כמה מרוויח מנכ"ל העמותה שנתבקשתם לתרום לה?

אגף המחשוב של משרד המשפטים שדרג את אתר העמותות גיידסטאר והעלה אותו לענן של Salesforce, בפרויקט במאות אלפי שקלים ● האתר מאפשר לקבל מידע על 42 אלף המלכ"רים בישראל ולראות האם הניהול שלהם תקין

צילום אילוסטרציה: BigStock

קיבלתם פנייה לתרום לעמותה כלשהי? במקרים רבים אולי שמעתם את שמה, אבל אתם לא ממש יודעים מה היא עושה, מי עומד מאחוריה, האם היא מנוהלת באופן תקין וכמה משתכרים חמשת הבכירים שבה.

בימים אלה עלתה לאוויר גרסה חדשה של אתר גיידסטאר ישראל, שמכיל מידע על 42 אלף הארגונים ללא כוונת רווח (אלכ"רים) שפועלים בישראל. מדובר בפרויקט שביצע אגף המחשוב של משרד המשפטים, בראשות המנמ"ר, ששון סופרי.

האתר היה מנוהל במשך שנים על ידי גורם חיצוני למשרד המשפטים, אבל לא היה עדכני ולא ענה על הציפיות. לפני כשנה החליטה מנכ"לית המשרד, אמי פלמור, להעביר את פעילות האתר פנימה, והטילה על סופרי לשדרג אותו ולהכניסו למערכות המידע של המשרד. בתום עבודה של כשנה, צוות פיתוח של המשרד, שכלל ארבעה אנשים, סיים לשדרג את האתר החדש והעלה אותו לענן של Salesforce. זהו האתר הממשלתי הראשון שיושב על הענן של חברה זו.

האתר המשודרג מבוסס על שלוש פלטפורמות חדשניות של Salesforce: פלטפורמת Service Cloud, לשיתוף נתונים ולניהול תהליכים בענן השירות; Community Cloud – פלטפורמה שמאפשרת חיבור בין האזרחים, משרד המשפטים והעמותות; ו-App Cloud, שמיועדת לשיתוף ולפיתוח אפליקציות. עלות ההשקעה המוערכת בפרויקט נאמדת במאות אלפי שקלים.

גישה נוחה לנתונים לכל אזרח או גוף ציבורי

חוק שקיפות העמותות, שאושר בכנסת בשנה שעברה, קובע שכל עמותה או אלכ"ר חייב לפעול בשקיפות מלאה כלפי הציבור, ולאפשר גישה נוחה ומהירה למידע ולנתונים לכל אזרח או גוף ציבורי.

ששון סופרי, מנמ"ר משרד המשפטים

ששון סופרי, מנמ"ר משרד המשפטים

42,089 ארגונים ללא כוונת רווח פועלים בישראל ורובם מדווחים מדי שנה על הדו"חות הכספיים שלהם. הדו"חות נבדקים על ידי רשם העמותות לצורך אישור ניהול תקין, ורק לאחר קבלת אישור זה הם יכולים לקבל תרומות. האתר מאפשר לציבור לבדוק את הדברים, ולמעשה את "כרטיס הביקור" של העמותות והאלכ"רים. חידוש נוסף באתר הוא הוספת שורת סטטוס, שנותנת מידע האם העמותה מגישה דו"חות בזמן. אם זה אינו המצב, נצבעת השורה באדום.

"תרומה חשובה ביותר לשקיפות המידע"

לדברי סופרי, מדובר בפרויקט בעל חשיבות אזרחית מהותית. הוא אמר כי "במהלך עבודות השדרוג הוספנו מקורות מידע, חיברנו מידע שמגיע ממשרדי ממשלה שמתקצבים עמותות שונות, והעלינו מידע חיוני, שמאפשר לכל אחד לדעת האם העמותה מנוהלת באופן תקין, על פי תקנות רשם העמותות". הדבר נכון במיוחד במקרה של עמותות עצמאיות שפעילות בארץ ויש להן מקורות מימון נוספים, כמו ארגונים בחו"ל. כעת ניתן יהיה לקבל את כל המידע בלחיצת כפתור.

סופרי אמר שהאתר יתעדכן באופן רציף גם על ידי העמותות עצמן. "זוהי תרומה חשובה ביותר לשקיפות מידע על ארגונים ללא כוונת רווח בישראל, שמשרתת את המשתמשים שרוצים לדעת מה עושה העמותה שהם מעוניינים בה", ציין. "אני מעריך שעצם האתר השקוף יעודד את העמותות להתנהל בצורה שקופה יותר ואמינה, וזוהי נקודה מאוד חשובה".

אוליבייה אלבז, סגן נשיא למכירות ב-Salesforce ישראל, אמר כי "הבחירה של משרד המשפטים לשימוש במערכות הענן שלנו היא עליית מדרגה משמעותית מבחינה טכנולוגית ותפעולית. הפלטפורמה שלנו נותנת את הכוח לממשלה, לאזרחי מדינת ישראל ולעמותות לממש את הפרויקט החשוב הזה ולהביא אותו להצלחה".

תגובות

(28)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בן דוד אברהם

    לפי דעתי מנהל עמותה כול שהיא לא צריך לקבל אגורה יש הרבה אזרחים פנסיונרים שמקבלים פנסיה נורמלית שיכול להתקיים מהפניסה ומוכן לתרום את הנהול ואז הייו הרבה תורמים

    1. נחום

      נרגיש יותר נוח לתרום כשמנהל עמותה יעבוד בשכר מינימום. אי אפשר לזרוק הכל על האזרחים. גם מיסים, גם יוקר המחיה מטורף גם 40000 עמותות, גם מילואים, גם ועד הבית, גם קנסות חנייה, גם בריאות של בני משפחה. המפעל הציוני מנוהל לא טוב.

  2. דורון

    הנתון החשוב ביותר לגבי כל עמותה באשר היא (במיוחד אלא שחיות מתרומות) - הוא היחס בין התרומה למה שנתרם בפועל. וזה נתון שלא מופיע בצורה ברורה בשום מקום - צריך להיות חוק שמחייב עמותה לפרסם את הנתון הנ"ל בכל פירסום ובכל פניה לתרומה. רק לשם הבנה - ברוב העמותות בישראל (ואולי אף בעולם - לא בדקתי) - היחס הוא נמוך מ- 0.61 - כלומר על כל שקל שאתם תורמים - במקרה הטוב הנתרמים בקצה מקבלים אולי 61 אגורות - השאר הואל לשכר מנהלים בראש ובראשונה וכמובן להוצאות ולתיפעול. חבל שיש כל כך הרבה תורמים ומנדבים ובסופו חבר המנהלים גוזר קופון לא סביר ואפילו מופקע. שנה טובה, גמר חתימה טובה ובריאות לכולנו.

  3. דנה

    לא מצאתי באת גיידסטאר דרך להגיע לנתוני שכר של בכירים בעמותות. זה לא קיים או לא נגיש.

  4. יוסף

    לא מצאתי באתר גיידסטאר, מה שכרו של מנכ"ל עמותה זו או אחרת.....

  5. רייספלד אילן ד״ר

    אין ספק, כי מספר העמותות בישראל, אינו יודע גבול, לשיטת הגבייה והסנור שהתפתח בישראל. כל יום , מופיע עמותה חדשה עם בכי לתורמים, לתרומה, באם מוצדקת או לא מוצדקת? במדינה עם דמוקרטיה מפותחת ,ודאגה לאזרחיה, המדינה הייתה צריכה לדאוג, כמו שורדי השואה , אשר הודות להם, קבלה ממשלת ישראל מיליארדים פיצויים ממשלת גרמניה! בהיותי ללימודים והשתלמויות בגרמניה, לא זכורה לי, כי אי פעם נשלח דואר או הופיע נציג במקום מגורי,לתרומה?

    1. מוטי

      חלק מהעמותות מגייסות עבור ילדים מאוקראינה ורוסיה. הם לא אזרחי ישראל ולכן המדינה לא צריכה ולא מכסה את העלויות. הגיוס עוזר למנהלי העמותות לקבל שכר מאוד גבוה, וגם לתגמל רופאים ובתי חולים על טיפול יקר וגם נסיוני. האם זה בסדר? שאזרחים זרים יתפסו מקום בבתי חולים? האם זה מאריך את ההמתנה לרופאים מומחים עבור ישראלים? חומר למחשבה

    2. לונה אליהו

      רוצה לדעת כמה המשכורות של מנכל אור לחולה של מנכל הידברות דל עזרה לשולמית אפה זה לא מופיעה באף מקום

  6. מרדכי

    חלק מהעמותות מפרסמות שכר של חמשת מקבלי השכר הגבוה. חלק לא. למה? אולי כי יש להן מה להסתיר

    1. אבי

      מה יש לך? אם הם עושים את מה שהם מבטיחים, וגם הכסף אתה תורם למטרות שלהם והם אכן עושים את זה מה אכפת לך שהם מרוויחים? אתה לא מפרגן? תפתח גם עמותה...

    2. ירון

      אתה מפספס את הנקודה אבי. כל הרעיון שחלק מהתרומה הולך למימון השכר הזה. אז לכן זה בעיה מוסרית אם מישהו שמרוויח פחות מהמנכ"ל של העמותה, יתרום לעמותה ובכך יממן את שכר המנכ"ל. אם העמותה חשובה שיתכבד המנכ"ל ויעבוד בשכר מינימום.

    3. אשה אחת

      ירון היקר, חלק ממנהלי העמותות הם אנשי מקצוע שירוויחו שכבר בכירים במגזר הציבורי (למשל העבודה בחברה להגנת הטבע דומה למהנדס עיר). צריך לחשוב היטב למי תורמים, מה תרומת המנכ"ל ומקצועיותו...

    4. גלית

      אולי לא צריך שכר מינימום למנהל בעמותה . השאלה אם מנהל העמותה משתכר כמה עשרות אלפי שקלים בחודש . בערך כמו מנכ,ל חברה פרטית. או חבר כנסת. במידה וכן , ברור שהוא מקבל משכורתו מגיוס תרומות. ולא רק . לא ראוי שעמותה שמחלקת מזון לנזקקים ומקבלת תרומות מנהל העמותה

    5. ניסן וייס

      בהחלט איכפת תרומה היא למען ניזקקים ולא לחזירות מנהלים אם אתה לא מצליח להבין את הנקודה הברורה מאליה תבדוק את עצמך!!

    6. ניסן וייס

      ממש איכפת לי אם מנכלים גוזרים קופונים לכיסם של מאות אלפי ש"ח על חשבון התרומות למה שלא יהיה לי איכפת? הכסף מיועד למטרה שאותה מפרסמת העמותה ולא לפרנס פרזיטים הבנת את זה מר ברוך!

    7. ניסן

      לתרום אך ורק כשיש גילוי נאות לשכר בכירים שאינו חזירי ומתקבלעל הדעת

  7. ניסן וייס

    אינכם מפרסמים את הדבר החשוב ביותר והוא שקיפות שכר מנהלים ואין רצון לפרנס פרזיטים!!!

  8. מייק

    אתר שאין בו שום נתונים לגבי שכר המנכלים בעמותות. אי פרסום הנתון הזה מצביע על מגמה שמאחוריה יש תשובה מתבקשת והיא: ״ עדיף שלא תדעו מה השכר, כי אם תדעו העמותות לא יקבלו גרוש מהציבור״. אני בכל אופן שולח את המתרימים לביבי ושרה״.

  9. רון

    קיים דיווח על מקבלי השכר הגבוה ביותר. בתפריט מצד ימין אפשר לבחור - "בעלי תפקידים" : הנה דוגמה על חסדי נעמי :https://www.guidestar.org.il/organization/580073146/people;year=2019

  10. מירה

    אין שום מידע חשוב ורלוונטי על ההוצאות והחלוקה שלהם.כמה הולך בפועל לתרומות,כמה להוצאות שוטפות כמה למשכורות והכי חשוב האם וכמה יושב ראש העמותה מושך משכורת. זה לא אמין זה כיסוי תחת

  11. אליעזר רחמים זמיר

    מעניין לדעת שבאף מקום אי אפשר לדעת במפורש כמה מרוויחים מנכלי העמותות כאשר חלק הארי של כספי העמותות מגיע מתרומות דהיינו: אם אני תורם אני בעצם מסייע בתשלום שכר למנכל העמותה שבקרה הטוב הייתי אני התורם חולם להרוויח אם כן מישהו יכול להשיב על השאלה כמה מרוויח מנהל עמותה?

  12. יורם

    נדרש אתר שעוקב אחרי מנכ"לי כל העמותות.

  13. מוטי

    אחד הדברים החשובים ביותר אין באתר וחבל, חיפוש לפי עמותה שלא משלמת שכר מנכ"ל ואין לה אף עובד בשכר, כל העמותה בהתנדבות.

  14. קרן

    אין באתר נתונים כספיים אודות הוצאות העמותה. כמה מהמחזור הולך בפועל למטרות העמותה וכמה לשכר בעלי תפקידים.

  15. ארז

    אתר מצויין אך לא מצאתי נתונים על משכורות מנכלים או חברי עמותה

אירועים קרובים