רו"ח דורון כהן, IIA ישראל: "מבקר הפנים צריך להיות רלוונטי לארגון"

"על המבקר להיות חכם ונבון ולדעת מתי לבצע ביקורת בזמן אמת - ומתי לא", כך לדברי כהן, נשיא איגוד המבקרים הפנימיים בישראל

רו''ח דורון כהן, נשיא IIA ישראל, איגוד מבקרי הפנים בישראל. צילום: ניב קנטור

"בשנה שעברה, הכנס נערך בשבוע של פרשת שמות, אז אמרתי כי המבקר הפנימי צריך להיות חכם ונבון כמו יוסף הצדיק. מסתבר כי בימים אלה לא די בכך – על המבקר להיות גם רלוונטי", כך אמר רו"ח דורון כהן, נשיא IIA ישראל, איגוד המבקרים הפנימיים.

רו"ח כהן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, דיבר בכנס המקצועי השנתי של IIA ישראל. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך ביום ה' האחרון במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מבקרי פנים. את המושבים במליאה המרכזית הנחו רו"ח דורון רונן, משנה לנשיא, IIA ישראל, דורון רוזנבלום, סגן נשיא IIA, ורו"ח דניאל שפירא, דירקטור IIA ישראל.

"על המבקר לזכור שהוא לא יודע הכל"

רו"ח כהן התייחס בדבריו לקידום הצעת חוק המבקשת להגביל את כוחו של מבקר המדינה. יוזם ההצעה, ח"כ בצלאל סמוטריץ', מבקש להעביר הצעת חוק, הקובעת כי המבקר לא יוכל להתעסק בענייני השעה ובתיקון ליקויים בגופים אותם הוא בודק בזמן אמת – אלא לטפל בהם רק בדיעבד.

"הבענו עמדה נחרצת המתנגדת להצעת החוק", אמר כהן. "הגבלת הביקורת לכשעצמה היא דבר פסול. מבקר המדינה, או מבקר הפנים בחברה בה הוא העובד, הוא זה שצריך לקבוע את מידת הביקורת שלו. ההגבלה המוצעת מנוגדת לכל האמנות הבינלאומיות, ומעבר לכך, היא נוגדת את הצורך של המבקר להיות רלוונטי. הביקורת של מבקר הפנים צריכה להיות רלוונטית ומוערכת".

מבקרי הפנים, אמר רו"ח כהן, "חייבים כיום להיות מחוברים לסדר היום של הארגונים. עליהם לפעול באופן מקצועי, אבל אל להם להיות מנותקים. עליהם לדעת מהם הסיכונים של הארגון, מהם האתגרים הניצבים בפניו, מה האג'נדה של הארגון. זאת, על מנת שהביקורת שלהם תהיה רלוונטית".

מתי להיות נדיב ומתי להיות אכזר?

העדות להצלחה של עבודת המבקר, אמר רו"ח כהן, "היא שבסופה של קריאת דו"ח הביקורת, המנכ"ל משתכנע ומאמץ את המלצות המבקר ופועל למימושן".

כהן ציין כי "יש גם סיכונים לפגיעה בביקורת, אם המבקר מעורב בהחלטות של ההנהלה, אם אין שמירת מרחק, אם הוא עורך ביקורות בזמן אמת". לדבריו, "מבקר הפנים נדרש לזכור שעליו לכבד את המבוקר – אף אחד אינו אוהב ביקורת. עוד על המבקר לזכור שהוא לא יודע הכל".

רו"ח כהן סיים בענותו על השאלה באילו מקרים המבקר נדרש לערוך ביקורת בזמן אמת: "על המבקר להיות חכם ונבון ולדעת מתי לבצע ביקורת בזמן אמת – ומתי לא. אצטט את שיר ביתר, שחיבר זאב ז'בוטינסקי. נאמר שם 'בדם ויזע, יוקם לנו גזע, גאון ונדיב ואכזר'. כאשר נשאל ז'בוטינסקי איך יכולות להתקיים יחדיו שלושת התכונות הללו, השיב: 'הוא יהיה כזה גאון, שהוא יידע מתי להיות נדיב ומתי להיות אכזר"'.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים