ישראל תשתף פעולה במדע ובהיי-טק עם ארגנטינה וברזיל

"מדינות אמריקה הלטינית מעוניינות הן ללמוד מאתנו והן לשתף פעולה בתחומי המחקר השונים", אמר שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מספר על פעילות המשרד וטוען שהמדינה לא נותנת לו את המעמד הראוי

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס. צילום: ניב קנטור

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, יחתום בשבוע הבא על שורה של הסכמי שיתוף פעולה בתחומי המדע, ההיי-טק והחלל עם ארגנטינה וברזיל – שתי המדינות המרכזיות באמריקה הלטינית. מדובר בהסכמים ראשונים עם מדינות אלה.

אקוניס יבקר בשתי המדינות, שם ייפגש עם עמיתיו, שרי המדע, ועם שורה של בכירים בממשלים של המדינות הללו. בין היתר, הוא ייפגש עם סגנית נשיא ארגנטינה, גבריאלה מייכט, שביקרה לא מכבר בישראל ואמרה כי היא אחת המדינות שארגנטינה מבקשת לשתף אתן פעולה, לרבות בתחומי המדע והטכנולוגיה.

בראיון לאנשים ומחשבים, שיפורסם בגיליון הקרוב של המגזין מנהיגים, שייוחד ל-70 שנים למדינה, אמר אקוניס כי "הביקור הוא המשך למגמת ההתעניינות ההולכת וגוברת של מדינות אמריקה הלטינית בחדשנות הישראלית, שמעוניינות הן ללמוד מאתנו והן לשתף פעולה בתחומי המחקר השונים".

לדבריו, הסכמי שיתוף פעולה בינלאומיים הם אחד היעדים המרכזיים שהוא הציב בפני משרדו כאשר נכנס לתפקיד. לפי נתונים של המשרד, בין השנים 2016-2017 חתם המשרד על הסכמי שיתוף פעולה עם 25 מדינות ברחבי העולם, כאשר עם חלקן היו אלה הסכמים ראשונים אי פעם. בין היתר, מדובר על סין, הודו, דרום קוריאה, וייטנאם, וכן מדינות מרכזיות באירופה ובאמריקה. במהלך השנה הקרובה צפויים להיחתם הסכמים עם מדינות נוספות באמריקה הלטינית, אסטוניה, שבדיה וקחזסטן.

לדברי אקוניס, ההסכמים הללו תורמים להרחבת תחומי המחקר במוסדות השונים בארץ, וכוללים חילופי ידע ומשלחות של חוקרים – הן כאלה שבאים לכאן והן חוקרים ישראליים שנוסעים למדינות אלה. בהקשר זה הוא ציין את שבוע החלל שנערך בחודש שעבר ושהביא לישראל שורה ארוכה של בכירים בתחום מכל העולם.

"המדינה לא נותנת למשרד המדע את המעמד הראוי"

חלק מרכזי בפעילות משרד המדע הוא הפניית משאבים לקידום המחקר והפיתוח. מנתונים של המשרד עולה שהממשלה משקיעה יותר מ-100 מיליון שקלים בתחומי מחקר כגון הנדסה, רפואה, מתמטיקה וכימיה. כמו כן, הוענקו 284 מלגות לתארים מתקדמים בסך כולל של 18 מיליון שקלים ומומנו שבעה מרכזי מו"פ בפריפריה בהיקף של 45 מיליון שקלים. לדברי אקוניס, בכוונתו להרחיב את תחומי המחקר גם לנושאים עדכניים כמו בינה מלאכותית.

אקוניס התייחס לתקציב משרדו ואמר כי "במשך שנים הוא היה זעום ביותר ובושה למדינה. ב-2010 הוא עמד על 146 מיליון שקלים, ב-2015, כשנכנסתי לתפקיד, הוא עמד על 397 מיליון ובתקציב הנוכחי הצלחנו להגדיל ל-559 מיליון". עם זאת, הוא לא מסתיר את חוסר שביעות רצונו מהעובדה שהממשלה אינה מעניקה למשרד את המעמד הראוי, על אף הפעולות הרבות שהוא עושה לקידום המדע בקרב כלל האוכלוסיות במדינה ולעידוד צעירים ללמוד במגמות מדעיות וטכנולוגיות. "זה אות קלון למדינה שבמשך שנים תפסה את המשרד ככזה שצריך לעזור רק לאקדמיה ואני שמח שבשנתיים האחרונות הצלחנו לשפר את מעמדו בעיני הציבור", אמר.

"הפעילות שלי נוגעת באלפי אנשים כל שנה, בכל השנה", הוסיף. "זה בא לידי ביטוי בעיקר במהפכת סל המדע שהנהגתי בשנה שעברה. משרד המדע מעניק סכום כולל של 40 מיליון שקלים ל-178 רשויות מקומיות שמבצעות פעילויות העשרה בתחומי הרובוטיקה, הסייבר והמדעים המדויקים ל-75 אלף אזרחים – מגיל צעיר ועד מבוגרים. מדובר ברשויות מכל חלקי הארץ – מרכז, פריפריה, מיעוטים וחרדים".

פעילויות נוספות שעליהן מצביע אקוניס הן פרויקטים כמו ליל המדענים, שנערך בכל רחבי הארץ ומשך אליו 70 אלף משתתפים, שבוע החלל, שהקיף 15 רשויות עם 65 אלף משתתפים, וקייטנות מדע בקיץ, שלדבריו "נמשכות שבוע והן הקייטנות הזולות ביותר – 80 שקלים לילד. השנה אנחנו עומדים להרחיב אותם ולתת להורים עוד פתרון להעסקת ילדיהם במשך החופש הגדול".

אקוניס מציין גם את השינוי שהוביל בממשלה, שלפיו החל משנה שעברה המדינה היא שתממן את המשלחות של התלמידים לתחרויות בתחום הרובוטיקה, שם הם זוכים באופן סדרתי בפרסים ראשונים.

"רשות החדשנות צריכה להיות חלק ממשרד המדע"

בתשובה לשאלה האם לדעתו הטיפול בתחומי המדע, ההיי-טק, צמצום הפערים החברתיים באמצעותם ומימון סטארט-אפים לא צריך להתמקד בידי גוף אחד או שניים אמר אקוניס כי "באתי למלא משימה ולקלף את הביורוקרטיה הישראלית. לא באתי לדבר. אולם, אם מדברים על שוויון, הפעילות שלנו תורמת לצמצום הפערים. אם היו שואלים אותי, פעילות רשות החדשנות, לשעבר המדען הראשי, צריכה להיות חלק מפעילות המשרד שלי, אבל מסיבות היסטוריות ושיקולים פוליטיים, היא נשארה במשרד אחר. אולי פעם זה ישתנה".

בהתייחסו לפרויקט להב"ה ולסכסוך עם משרד האוצר אמר אקוניס כי "אני עומד מאחורי עמדתי שלפיה בתקופתי, מרכזי להב"ה ה קיימים לא יופרטו ולא ייסגרו". הוא ציין כי "משרד המדע לא שולט על גיוס כוח האדם למרכזי להב"ה, אלא החשב הכללי במשרד האוצר – גם זה מסיבות היסטוריות. העובדים בחרו ללכת למאבק משפטי, שבו הם דורשים להפוך לעובדי מדינה. הדבר הזה מקשה על המשא ומתן עם האוצר לגיוס עובדים, מאחר שהחשב הכללי אומר שהוא לא יכול לעשות שום פעולה כל עוד הנושא נמצא בבית המשפט – וכך גם אני, לצערי".
הראיון המלא יפורסם בגיליון הבא של המגזין מנהיגים, שיופיע באפריל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. zeev Holtzman

    אקוניס צודק . פעילות המשרד חשובה ,מרכזית !, צריך לשלש התקציב ולרכז הפעילות!!.בעדיפות גבוהה. חלק חשוב מהחוסן הלאומי ! זאב הולצמן

אירועים קרובים