"מהי מנהיגות? להביא את האנשים למקומות שלא היו מגיעים בלעדיך"

כך אמר חבר הכנסת ואלוף (מיל') אלעזר שטרן ● לדבריו, "על המנהיג לשאול את עצמו מה היא הדרך אליה יש ללכת, ולשם להוביל"

ח"כ ואלוף (מיל') אלעזר שטרן. צילום: ניב קנטור

"האתגר הגדול של מנהיגות הוא ביכולת להביא את האנשים שעליהם אתה מופקד, מנהל, מנהיג, מפקד – למקומות שבלעדיך הם לא היו מגיעים אליהם". כך אמר חבר הכנסת ואלוף (מיל') אלעזר שטרן (יש עתיד).

ח"כ שטרן דיבר במליאה המרכזית של הכנס השנתי ה-20 של PMI, העמותה לניהול פרויקטים בישראל. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ד'), במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות כ-2,000 מנהלי פרויקטים.

לדברי ח"כ שטרן, "ישנן שתי סיבות לאי-ההגעה של הפקודים, בלא הסיוע וההובלה של המפקד. האחת, הם רצו להגיע לשם, אבל לא יכלו לעשות זאת בלא המנהיג, והשניה – הם כלל לא רצו ללכת לשם".

לדבריו, "על המנהיג לשאול את עצמו מה היא הדרך אליה יש ללכת, ולשם להוביל. לא תמיד חוכמת ההמונים היא הצודקת. מספרים על הנרי פורד כי הוא שאל את הלקוחות העתידיים שלו מהו כלי התחבורה הרצוי בעיניהם, והם השיבו שברצונם בסוס מהיר יותר".

לכן, אמר ח"כ שטרן, "על המנהיג לעשות את מה שהוא נשלח לעשות. הוא לא שואל 'מה הם רוצים' – אלא לוקח לאן שהוא חושב שצריך ללכת. שכן, ייתכן כי מה שהם חושבים שהוא היעד, אינו היעד הנכון. לו משה רבנו היה עורך סקר דעת קהל בקרב בני ישראל היושבים במצרים, סביר להניח כי הם היו נשארים במצרים".

איש מצרי שהיכה עברי

התנאי הראשון למנהיגות, אמר ח"כ שטרן, היא האכפתיות, ההחלטה להתערב, לתקן. כך, משה רבנו עשה כמה פעולות מנהיגותיות, בטרם נבחר להוביל את בני ישראל ממצרים לארץ ישראל. בשל כך, הוא עשה כמה פעולות לא שגרתיות, ביניהן רצח, כאשר הוא התערב במאבק והרג איש מצרי שהיכה עברי".

על המנהיג, אמר ח"כ שטרן, בעברו מפקד בה"ד 1, "להבין כי אתם אומנם המנהלים, אתם מורים – אבל לא כל החוכמה נמצאת אצלכם. פעמים רבות החוכמה מצויה דווקא בקרב התלמידים, ולכן יש להקשיב להם. מנהל פרויקטים הוא מנהיג בדרך ארוכה, יש לו מדדים לפעילות ולביצוע. אבל במהלך הדרך, אם לא תהיו פתוחים לביקורת ולדעות אחרות – זה יתנפץ לכם בפרצוף".

המלצה נוספת למנהלי פרויקטים ולמנהיגים, אמר ח"כ שטרן, "היא – אל תעשו סקר דעת קהל. כך, התנגדתי לעסקת שחרור המחבלים תמורת גלעד שליט. הייתי במיעוט, אבל אני יודע שבני המשפחה שלו העריכו את עמדתי. מנהיג נדרש לעשות דברים שלעתים הציבור אינו רוצה בהם".

"יש קו המקשר בין חינוך ומנהיגות", אמר ח"כ שטרן. "פעמים רבות המסר נמצא לא בדיבורים, אלא במעשים. לכן, אינני מקבל את ההצהרות של ערוצי הטלוויזיה המסחריים, כי תפקידם הוא להרוויח. זה נכון, אבל על הדרך הם גם מעבירים מסרים וככאלה – הם מחנכים. לעתים לא משנה מה אמר המנהיג, אלא מה הוא עשה, וממה שהוא עשה – הכפופים לו יקחו דוגמה ויפעלו לאורה".

"אני אוהב בננות"

הוא סיים בספרו סיפור המדגים מנהיגות, כיצד הצליח להחדיר לצבא את כרטיסי תרומת אברים "אדי". "בהיותי קצין חינוך ראשי", אמר ח"כ שטרן, "רציתי להכניס את הכרטיסים הללו לצבא, אבל זכיתי להתנגדות מכל עבר. כאשר מוניתי לאלוף ושימשתי כראש אכ"א, החלטתי לעשות זאת שוב. ההתנגדויות באו מכל כיוון. מפקד הבקו"ם אמר שאין זה יפה שמישהו מתגייס ומיד נראה כאילו יש סיכוי שהוא ימות ומשתמשים באבריו. קצין רפואה ראשי הסביר את הבעייתיות שבמהלך, וכך גם הפרקליט הצבאי הראשי. עשיתי את ההתאמות הנדרשות. למפקד הבקו"ם פשוט נתתי פקודה, ולקצין הרפואה ערכתי שינויים בתנאי ההתרמות, כך שלא יהיו בעיות אתיות-רפואיות בתרומה".

ח"כ שטרן סיים באומרו כי "לפרקליט אמרתי כי אין כל בעיה, אני אוהב בננות, משמע אין לי כל קושי לאכול בננות אם ישימו אותי מאחורי סורג ובריח – בשל ההנחייה אותה הוריתי לבצע. ככה הצלחתי להביא להכנסת כרטיסי 'אדי' לצבא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים