינטרנט ייווצר קשר הדוק בין הרשות הנבחרת, הכנסת, לבין הבוחרים – הדבר לא קרה. לא נוצרה אינטראקטיביות, על אף ההתפתחויות הטכנולוגיות", כך אמר אמש (ג') ח"כ מיקי איתן (הליכוד), שהיה דובר המפתח בכנס החורף של עמותת אשנ"ב (אנשים למען שימוש נבון באינטרנט). הכנס דן בנושא "טכנולוגיה ואינטרנט בשירות הדמוקרטיה", והתקיים בסמינר הקיבוצים, בהנחיית יהודה קונפורטס, עורך ראשי, אנשים ומחשבים, וחבר הנהלת העמותה.

לדברי ח"כ איתן, "ההתקדמויות הטכנולוגיות המשמעותיות שאותן חווה העולם בעשור האחרון יצרו ציפייה, כי הן תקדמנה את הדמוקרטיה, ותהפוכנה לכלים המייצרים דיאלוג בין הבוחרים והנבחרים, לצד יצירת שקיפות. לצערי, הרשת נכשלה ביצירת אותו דיאלוג מצופה".

כך, סיפר ח"כ איתן, כי עם הקמת אתר הכנסת, הוא ומעטים שהיו שותפים לדעתו חשבו, כי האתר מהווה פריצת דרך ביצירת סוג חדש של שלטון – "דמוקרטיה דיגיטלית", כזה שיביא את הכנסת למצב של נגישות מול יותר קהלים. הוא הוסיף, כי יש יותר אוכלוסיות שאינן שותפות כיום לדיאלוג המועט המתקיים בין חברי הכנסת והאזרחים. איתן ציין, כי "הדבר לא קרה, ולא רק בשל בעיות טכנולוגיות, אלא גם בגלל חוסר התעניינות מצד האזרחים". ח"כ איתן סיפר, כי במהלך העשור האחרון, בתפקידיו השונים בכנסת – כיושב ראש ועדת המשנה לאינטרנט, יושב ראש הוועדה לביקורת המדינה ויושב ראש ועדת חוק, חוקה ומשפט – הוא ניסה ליצור בכנסת ישיבות אינטראקטיביות, באמצעות פורום מקוון, צילום הישיבות, שידורן בזמן אמת ועוד. אולם, אמר, ברוב המקרים לא הגיעו התגובות המתבקשות מהציבור, "ולא הייתה באמת אינטראקטיביות".

למרות זאת, ח"כ איתן הביא כמה דוגמאות שבהן הרשת הצליחה לייצר נפח מסוים של דיאלוג. דוגמא אחת התייחסה לדיון בכנסת בנושא מחירונים של ספקיות האינטרנט. דיון זה הביא במהלכו ולאחריו למאות תגובות של אזרחים מן השורה. האחרת קשורה להתנהלותו במהלך הבחירות המקדימות האחרונות בליכוד. ח"כ איתן סיפר שהוא הקים אתר, באמצעותו גייס כספים, תוך חיקוי "מודל אובאמה", של בקשה לתרומות רבות. הוא ביקש, כי כל אחת מהן תהיה בסכום נמוך – עד 500 שקלים. "הצלחתי להקים לעצמי קמפיין מבוסס אינטרנט", אמר איתן. "אף על פי שקהל מצביעי הליכוד אינו מזוהה בראש וראשונה עם האינטרנט, סמכתי על אמצעי התקשורת המסורתיים שיפיצו את אופן התנהלותי ברשת – והדבר הצליח. זכיתי לחשיפה כפולה, הן ברשת והן בתקשורת המסורתית, בשל המקוריות והחדשנות שבשימוש באמצעים אלה". כך, אמר, בשלב הבא בקמפיין שלו, אחד התורמים ביקש ממנו לדעת לאן הולכות התרומות, ובעקבות כך החל לפרסם דו"ח על ניתוב הוצאות הקמפיין.

"במקרה שלי", אמר, "הרשת נתנה לי אפשרות לעשות 'פוליטיקה אחרת', אבל בגדול – היא לא יצרה את הדיאלוג שקשור לעבודת הכנסת ולחקיקה". "הבעיה אינה רק בציבור הבוחרים, ישנם גם חברי כנסת שמרנים", סיכם ח"כ איתן. "דיאלוג הוא שם המשחק, הוא העתיד. כך תיווצר חברה שבה ימומש חופש המידע באופן מוצלח יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים