על רקע העלייה בירי: משטרת שיקגו הטמיעה אלגוריתמים לחיזוי פשיעה

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הפכה שיקגו לעיר המדממת ביותר בארצות הברית, עם יותר מ-500 נרצחים ● השימוש ב-IT הצליח לצמצם את כמות מקרי הפשיעה והמוות בעיר האלימה

מה רע יביא העתיד? אילוסטרציה: AndreyPopov/BigStock

משטרת שיקגו, העיר השלישית בגודלה בארצות הברית, נעזרת ב-IT על מנת לנסות לצמצם את קצב מקרי הרצח הגואה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הפכה שיקגו לעיר המדממת ביותר בארצות הברית, עם יותר מ-500 נרצחים. זאת, לעומת יותר מ-400 נרצחים בכל 2015. נתון זה גבוה יותר מכלל מעשי הרצח שאירעו באותה עת בניו יורק ובלוס אנג'לס ביחד.

הפיקוד הבכיר במשטרת העיר הבין כי אף שהבעיה היא גם חברתית – ולא רק משטרתית, על כן החל להטמיע בסוף 2016 כלי IT לתחום חיזוי פשיעה. התוצאות לא איחרו לבוא.

מספר מקרי הירי שאירעו במחוז השביעי, ירד מינואר השנה ליולי ב-39%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מספר מקרי הרצח ירד ב-33% ל-34. לעומת זאת, בכל רחבי העיר, מספר מקרי הרצח עלה ב-3% ועמד על 402. גם בשלושה מחוזות נוספים בהם הוטמע הכלי, חל שיפור: כמות מקרי הירי ירדה בשיעור שבין 15-29%, וירידה בשיעור של 9-18% במקרי רצח.

"הקהילה מתחילה לראות שינוי אמיתי ביחס לאלימות", אמר קנת ג'ונסון, מפקד המחוז השביעי במשטרת שיקגו.

הטכנולוגיות בהן נעשה שימוש בחדר הבקרה של משטרת המחוז השביעי בשיקגו, נועדו להוות השלמה לעבודת המשטרה המסורתית. הן מהוות חלק ממאמץ רחב יותר לשיפור עבודת כחולי המדים. המרכז בשיקגו הוא אחד מכמה מרכזים שנפתחו מאז ינואר השנה בערים שונות בארצות הברית, והוא מהווה חלק מניסוי בעלות של שישה מיליון דולר, שנועד להביא לשיפור ביעילות ובאפקטיביות עבודת השיטור.

מניע אחר לרצון בשיפור עבודת המשטרה, מעבר לרצון לצמצום הפשיעה הגואה, הוא תוצאת חקירה של משרד המשפטים האמריקני, שפורסמה בינואר השנה. עלה בה כי השוטרים ברחבי המדינה פועלים באופן מוטה גזעית ומפרים באופן שגרתי את זכויות האזרח של התושבים.

בנובמבר 2015 סערה ארצות הברית בעקבות תיעוד תקרית שבה נראה שוטר לבן משיקגו יורה למוות בנער שחור 16 פעמים – גם לאחר שהיה שרוע על הכביש.

הירי עצמו אירע כשנה קודם לכן, אך בסוף 2015 הורה בית המשפט למשטרת שיקגו לפרסם את התיעוד – במסגרת המשפט נגד השוטר. ג'ייסון ואן דייק, שוטר בן 37, הואשם ברצח הנער לקוואן מקדונלדס בן ה-17. בתיעוד נראה הנער הולך על הכביש כשהוא אוחז בסכין ואת השוטר יורה בו פעם אחר פעם.

מבקרי השימוש בטכנולוגיה גורסים כי היא מסיטה את הזרקור מהנושא הבסיסי, והוא האלימות הגואה בעיר, והצורך לטפל בה ברמה המערכתית – הצורך בחינוך טוב יותר, בהזדמנות כלכלית טובה יותר, ובהתמודדות עם עוני ומחלות נפש.

היכן עלול להתרחש מעשה הפשע הבא

אחת הטכנולוגיות בהן נעשה שימוש במחוז השביעי היא HunchLab, תוכנה לחיזוי פרי פיתוח של Azavea. זו משלבת נתוני פשע עם נתונים נוספים, דוגמת מיקומם של עסקים מקומיים, נתוני מזג האוויר, מידע סוציו-אקונומי ועוד – כאשר שילוב הנתונים מביא לחיזוי היכן עלול להתרחש מעשה הפשע הבא. כך, התוכנה מספקת למפקדי המשטרה יכולת קבלת החלטות טובה יותר במגוון שדות פעילות, כמו היכן להקצות משאבי שיטור – ומתי.

כלי נוסף שפותח ונעשה בו שימוש, הוא מסד נתונים של אנשים שעשויים להיות מעורבים בירי. הכלי פותח על ידי המכון הטכנולוגי של אילינוי.

האלגוריתם בכלי בוחן שמונה גורמים, ביניהם השתייכות הפרט לכנופיה, ומעצרים קודמים שהיו לו בשל עבירות סמים ועוד. כך, אותם אנשים מדורגים לפי רמת הסיכון שהם משקפים. כך, משטרת שיקגו מנהלת רשימה של עבריינים המועדים להשתתף בתקריות ירי.

האלגוריתם מנבא – על סמך נתוני מעצרים, מעורבות בירי, קשרים עם חברי כנופיות ומשתנים נוספים – מי הפושע המועד לירות באחרים, או להיפגע מירי.

במשטרת שיקגו מקווים שהרשימה תסייע להם להילחם בפשע ולמנוע מהציבור להיפגע ממנו. האלגוריתמים בשיקגו עונה על בעיותיה המיוחדות של העיר: מספר גדול של כנופיות המסוכסכות ביניהן, גילם הצעיר של חברי הכנופיות, ועליה במספר תקריות ירי הקשורות לסכסוכים בין כנופיות.

עוד הוטמעו בעיר מערכות גילוי אש, הנעזרות בחיישנים כדי לאתר את המקור של היריות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Albert I

    הכתבות פה כלכך רדודות שאפילו את ההבדל בין IT ל AI לא מבינים... כמה חובבני

אירועים קרובים