סיכום הבלק פריידיי: זינוק של 17% במכירות

האמריקנים רכשו אונליין ביום הסיילים הגדול בסכום של כחמישה מיליארד דולר - כך לפי נתונים שפרסמה חברת מחקר, שצופה שהמכירות בסייבר מנדיי יהיו בסכום גבוה אף יותר

המסחר אונליין חגג בבלק פריידיי - גם בסלולר. צילום אילוסטרציה: MrMrsMarcha, BigStock

הצרכנים האמריקניים הוציאו בבלק פריידיי, שחל ביום ו' האחרון, סכום שיא של 5.03 מיליארד דולר – ב-24 שעות בלבד. סכום זה מסמל עלייה של 16.9% לעומת הבלק פריידיי של 2016, שזכה למכירות בסך 3.34 מיליארד דולר. זאת, בהתאם לנתונים שפרסמה Adobe Digital Insights, שעוקבת אחרי רכישות אונליין ב-100 אתרי הקמעונות האמריקניים הגדולים ביותר.

לפי הערכת החברה, הקניות אונליין ביום הסיילים הבא – הסייבר מנדיי, שיתקיים מחר (ב') – יגיעו לסך של 6.6 מיליארד דולר, מה שיהווה הסכום הגבוה ביותר אי פעם ליום אחד של קניות בארצות הברית.

עוד עולה מהנתונים שגם המכירות של חג ההודיה שברו שיא והסתכמו ב-2.87 מיליארד דולר לעומת 1.93 מיליארד בשנה שעברה – זינוק של 48.7%.

בין המוצרים הנמכרים ביותר בבלק פריידיי היו טלוויזיות, מחשבים ניידים, צעצועים וקונסולות משחקים – במיוחד ה-Playstation 4 של סוני (Sony) וה-Switch של נינטנדו (Nintendo), שזכו להנחות גדולות מאוד.

עוד דיווחה Adobe שיותר ויותר קונים ביצעו את רכישותיהם בבלק פריידיי באמצעות מכשירים סלולריים, כש-54.3% מהם גלשו לדפי גאדג'טים ו-36.9% אף ביצעו רכישות. שלא במפתיע, המוצרים הנסקרים ביותר היו מכשירי הסלולר (44.6%), והם היוו 26% מההכנסות.

נתונים אלה של Adobe מבוססים, לדבריה, על מעקב אחרי מיליארד כניסות ל-יותר מ-4,500 אתרי מכירות.

מה עם אמזון?

ענקית הקמעונות אמזון (Amazon) דיווחה על רמת שיא של הזמנות בבלק פריידיי ולדבריה, יותר מ-200 אלף צעצועים נמכרו רק בחמש השעות הראשונות של יום המכירות. עם זאת, החברה לא ציינה סכומים. לפי הערכות של אנליסטים, אמזון אחראית ל-45%-50% מנפח המכירות אונליין ביום זה.

יצוין כי לאחר שההערכות המוקדמות צפו עלייה במכירות של אמזון בבלק פריידיי, הונו של מייסד ומנכ"ל החברה, ג'ף בזוס, עלה ביום אחד ב-2.4 מיליארד דולר – מה שביסס את מעמדו כאיש העשיר ביותר בעולם. הונו של בזוס נאמד כעת ב-100.3 מיליארד דולר.

הערכות מוקדמות: ירידה במספר הקונים בחנויות הפיזיות בבלק פריידיי

לפי הערכות מוקדמות של ShopperTrack – חברה לניתוח נתונים, שמודדת את מספר הקונים בחנויות הפיזיות – חלה השנה ירידה של פחות מ-1% בלבד בתנועת הקונים בהשוואה לבלק פריידי של השנה שעברה.

זו יכולה להיות חדשה טובה עבור קמעונאים מסורתיים, לאור העובדה שהרשת נוגסת יותר ויותר נתחי שוק. אבל הערכות אחרות דווקא מדברות על סימנים בולטים של פעילות חלשה, כמו פחות מכוניות בחניוני הקניונים ודיווחים על קונים שיצאו מהחנויות בלי שרכשו משהו. הסוחרים הציעו בחנויות הפיזיות גימיקים יצירתיים ומתנות כדי למשוך ציידי מבצעים לתוך שטחם, אבל קונים רבים ציינו שהם רק סורקים את המוצרים – וקונים אותם באינטרנט. השנה היו אך מעט עדויות על אירועי טירוף קניות בחנויות הפיזיות לעומת השנה שעברה.

תחום שזכה ל-"פריחה" מיוחדת בבלק פריידי האחרון בארצות הברית היה כלי הנשק – בחנויות הפיזיות ואונליין. ה-FBI הודיע שהוצף ביותר מ-200 אלף בקשות לבדיקת רקע עבור רוכשים של רובים, שמבטא שיא חדש ליום מכירות אחד של כלי נשק, לעומת כ-185 אלף בשנה שעברה.

מה קרה בשאר העולם – כולל בישראל?

בעוד שהאמריקנים קנו וקנו ביום הסיילים – שהחל, בעצם, בארצות הברית, במרבית המדינות באירופה לא קיבלו התושבים את הבלק פריידיי בהתלהבות יוצאת דופן. בבריטניה, למשל, היו מעט מאוד תורים בחנויות, על אף המבצעים שפרסמו הסוחרים כדי למשוך אליהם קונים. בגרמניה ובאיטליה תשומת הלב ביום זה הוסבה לעניין אחר – שביתת עובדי אמזון. לעומת זאת, בצרפת המצב היה קצת שונה: הסוחרים שם התאמצו מאוד להכין את הקונים הפוטנציאליים ליום הקניות, ונראה שהם זכו לתוספת נחמדה במחזור המכירות.

הסוחרים במדינות אמריקה הלטינית זכו גם הם ל-"בום" של מכירות, כולל במדינות שתושביהן עניים יותר ממדינות המערב.

גם הישראלים לא טמנו ידם בצלחת ולפי הערכה, ביצעו בבלק פריידיי רכישות בהיקף של 80 מיליון שקלים. על פי דיווח של Cal, היקף העסקות שבוצעו על ידי בעלי כרטיסי אשראי של החברה עמד על כ-19 מיליון שקלים לעומת 11 מיליון בשנה שעברה – קפיצה של 73%. עם זאת, לטענת החברה, הקניות אונליין מהוות בישראל "אחוזים בודדים" מול הקניות בחנויות הפיזיות.

וכך או כך, למרות הצמיחה ברכישות במחשבים ובסלולר, – יום הרווקים הסיני עוקף בגדול את הבלק פריידיי, עם הכנסות של 25.3 מיליארד דולר רק לעליבאבא (Alibaba).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים