פייסבוק ברזיל התעלמה בעקביות מצו בית משפט וסמנכ"לה נעצר

הצו דרש מהרשת החברתית לספק נתונים מווטסאפ, האפליקציה לשליחת ההודעות שבבעלותה - בקשר לחקירה פלילית בנוגע לסחר בסמים

שחרור מוקדם מהכלא לריאליטי ווינר. צילום אילוסטרציה: BigStock

משטרת סאו פאולו עצרה ביום שלישי בבוקר את דייגו דזודן, סמנכ"ל פייסבוק (Facebook) באמריקה הלטינית לחקירה, והוא טרם שוחרר, כך הודיעה הענקית ממנלו פארק. דזודן הצטרף לחברה ביוני האחרון, כך על-פי פרופיל הלינקדאין (LinkedIn) שלו. בפרופיל הפייסבוק והלינקדאין של דזודן צויין גם שהוא מאייש גם את תפקיד סמנכ"ל אינסטגרם (Instagram) באמריקה הלטינית, חברה אשר נמצאת אף היא בבעלות פייסבוק.

מעצרו של דזודן מגיע ארבעה חודשים לאחר שהרשויות השיגו לראשונה את צו בית המשפט, כך מדווחת דוברת המשטרה הפדרלית של ברזיל במדינת סרז'יפה. הרשויות בסרז'יפה פנו לעזרתה של פייסבוק במקרה שבו החשודים עשו שימוש ב-Messenger של הרשת החברתית וכן בווטסאפ (WhatsApp), בכדי לתקשר ולתכנן את פשעיהם. עוד פלטפורמה ששימשה את החשודים היא Gmail, כך על-פי הדוברת.

לדברי הרשויות, השופט הוציא את הצו שלוש פעמים והחל לקנוס את פייסבוק בתשלום 50 אלף ריאל, שהם 12,600 דולר, בעבור כל יום שחלף במהלך החודשיים שבמהלכם החברה לא צייתה להוראת בית המשפט. בחודש שעבר טיפס הקנס למיליון ריאל (253 אלף דולר) ליום, ואילו צו המעצר של דזודן הוצא כבר ב-7 בפברואר.

בהודעת דואר אלקטרוני שנשלחה ל-CNN, כינה דובר פייסבוק את המעצר "צעד קיצוני ובלתי מידתי". "אנחנו מאוכזבים", כתבה החברה והוסיפה כי "פייסבוק הייתה תמיד נכונה וזמינה לענות על כל שאלה של הרשויות בברזיל."

פייסבוק רכשה את ווטסאפ בעבור 19 מיליארד דולר לפני שנתיים. שתי החברות מנוהלות באופן עצמאי, כך גורסת הענקית. רק משרד אחד של פייסבוק – משרד מכירות – פועל בסאו פאלו. כלל לא ברור אם יש מישהו במשרד שהוא בעל היכולת לקבל החלטות מדיניות בעבור פייסבוק, או בעבור כל אחת מהחברות שבבעלותה.

מאבק בין חברות הטק לרשויות אכיפת החוק ברחבי העולם

זו הפעם השנייה בחודשים האחרונים שווטסאפ מגיעה לבדיקה מטעם מערכת המשפט בברזיל. בסוף השנה שעברה הורה שופט למפעילות טלפונים ניידים לחסום את אפליקציית ההודעות למשך 48 שעות, כחלק ממה שהוגדר כ"חקירה פלילית". למרות ששני התיקים הפליליים אינם קשורים זה לזה, שני המצבים ממחישים היטב את המאבק הגובר בין חברות הטק לרשויות אכיפת החוק ברחבי העולם.

משום שווטסאפ מצפינה מידע שעובר דרך הפלטפורמה שלה ואינה שומרת את המידע על שרת מרכזי, לחברה קשה יותר למסור את נתונים המבוקשים על-ידי הרשויות. בכל הנוגע במקרה בברזיל טוענת ווטסאפ כי בלתי אפשרי לספק נתונים, בגלל רמת ההצפנה שלה ומשום שהנתונים נשמרים רק במכשיר של המשתמש. "אנחנו מאוכזבים כי אכיפת החוק בחרה לבצע את המהלך הקיצוני הזה", אמר דובר ווטסאפ וטען ש"ווטסאפ לא יכול לספק מידע שאין ברשותה. אנחנו משתפים פעולה ככל יכולתנו במקרה הזה, ועל אף שאנו מכבדים את המשימה החשובה של מערכת אכיפת החוק, איננו מסכימים עם ההחלטה שלה".

במהלך 18 החודשים שהסתיימו ביוני האחרון, הגישה ממשלת ברזיל יותר מ-3,700 בקשות לענקית הרשת החברתית בדרישה לקבל נתוני משתמשים, כך על-פי רישומיה של פייסבוק. הנתון כולל פנייה אל כל השירותים שבבעלות החברה, בכללם ווטסאפ, Messenger ואינסטגרם. החברה סיפקה את שנדרשה רק בכ-37% מהבקשות.

"הרוב המכריע של בקשות אלה מתייחס למקרים פליליים, כגון שוד וחטיפות", הודיעה פייסבוק. "ברבים מהמקרים הללו, הממשלה מבקשת מידע רישום בסיסי, כגון שם ומשך השימוש בשירות. הבקשות כוללות לפעמים גם דרישה ללוגים של כתובת IP או לתוכן של חשבון מסוים".

פייסבוק טוענת שיש לה "תהליכים קפדנים" להתמודדות עם תביעות מטעם הממשלה. החברה בודקת כל בקשה ל"הצדקה משפטית" וכל הגורמים חייבים לספק תיאור מפורט של הבסיס המשפטי והעובדתי לפניותיהם. "אנחנו הודפים פניות כאשר אנו מוצאים ליקויים משפטיים או דרישות רחבות או עמומות מדי לפרטים", טוענים בפייסבוק, ומבהירים כי "לעתים קרובות אנחנו מעבירים לרשויות רק מידע בסיסי של משתמשינו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים