"היעד לשנה הבאה: הנחלת היזמות לתלמידים – בנוסף לחדשנות"

"אנחנו אומת הסטארט-אפ, אבל זה לא מספיק; היזמות היא ערך חינוכי בפני עצמו, מכשיר את הילדים למציאות שהם ייצאו אליה אחרי סיום הלימודים והצבא", אמר שר החינוך, נפתלי בנט, לקראת פתיחת שנת הלימודים

לתשומת לב הקורא נפתלי בנט. צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך

"אחד היעדים שהצבתי בפני מערכת החינוך הוא ללמד ולהנחיל בקרב התלמידים את ערך היזמות – כבר מכיתה א'. זאת, בנוסף לחדשנות ולימודי מקצועות מדעיים ברמה של חמש יחידות", כך אמר הבוקר (ד') שר החינוך, נפתלי בנט, בפתיחת אירוע פורום פיס לחינוך, שנערך בחולון.

"אנחנו אומת הסטארט-אפ והחדשנות, אבל זה לא מספיק. היזמות היא ערך חינוכי בפני עצמו, שמכשיר את הילדים למציאות שהם יצאו אליה אחרי סיום הלימודים והצבא", ציין בנט. "תלמיד כיתה א' שמתחיל השנה ללמוד יצא בעוד 12 שנים למציאות שבה חצי מהמקצועות המוכרים כיום לא יהיו. בעוד עשור יכולים להיות חוקים שיאסרו על נהגים לנהוג במכוניות – זו תהיה עבירה חמורה. המכונית האוטומטית תיקח אותנו לכל מקום. גם מקצועות חופשיים, קופאיות ובעלי תפקידים אחרים, לא יהיו רלוונטיים. לכן, בכך שנכשיר ילדים לחשוב יזמות, נעניק להם ערך שיאפשר להם לצאת לחיים עם רגליים על הקרקע, ניתן להם יכולת לייצר סביבות עבודה שתלמד אותם לזהות מה לא טוב ולתקן".

בהתייחסו ליעד של הגדלת מספר התלמידים שלומדים חמש יחידות במקצועות המדעיים אמר השר בנט: "כשנכנסתי לתפקידי היה מספר התלמידים שניגשים למקצועות אלה ברמה זו בשפל. מ-12 אלף לפני עשור ירדנו ל-8,000. זה מצב שלא יכול הייתי להסכים לו ולכן הצבתי יעד של 16 אלף תלמידים בתוך ארבע שנים. אולם, השגנו את היעד קודם לכן, ועד סוף השנה הנוכחית ייגשו 17 אלף תלמידים לחמש יחידות בגרות במקצועות המדעיים". "לפיכך", הכריז, "עדכנתי היעד שהצבתי בתחום זה: שעד סוף 2018 יהיו 18 אלף תלמידים בוגרי חמש יחידות".

אלה שנאלצו לאכול את הכובע

לדברי בנט, כשהציב את הרף זכה לשלל ביקורות והערכות שהוא ייכשל. אלא שלדבריו, החשיבות הלאומית של הנושא היא שהניעה אותו לפעול ביתר שאת. "לא מתמטיקה היא שמעניינת אותי, למרות חשיבותה, אבל ברמה הלאומית, מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לרדת במספר המהנדסים ובוגרי מקצועות מדעיים ברמה של חמש יחידות לימוד. אלה הם האנשים שאחר כך מהווים חלק מתעשיית ההיי-טק, שהיא הקטר הכלכלי של המשק", אמר.

הוא ציין שלמיזם חמש היחידות יש יעד נוסף: צמצום פערים. "בקריית גת היו לפני ארבע שנים שני תלמידים בלבד שניגשו לבגרות במתמטיקה ברמה של חמש יחידות. זה מספר בלתי נתפס. כיום, בעקבות התוכנית שלנו, לומדים שם 26 תלמידים – וזו תמצית הסיבה למיזם הזה", אמר בנט. "לא יכול להיות שתלמידים שנולדו להורים בפריפריה או שמצבם הסוציו-אקונומי נמוך לא יוכלו לממש את הפוטנציאל שלהם. הפערים צריכים להיעלם".

גבאי תומך ביוזמה של בנט

דובר נוסף במליאת הפתיחה של הכנס היה אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה, שפרש את החזון שלו לגבי מערכת החינוך. הוא הביע תמיכה ביוזמת חמש היחידות של בנט ואמר כי "חובתנו לאפשר לכל תלמיד באשר הוא להצליח – ולא משנה איפה הוא מתגורר".

גבאי העיד על עצמו שכשהיה בתיכון הלך ללמוד שלוש יחידות במדעים. "עשיתי זאת כי לא היה אף אחד שאמר לי שכדאי לעשות עוד יחידות ואני שמח שכיום מאפשרים את זה לכלל התלמידים בכל הארץ", אמר גבאי.

עם זאת, הוא עמד על ההוכחה שיש קשר ישיר בין ההשכלה האקדמית של ההורים לסיכוי של הילד להצליח – בתחום המדעים ותחומים אחרים. המצב בארץ חמור במיוחד לעומת מדינות ה-OCED, ציין – בעוד ששם מדובר בקשר של 7%, בישראל הוא עומד על 35%. "אנחנו צריכים לעשות את הכול כדי לצמצם את הפערים האלה ולאפשר לכל ילד לממש הזדמנויות", אמר יו"ר מפלגת העבודה.

בסוף דבריו התייחס גבאי למעמד המורה ואמר כי הוא בשפל המדרגה – מבחינת השכר, תנאי העבודה בבתי הספר והביורוקרטיה המשפילה לדבריו במערכת החינוך, שלא מטפלת במורים כמו שצריך. "אני רוצה להביא את מערכת החינוך לתפיסה שקיימת בחיל האוויר" אמר בנט " יש טייס ומסביבו הרבה מאוד אנשים שעובדים ביחד ומסיייעים לו. המורה צריך להיות הטייס, לטעמי ולצערי אנחנו מאוד רחוקים משם" אמר לסיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים