"המצב גורם לבית החולים לשמור על מתח מבצעי לאורך זמן – גם ב-IT"

שלי שלם, מנמ"רית המרכז הרפואי לגליל, מספרת על פעילות ה-IT בבית החולים מאז תחילת המלחמה

שלי שלם, מנמ"רית המרכז הרפואי לגליל.

"מאז השבת הארורה של ה-7 באוקטובר עברנו, במרכז הרפואי לגליל, לתצורת עבודה מלאה בחירום. המשמעויות של עבודה שכזו כאן, בצפון, זהות לאלה שבדרום הארץ, רק שאצלנו 'כביכול' לא הייתה אז, ועדיין אין, מלחמה. זאת, על אף שעשרות בעלי תפקידים עובדים כבר חצי שנה סביב השעון, על מנת לאפשר רצף טיפולי. זה מצב מאתגר ולא פשוט, והוא גורם לנו לשמור על מתח מבצעי לאורך זמן – בבית החולים, כולל ב-IT שלו", כך אמרה שלי שלם, מנמ"רית המרכז הרפואי לגליל.

שלם דיברה בוובינר בריאות דיגיטלית של אנשים ומחשבים, שהתקיים באחרונה, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה. היא השתתפה בפאנל בנושא חוסן ניהולי וניהול משברים, שאותו הנחתה נעמה פרי כהן, מנהלת אגף דיגיטל, טכנולוגיה וחדשנות בחטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות.

המרכז הרפואי לגליל הוקם בשנות ה-50' והוא ממוקם במזרח העיר נהריה. זהו בית החולים הגדול בגליל, והוא השני בגודלו בצפון, אחרי המרכז הרפואי רמב"ם. הוא עלה לכותרות בפעם הראשונה ב-1974, לאחר הפיגוע במעלות, שבו מחבלים תקפו בית ספר, רצחו 27 ישראלים ופצעו 68. פצועי פיגוע הטרור הועברו לטיפול בבית חולים זה. בשל קרבתו לגבול הצפון, מאז מלחמת לבנון הראשונה, ב-1982, המרכז הרפואי עובד ב-"נוהל קו עימות" לטיפול בנפגעי מלחמה, טרור, ירי קטיושות ומרגמות.

במשך השנים התפתח המרכז הרפואי לגליל ממוסד קטן לקומפלקס רחב ממדים, שמכיל עשרות מחלקות ומשרת את כ-600 אלף תושבי הגליל המערבי.

לדברי שלם, "בימים הראשונים למלחמה פרסנו את כל הטכנולוגיות ומיפינו את כלל המשימות הניצבות לפתחנו. אנשי ה-IT בראשותי הסתובבו כל הזמן בשטח, על מנת לעמוד במדויק על ולזהות את כלל הבעיות והצרכים, ולתת להם מענה מהיר ואיכותי".

הפתרונות שפותחו

"פיתחנו פתרונות עבור ה-'לקוחות' שלנו במהירות", אמרה שלם. "אחד מהם היה בניית מערכת לוויסות הטיפול במטופלים, על מנת שנוכל להיערך טוב יותר – עם אפשרות להפניה של חלק מהם לבתי חולים אחרים, שנמצאים במרכז הארץ. צריך להבין שלהיות במצב של כוננות מתמדת במשך חצי שנה זה מורכב הן בהיבט הלוגיסטי-תפעולי והן בהיבט של קבלת ההחלטות". כך, אמרה, "בנינו מערכת שמהווה פלטפורמה לטובת קבלת החלטות מהירה ומושכלת, מבוססת נתונים, דוגמת מצב חדרי הניתוח, מידת התפוסה, היקף כוח האדם הרפואי ועוד".

קבוצת "לקוחות" נוספת, ציינה שלם, היא העובדים. "אנחנו מטפלים גם בהם, ולא רק בחולים", אמרה מנמ"רית המרכז הרפואי לגליל. "יש לא מעט עובדים של המרכז הרפואי, אנשי IT וצוותי רפואה, שהם ובני ובנות משפחותיהם פונו מבתיהם.ן. כך, למשל, משפחתה של אחת העובדות, שמתגוררת בשלומי, פונתה מביתה ועברה להתגורר בירושלים. נדרשנו לגמישות בעת חיפוש ומציאת פתרונות עבור העובדים שפונו. הענקנו פתרונות פורצי דרך – אבל השיח נעשה תוך מבט ישיר בעיני העובדים והעובדות. כך, בתוך מתחם בית החולים פתחנו גנים עבור ילדי העובדים. לעתים נתקלנו בתופעה שהעובדים חששו והעדיפו להישאר עם ילדיהם בבית החולים – ולא רצו ללכת הביתה, כי לתחושתם, המרכז הרפואי היה מקום בטוח יותר עבורם".

"העבודה מאתגרת ומורכבת", סיכמה שלם. "הענקת ערך למטופלים ולעובדים היא המניע לפעילות שלנו".

שלם תהיה בין מקבלי אות המנמ"ר המצטיין, בטקס של אנשים ומחשבים, שייערך ב-4 בפאריל במרכז האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים