פודקאסט: "מודרניזציית ה-IT זה גם לטפל בהיבטים חברתיים ופוליטיים"

"יש לנצל את הדיגיטל כדי לערוך מודרניזציה ל-IT, להניע תהליכים ולעשותם פשוטים ונכונים יותר", אמרה מירי מישקובסקי, מנהלת אגף בכיר טכנולוגיית דיגיטליות ומידע במשרד הכלכלה, בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים

מירי מישקובסקי, מנהלת אגף בכיר טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד הכלכלה והתעשייה.

"הטרנספורמציה הדיגיטלית משמעה הוא לקדם את הארגון עם כלי דיגיטל, להגיע לסוג אחר של תפיסה וחשיבה. יש לנצל את הדיגיטל כדי לערוך מודרניזציה ל-IT, לסייע לארגון להניע תהליכים ולעשות אותם פשוטים ונכונים יותר. לצד השינוי והקידום – התהליכים הללו מכילים בתוכם גם הבטים חברתיים, פוליטיים ומדעיים כי הם דורשים להביט קדימה ולחשוב אחרת", כך אמרה מירי מישקובסקי, מנהלת אגף בכיר טכנולוגיית דיגיטליות ומידע במשרד הכלכלה והתעשייה.

מישקובסקי התראיינה לפודקאסט אנשים ומחשבים, שעסק בתהליכי המודרניזציה, כחלק מהטרנספורמציה הדיגיטלית בענן. את הפודקאסט הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, שאמר כי "המעבר לענן, ובתוכו לענן המחשוב הממשלתי, נימבוס, מחייב גם יישום וניהול של תהליכי מודרניזציה, שמטרתם לאפשר חיבור בין מערכות המחשוב הישנות לאלה החדשות. בפרק הזה נתמקד בחשיבות תהליכי המודרניזציה, כחלק מהטרנספורמציה הדיגיטלית בענן, במהם האתגרים העומדים בפני מנמ"רי הממשלה ובכיצד הם מתמודדים איתם".

לדברי מישקובסקי, "מטרות המשרד הן לתמוך בקהילה העסקית ובלקוחות שלה, על מנת להניע את קטר הכלכלה ולהפוך אותה לתחרותית, מוצלחת ומכילה. השנה אנחנו מטפלים ביוקר המחיה, בעידוד הצמיחה והתחרות ובהפחתת הרגולציות, על מנת לבנות סביבה נוחה לעסקים".

"כך, לדוגמה, בעולם ניהול הידע, מטרתי היא לספק למשתמשים מערכות דיגיטל, עם כלי עיבוד שפה טבעית (NLP) ולימוד מכונה, שיעזרו להם למצוא את הידע הנחוץ להם, ושזה יהיה נגיש עבורם", אמרה.

"אנחנו בוחנים מהי הדרך הנכונה להעביר את המערכות שלנו לנימבוס", סיכמה מישקובסקי. "זאת, לצד בחינה של כלים חדשים שנתמכים בנימבוס – מהלך שדורש אפיון וחשיבה אחרת. אבל, תמיד החשיבה תהיה תוך תפיסת 'הלקוח במרכז'. חלק ממערכות הענן הציבורי של AWS וגוגל עונה לדרישות שלנו וחלקן מאתגר – אבל עושה את החיים למעניינים יותר. בכל מקרה, אנחנו בשאיפה לסיים את כלל הליכי המעבר בפרק זמן לא ארוך".

דן בן סימון, מנהל חטיבת טכנולוגיות דיגיטליות ומידע ברשות האכיפה והגבייה שבמשרד המשפטים.

דן בן סימון, מנהל חטיבת טכנולוגיות דיגיטליות ומידע ברשות האכיפה והגבייה שבמשרד המשפטים. צילום: קובי קנטור ז"ל

מרואיין נוסף בפודקאסט היה דן בן סימון, מנהל חטיבת טכנולוגיות דיגיטליות ומידע ברשות האכיפה והגבייה שבמשרד המשפטים. הוא ציין שהרשות מטפלת בשני היבטים כספיים: אלה שבין אדם לחברו, עם שני מיליון תיקי הוצאה לפועל, ואלה שבין האזרחים למדינה, שם היא מטפלת ב-3.5 מיליון תיקים. "מודרניזציה של IT זה תהליך", אמר, "ויש בעיה מסוימת באמירה אודותיה, כי עלול להשתמע שקפאתי על השמרים בשנים עברו. זה לא קשור רק לענן, אלא מדובר בתהליך מתמשך. אל לחשוב שעושים פרויקט והוא נגמר, כי הוא לא נגמר בעלייה לאוויר".

לדברי בן סימון, "המעבר לענן הוא אתגר מאוד מעניין, אבל הוא לא המטרה – כי אם אמצעי. לשיטתי, הענן הוא 'סופרמרקט', 'מסעדה' בתפיסת 'אכול כפי יכולתך', רק שהמחיר לא קבוע מראש ואתה עלול לצאת מהמסעדה ולהתפלא על התשלום". לכן, ציין, "לא אעביר מערכות לענן אם לא אדע מהו הערך המוסף מכך. דבר ראשון יש לשאול האם התהליך נדרש, האם הוא עונה לצורך".

לפי בן סימון, "התחלנו בטרנספורמציה הדיגיטלית לפני שנים רבות, במטרה שכלל הלקוחות יראו את כל המידע בעניינם. המסע שלנו בשנים הקרובות יהיה ליהנות מהעושר שבענן. הענן הוא רק מאיץ, ואני מקווה למצוא עוד דברים שישפרו את איכות חיי הלקוחות והמשתמשים הפנימיים. נתחדש כשנראה את תרומת החידוש ושיהיה בו ערך. זהו תהליך קשה ומדוד".

"אין מה לרוץ לענן כי הוא כבר קיים", סיכם. "העברנו כבר מערכות מ-Azure לנימבוס. אנחנו בוחנים את כל ההיבטים ואז נחליט מה עוד להעלות לענן, לפי תוכנית אסטרטגית שנבנתה לנושא. אין פתרון אחד שניתן לשכפל אותו – זהו מסע בן שנים".

מקסים קורוסטישבסקי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד הבינוי והשיכון.

מקסים קורוסטישבסקי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד הבינוי והשיכון. צילום: יח"צ

מקסים קורוסטישבסקי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד הבינוי והשיכון, אמר כי האגף משרת כ-1,000 משתמשים פנימיים, "ומטפל בעיקר בתכנון, שיווק והכנה לבנייה של קרקעות במדינה. חלק מזה הוא 'דירה בהנחה' (מחיר למשתכן) והחלק השני עוסק בשיקום, סיוע בשכר דירה וקבלת דיור מוגן, עבור כ-150 אלף לקוחות, עם עזרה בסך של כשלושה מיליארד שקלים".

"מי שיוזם את המסע בדיגיטל הוא הגורם העסקי", ציין. "זה ריקוד טנגו שמחייב עבודה משותפת, ותפקידי הוא לתמוך בכל הבקשות מהצד העסקי. אני אומר להם: 'תחלמו, אנחנו נמצא לכם פתרון מבוסס IT'. אנחנו חלוצים במעבר לענן ובוחנים את כלל המשמעויות הנובעות מכך, לרבות מה הצורך ומהן העלויות".

קורוסטישבסקי סיכם באומרו כי "החלטנו להכין את המערכות כך שהן תוכלנה לפעול בענן אם הדבר יידרש – Cloud Ready. אין לנו עניין להמציא את הגלגל מחדש ואנחנו נערכים לעבוד בשנים הקרובות בתצורה היברידית. בסוף, הכול יעבור לענן, השאלה היא רק מתי. אנחנו נכנסים לעידן חדש, וחשוב להתקדם לעברו, אך עדיין, יש לערוך בדק בית, להבין מה יש בענן, והיכן ניתן לערוך שיתופי פעולה – ועם מי".

זאב שניר, ארכיטקט ומומחה ענן ב-נס.

זאב שניר, ארכיטקט ומומחה ענן בקבוצת הענן של נס. צילום: פרטי

זאב שניר, ארכיטקט ומומחה ענן בקבוצת הענן של נס (Ness), אמר כי "טרנספורמציה דיגיטלית זו תפיסה אסטרטגית של הארגון, שהחליט לרתום את הטכנולוגיה על מנת לקדם אותה. חידוש של האפליקציות הוא השדה שבו נערכת הטרנספורמציה. יש לפעול באופן מושכל, כי ישנם ארגונים רבים שחלק מהמערכות שלהם הוא מורשת, גם אם לא מיינפריים".

לדבריו, "ארגונים נדרשים ויכולים לממש באופן מלא את הפוטנציאל הגלום בתשתיות הענן. עולם הענן הוא כיום כבר החלטה – ולא אופציה. כניסת ענקיות הענן הבינלאומיות לישראל היא עוד מאיץ לתחום. המפתח להצלחת פרויקטים בענן הוא הקמת מרכז מצוינות לתחום, כדי לסייע לארגונים לעשות זאת בדרך הגמישה, המהירה והיעילה ביותר, ולממש תהליכי דיגיטל בצורה הנכונה ביותר".

"אנחנו מכינים את הקרקע עבור לקוחות ארגוניים שלא מחכים לדטה סנטרים הבינלאומיים – וכבר מעבירים משתמשים, יכולות ועומסים לענן בארץ", אמר שניר. "יש ב-נס עשרות מומחי ענן מכל עולמות התוכן, לצד מוצרים, שירותים ופתרונות מבוססי ענן. אנחנו מציעים את כל התמחויות הענן, עם פתרונות ושירותי ענן המותאמים לצורכיהם ומטמיעים אותם אצלם. עם תפיסת הסביבה מרובת העננים – המולטי קלאוד – אנחנו משמשים ב-Advisor Trust ללקוחות, כדי להעניק להם את הפתרון הנכון ביותר לצרכיהם".

לסיום הוא ציין כי "אנחנו מסייעים לארגונים לממש באופן מלא את הפוטנציאל הגלום בתשתיות ענן – הן בשלב פרויקט המעבר או ההקמה, תוך תמיכה מלאה במערכות המוכנות למעבר, והן בהכנת הסביבות הדורשות התאמה לסביבת ענן. זאת, לצד האפשרות לנהל את כלל צורכי הארגון סביב עולמות הענן במודל כ-שירות, As a Service, עם הפחתת סיכונים, תקורות ועלויות, ויכולת לייצר יציבות מלאה והמשכיות עסקית לארגון, תוך יישום מתודולוגיות מעבר מהיר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים