כשהסטארט-אפים פגשו את הזיקנה

מערכת התרעה על חשד התעללות והזנחה, שיפור חוויית הצפייה בטלוויזיה למבוגרים ומערכת מציאות מדומה הממחישה אלצהיימר ● שלושה מיזמים טכנולוגים שנותנים מענה לקשיי הזיקנה זכו בפרס גליקמן בסכום של 25,000 דולר

21/05/2019 11:30
גיל הזהב וטכנולוגיה. צילום אילוסטרציה: BigStock:

מיזם Clanz, פיתוח מערכת המתריעה על חשד למקרי התעללות והזנחה של אוכלוסיות חסרות ישע במוסדות כגון בתי אבות, גני ילדים וכדומה, ובכך מסייעת למגר את התופעה ומעניקה תחושת ביטחון לזקנים ולבני משפחתם זכה בימים אלו במקום הראשון בתחרות פרס גליקמן.

המערכת, שפותחה על ידי רומי גובס ונבו אלמלם, פועלת על ידי שימוש בטכנולוגיות לניתוח שמע ותמונה. היא מאבחנת ומתריעה מפני מקרים של התעללות והזנחה בפעוטות, קשישים ובעלי צרכים מיוחדים. בבסיס הטכנולוגיה של נונה כלי בינה מלאכותית אשר מאפשרים להתריע בזמן אמת אודות התנהלות חריגה המרמזת על פגיעה במטופל, כמו גם לאתר פוטנציאל שחיקה בקרב מטפלים.

מיזם Clanz. צילום: יח"צ

מיזם Clanz. צילום: אמיר יעקבי

הפרס ניתן מדי שנה על ידי משפחת גליקמן מסן דייגו, כאשר השנה הוענק הפרס ליזמים שפיתחו מענה טכנולוגי חדשני לנושאים שונים בתחום הזיקנה. השנה, במסגרת כנס היובל של ג'וינט אשל, הוגשו 39 מיזמים המציעים מענים טכנולוגיים לצרכים השונים של זקנים, בני משפחתם והמערכות המטפלות בהם. ועדת השיפוט כללה נציגים מג'וינט אשל, משרד הרווחה, משרד הבריאות, הביטוח הלאומי, האקדמיה ומומחים מתחום הטכנולוגיה, כאשר שלושה מיזמים זכו:

צוות מיזם "מציאות משתנה" מקבל את פרס גליקמן. צילום: יח"צ

צוות מיזם "מציאות משתנה" מקבל את פרס גליקמן. צילום: אמיר יעקבי

במקום השני זכה מיזם "מציאות משתנה" – פיתוח של מערכת המאפשרת חוויית מציאות מדומה אינטראקטיבית הממחישה את תפיסת המציאות של חולי אלצהיימר ובכך מסייעת למטפלים להבין לעומק את עולמו של החללה, לפתח כלפיו תחושת הבנה ואמפתיה ולשפר את יחס הטיפול בו. המיזם הוא פרי יוזמתם של פרופ' יאיר ברטל, נופר לאור ורג פונשטיין.

בג'וינט אמרו כי החוויה מתרחשת בגוף ראשון כאשר המשתמש נכנס לתוך דמות של אישה מבוגרת ועליו למלא אחר הוראות שונות המתייחסות למשימות יומיומיות רגילות בבית. ביצוע המשימות משתבש באופן המבטא את הליקויים שחווים החולים ויוצר תחושת תסכול וחרדה אצל המשתמש המדמה את החוויה הרגשית והמנטלית של החולים.

"צורך קריטי להשקיע מאמצים רבים וחדשנות לקידום טכנולוגיות שיסייעו בזקנה"

במקום השלישי זכה מיזם MUCA – חווית צפייה בטלוויזיה מותאמת אישית. המדובר במערכת המאפשרת חוויית צפייה מותאמת אישית לאנשים החווים קושי בהבנת התכנים המוקרנים בטלוויזיה, ומסייעת לזקנים החווים ירידה בראייה ובשמיעה להישאר מחוברים ומעודכנים בסדר היום החברתי ולשפר את איכות חייהם.

חברי מיזם MUCA מקבלים את פרס גליקמן. צילום: יח"צ

חברי מיזם MUCA מקבלים את פרס גליקמן. צילום: אמיר יעקבי

בג'וינט אמרו כי כיום, אין פתרון לאנשים החווים קושי בעת צפייה בטלוויזיה. בכך, טכנולוגית My-T-View מקיימת פריצת דרך ומפתחת אפליקציה באמצעותה אנשים יוכלו ליהנות מצפייה מותאמת אישית ללא פגיעה באיכות השידור.

המערכת, פרי יוזמתה של דפנה אבני פועלת באמצעות אלגוריתמיקה ייחודית המנתחת את השידור הנבחר לצפייה, ומקיימת שינויים דינאמיים מותאמים אישית של פרמטרים בווידיאו ובאודיו.

הפרמטרים שהמערכת מטפלת בהם הינם האטת קצת הדיבור בווידיאו ובאודיו בסנכרון, הנמכת רעשי הרקע בקטעי הדיבור לשיפור השמע וההבנה, התאמת הטונים, התאמה אישית של גודל וצבע הכתוביות, חיזוק ניגודליות הצבעים והארה של אזור הפנים של הדמות המדברת להקלת הפוקוס.

לדברי יוסי היימן, מנכ"ל ג'וינט אשל, "יותר ממיליון בני 65 ומעלה חיים בישראל ובעתיד הלא רחוק המספרים יגדלו בצורה משמעותית. הטכנולוגיה מתפתחת בצורה מואצת ובמקביל תוחלת החיים שלנו מתארכת, ויש לכך השלכות על כל תחומי החיים. לפיכך יש צורך קריטי להשקיע מאמצים רבים וחדשנות לקידום טכנולוגיות שיסייעו בזקנה".

היימן הוסיף ואמר כי "אנו בג'וינט-אשל פועלים לחבר בין יזמים וחברות טכנולוגיות לבין אנשי מקצוע וקובעי מדיניות בזיקנה, וליצור תמריצים לעיסוק בתחום זה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים