הקשר"ר: "במרחב הדיגיטלי השחקנים מגוונים – הרשת הפכה לשדה קרב פעיל"

בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים אמר תא''ל נתי כהן כי "אגף התקשוב נמצא בכל פרויקט צה''לי; יש לנו יכולת לייצר אפקטיביות מבצעית על ידי חיבור הפלטפורמות המחשוביות השונות - אין יותר פרויקטים שיוצאים לדרך ועומדים לבדם"

תא"ל נתי כהן, המנכ"ל החדש של משרד התקשורת. צילום: דובר צה"ל

"במרחב הדיגיטלי ישנם שחקנים מגוונים, אויבים ויריבים. הרשת הפכה לשדה קרב פעיל. לכן, שינינו את אופן המחשבה ותפיסת ההפעלה שלנו: אנו בונים את צירי הכוח שלנו כך שאין אמצעי לחימה שאינו מתחבר לרשת, כך אמר תת-אלוף נתנאל (נתי) כהן, קצין קשר ותקשוב ראשי.

בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים אמר תא"ל כהן כי "אנו – אגף התקשוב – נמצאים בכל פרויקט צה"לי. יש לנו יכולת לייצר אפקטיביות מבצעית, על ידי חיבור הפלטפורמות המחשוביות השונות. אין יותר פרויקטים שיוצאים לדרך שעומדים לבדם".

"ראינו בעבר, במיוחד בעולם האיסופי, פרויקטים שעומדים לבדם, וזה השתנה. נדרש לחבר את כלל היכולות של אמצעי הלחימה לרשת עצמה. לכן, אנו פועלים יחד עם גופים אחרים במדינה – מטה הסייבר ורשות הסייבר".

"המרחב הקיברנטי פעיל כל הזמן"

"היום אנו נמצאים כל הזמן במצב של לחימה", אמר הקשר"ר. "המרחב הקיברנטי פעיל כל הזמן – אין זיקה בין מצב חירום לאומי לבין פעילות במרחב הקיברנטי. המרחב הדיגיטלי הוא מרחב לחימה לכל דבר ועניין, הוא מייצר אפקטיביות מבצעית, לצד איומים – וזה גורם לנו להתארגן באופן רב-זרועי".

"אנו נדרשים להשתלט על המידע", אמר תת-אלוף כהן. "המפקדים חשים שהם טובעים במידע ואינם משתמשים מספיק במערכות השו"ב (שליטה ובקרה) שפיתחנו עבורם. האתגר שלנו הוא לתווך בין הטכנולוגיה ובין הפיקוד האנושי ויכולת ההטמעה שלו, לחבר את הטכנולוגיות המתקדמות בקצב אדיר – ליכולת הפיקודית".

"אנו משנים את פנינו ומעצבים שדה קרב  מודרני. בסופו של התהליך, כל היכולות שיש לזרועות הביטחון יהיו בתחנת הקצה, בזרוע של המג"ד. מדובר במהפכה טכנו-תרבותית – ולא טכנולוגית. עלינו להביא לכך שתהיה מהפכת ידע – שהידע יהיה בקרב המפקדים בשטח".

הקשר"ר שרטט את המגמות הטכנולוגיות בעולם, שבמסגרתן פועל אגף התקשוב בצבא: "עלינו להביא את עצמנו לבריכת מידע אחת, האגם הגדול של ה-Big Data, שיהיה מרוכז לטובת כלל הצבא; מהפכת הניידות מאד רלוונטית לנו; אנו נמצאים במציאות מרובת חיישנים – המפקד בשטח לא מודע לכך ועלינו להנגיש לו מציאות זו; הצרכים המבצעיים באים לביטוי במפקדות ויש לנו אתגר מתמשך של הגדלת רוחב הפס; אנו מייצרים מציאות רבודה עבור משתמשי הקצה כי היא חשובה להם במצבים של שינויים גיאוגרפיים".

יחד עם שותפים, אמר תא"ל כהן, "פיתחנו מערכת של צ'אטים. בעבר לא הבנו את החשיבות שלה, כיום אנו מבינים את התרומה שלה, ועל בסיסה אנו מפתחים תפיסת הפעלה מבצעית, כחלק ממימוש של מחשוב חברתי".

ענן צה"לי

כפי שפורסם בלעדית באנשים ומחשבים לפני ימים אחדים צה"ל הקים תשתיות מחשוב ענן פרטי, לטובת מערכות מבצעיות רב-זרועיות. הענן, כך נודע לאנשים ומחשבים, החל לפעול במהלך 2016, והוא משרת את זרוע האוויר ואגף המודיעין בצבא. בעתיד יוכנסו לענן גם מערכות מבצעיות של זרועות היבשה והים.

"ענן המחשוב יתמוך בתפיסת ההפעלה המבצעית של הצבא", אמר תא"ל כהן. "יצאנו לדרך". לדבריו "פרויקט הענן מתבצע בכמה שלבים: חידוש מערכות קיימות, גריטת מערכות ישנות, בניית התשתית ואז הגירה ועלייה לאוויר. זה תהליך ארוך ומורכב, נגיע לנגב עם ענן".

במסגרת מימוש תר"ש (ר"ת תכנית רב-שנתית של הצבא) גדעון, אמר קשר"ר, "אבן הראשה הראשית של המהפכה הטכנולוגית היא 'צהל רשתי'. עם הקמת האגף ב-2003 פיתחנו את תפיסת 'צה"ל ברשת'. אז הבנו שנדרש להתקדם. אמר ראש אמ"ן אז שצריך לקחת את מאגרי המודיעין ולהוריד אותם לשטח".

"בעבר, המפקד בשטח קיבל רק מה שקצין המודיעין שלו נתן לו. הבנו שאפשר להעצים את היכולות המבצעיות של המפקד אם הוא יקבל מודיעין עשיר יותר. צה"ל לחם ברשת באופן מלא בראשונה במבצע צוק איתן ואנו ממשיכים את הקו הזה – נשלב המון IT, רשתיות, שילוביות – בכל הזרועות, ובכל פרויקט. זה יאפשר יעילות תפקודית ומבצעית. אנו מבינים שעלינו להשקיע בבינה מבצעית, המתאימה את עצמה לצרכים מבצעיים".

"תפיסת 'צהל ברשת' נחלקת לכמה היבטים", אמר תא"ל כהן, "תשתית ענן מבצעית וניהולית המסוגלת להכיל ולאחסן את כלל המידע; איחוד רשתות, שכיום הן נפרדות, על מנת לאפשר זרימת מידע חופשית; האצה של רשת האינטרנט הפנימית שמהווה תשתית לוחמה רשתית משותפת, עם אגם מידע גדול, שירותים והנגשת המידע לשטח".

זיהוי אנומליות

החזון שלנו, אמר הקשר"ר, "הוא למנוע פעילות טרור על בסיס זיהוי של אנומליות, בעולם הפיזי ובאינטרנט. למשל, כזו שהייתה בצומת גוש עציון, במהלך חטיפת שלושת הנערים. אם היינו מפתחים מערכת המזהה אנומליה – היינו יכולים למנוע את החטיפה, כי זיהינו את כלי הרכב הגנוב של החוטפים מסתובב שש-שבע פעמים סביב הצומת. מערכת שכזו הייתה יכולה להקפיץ התראה לחמ"לים בשטח".

"עלינו לייצר תשתית IT תומכת ולצידה בינה מבצעית העונה לצרכי השטח. המפקדים בדרג השדה מבינים כי חיבור מערכות ה-IT לשטח משפר את התפקוד המבצעי שלהם".

בעוד כמה חודשים, סיכם תא"ל כהן, "נציין 50 שנים למלחמת ששת הימים. המשפט 'הר הבית בידינו נאמר בקשר. גם במלחמת יום הכיפורים עשינו דברים מדהימים וגם אז זה היה בקשר. כעת אנו בעידן התקשוב ולוחמת רשת, ואנו מפתחים תהליכים מבצעיים של לוחמה מבוססת רשת, תהליכי אש ומודיעין, תהליכי גילוי האויב והתראה אודותיו, תהליכי שליטה ובקרה, תהליכים לוגיסטיים – ועלינו לחבר אותם יחדיו".

"ב-2020 נהיה חיל המתבסס על ערכים ומורשת של חיל הקשר, ומתאים עצמו לשדה הקרב המודרני, עם בינה מבצעית, יכולת לייצר אפקטיביות מבצעית, המתאימים עצמם לתפיסת ההפעלה החדשה של צה"ל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים