"המורה של ימינו חייב להמציא את עצמו בכל יום מחדש"

"המורה צריך ללמוד, להכשיר את עצמו בטכנולוגיה, להבין מה זמין, מה רלוונטי לו ומה לא", כך אמר האלוף (מיל') אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר וכיום יו"ר עמותת שמים

אליעזר שקדי, יו"ר עמותת שמיים. צילום: ניב קנטור

"המורה בימים האלה חייב להמציא את עצמו מחדש כל יום", כך אמר האלוף (מיל') אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר וכיום יו"ר עמותת שמיים.

שקדי דיבר בכנס לתקשוב בחינוך – EduTech 2017. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') באולם אירועים LAGO בראשון לציון. את הכנס הנחו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים ואורי בן ארי, מייסד ויו"ר קרן אתנה.

לדבריו, "אבי ואמי עסקו שניהם בחינוך מיוחד כל ימי חייהם. אמי עדיין בחיים ואבי לצערי נפטר.  אני לא מומחה לחינוך אבל בכל מקום שהייתי בו, בחיל האוויר ובאל-על – היה חשוב לי מאוד לתרום בנושא זה. בעיני לחינוך יש משמעות מדהימה בעלת ערך אמיתי לפרט ולכל ארגון בראיה ארוכת טווח ולא כמשהו נקודתי וזמני".

"אין ספק שמה שקורה היום בעולם הוא דרמה מטורפת", אמר שקדי. "גם אלו המתיימרים לקרוא לעצמם מומחים, לא מבינים את המשמעות של מה שקורה: מידע, עיבוד מידע, גירויים מיוחדים. התרומה של המהפכה הזו לחינוך היא שבפעם הראשונה מתאפשר לנו להגיע לקבוצות שבעבר לא יכולנו להגיע אליהם במתודולוגיות הרגילות".

"המורה חייב להמציא את עצמו בימים אלה מחדש בכל יום כי אף אחד לא ימציא משהו בשבילו. הוא צריך ללמוד, להכשיר את עצמו בטכנולוגיה, להבין מה זמין, מה רלוונטי לו ומה לא. כנראה שתהליכי ההכשרה יהיו מופנים לכיוונים האלה.

"מחנך או מוביל אנשים צריך שיהיו לו אמונה באדם, אהבה וגם מתודולוגיה בחינוך", אמר שקדי. "באשר לאמונה – אני משוכנע שכדי לחנך ילד ולהכווין אותו למקומות הנכונים אתה חייב לשכנע אותו שאתה מאמין בו. ילדים גם מבדילים בין מי שאוהב אותם ואכפת לו מהם, למי שלא."

סוד ההצלחה – התחקור

לדברי שקדי, "בעבר פותחו מתודולוגיות חינוכיות רבות ושונות לחינוך הרגיל ולחינוך המיוחד. מה שקורה עכשיו זה שיש דרמה, העולם הטכנולוגי נכנס פנימה, והוא לא עוד מתודולוגיה, הוא מימד נוסף חדש – אנחנו בסרט אחר".

"גדלתי בחיל האוויר. אנשים נוטים לחשוב שחיל האוויר מצטיין בזכות הטייסים, המטוסים, אנשי הקרקע. בעיניי הגדולה הכי גדולה של חיל האוויר לא קשורה לשום דבר טכני אלא לפילוסופיה שנקראת תחקור. כל אחד נמצא בתהליך לימוד רציף. בשלב ראשון הם מנסים להבין מה קרה, ולאחר מכן למה זה קרה, ובשלב השלישי – מה אעשה אחרת בפעם הבאה".

"מי שנתקע במה קרה או למה זה קרה – לא עשה תחקיר. מי שמשלים גם את השלב האחרון – עשה תחקיר. יש אינסוף אנשים שיסבירו למה לא, וצריך לחשוב למה כן, ולדאוג שזה יהיה כך בפעם הבאה. אני משמש בהתנדבות יו"ר ארגון שנקרא שמיים שמלמד כיצד לתחקר. הנושא רלוונטי במיוחד לכל הקשור בחינוך המיוחד."

שקדי אמר כי "למדתי באוניברסיטה שאליה מגיעים מפקדים מכל זרועות הצבא האמריקני – נציג מכל מדינה בארצות הברית ולי היה הכבוד לייצג בה את צה"ל. באותו זמן, בני היה בן שש, והמנהל, בבית ספר יוקרתי, אדם בשם מייקל, אמר לי שהוא ניסה על בני את כל השיטות אבל הוא לא מצליח לקרוא. 'הוא כנראה לא יידע לקרוא אף פעם', אמר לי".

המשמעות של מימד אחר

"הבטחתי לאשתי שתוך שלושה חודשים אני מלמד אותו לקרוא. הלכתי על מה שמעניין אותו – ספורט ובמיוחד מכבי חיפה, והכוכב שלה באותה התקופה אלון מזרחי 'האווירון'. באותה תקופה האינטרנט היתה רק בשלבים ראשוניים וכדי שנתעדכן שלחו לנו עיתונים מהארץ באיחור של שבוע".

"לימדתי אותו א'-ב' בעברית וביקשתי ממנו בכל פעם שמגיע עיתון לחפש את המילים אלון מזרחי, האווירון, שער, מכבי חיפה. בתוך שלושה חודשים הוא קרא עיתון  ספורט בעברית באופן רציף. עשיתי תחקיר מה קרה והבנתי שהמנהל ניסה להפעיל עליו שיטות אמריקניות – למשל לקרוא באנגלית. מאז הקוד שלנו להצלחה הוא 'למה מי זה מייקל'"?

דוגמה נוספת, אמר שקדי, "היא על אשה מאוד מיוחדת שיש לה בן אוטיסט. הילד כבר בן 16 וכל חייה היא משקיעה בטיפול בו כל יום, כל היום. יום אחד היא מראה לי SMS שקיבלה מבנה: '"היי אמא, אני לומד לכתוב בווטסאפ (WhatsApp), מה שלומך'".

"האם ענתה לו, 'מתרגשת חמוד, אוהבת אותך, מה שלומך'? והוא ענה לה – 'הכל בסדר' ושלח סמיילי. "מחר אני רוצה לבוא לבית הספר – יש לגיא ולרונן יום הולדת. עכשיו אני הולך למחשבים ביי'".

"הוא לא קרא לה אמא בחיים אף פעם. בבת אחת נחשף אליה עולם שלם של הבן שלה שהיא לא הכירה ולא ראתה. כיום מתאפשר לתקשר עם אוטיסטים באמצעות מסרונים, מכשירי iPhone ומכשירי iPad. זו המשמעות של מימד אחר. לכן כדאי לתחקר ולמצוא את הדבר הבא שיביא אותנו למימד אחר. מחשב לכל מורה בעולם החינוך המיוחד יכול לאפשר את אחת הדרמות הכי גדולות בתחום הטכנולוגיה בחינוך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים