קרן עמר, B-Pro: "שנת 2013 תהיה שנת מבחן לטכנולוגיית ה-DATA Warhouse"

"בשנים האחרונות נעשו צעדים גדולים לאפשר הטמעה של פתרונות בינה עסקית בארגונים מכל גודל", אמרה עמר, מנהלת תחום מידע עסקי וניהול ביצועים בחברה ● לדבריה, "אם בעבר ה-BI היה נחלתם של הארגונים הגדולים בלבד, הרי שכיום, גם חברות בינוניות ואפילו קטנות יכולות ליהנות מפתרונות כאלה"

"2013 תהיה שנת מבחן ל-DATA Warhouse, עקב השינוי הטכנולוגי שעובר על עולם הנתונים. בשנים האחרונות נעשו צעדים גדולים לאפשר הטמעה של פתרונות בינה עסקית בארגונים מכל גודל. אם בעבר ה-BI היה נחלתם של הארגונים הגדולים בלבד, הרי שכיום, גם חברות בינוניות ואפילו קטנות יכולות ליהנות מפתרונות כאלה", כך אמרה קרן עמר, מנהלת תחום מידע עסקי וניהול ביצועים בחברת B-Pro.

עמר אמרה את הדברים במהלך מפגש פורום IBI של אנשים ומחשבים, שבו נדונה השאלה האם ה-DATA Warhouse (או בקיצור DW) מת או שמא יש לו מקום בתוך התכנון העתידי, כחלק מפתרונות הבינה העסקית. היא ציטטה מחקר של גרטנר (Gartner) שחוזה שבין 10 המגמות שיובילו את ענף ה-IT בשנה הקרובה מצויות כמה טכנולוגיות המאיימות על מחסן הנתונים הקלאסי, ובעיקר IN MEMORY, Big Data ומיחשוב ענן.

אמיר רסקין, שותף ויועץ ראשי בחברת B-Pro, אמר שלמרות המגמות הללו, התחושה כיום היא שהטכנולוגיה מפגרת אחרי הצורך. "יש טכנולוגיות חדשות רבות וערימה של צרכים, והם לא נפגשים. הצורך העיקרי של בעלי מניות בחברה הוא שקט. מחסן הנתונים מאפשר לעשות סדר בנתונים המובנים מכל המערכות בארגון ובכך לסייע בהשגת השקט. אין לו תחליף בתור הגורם המספק את האמת האחת. עם זאת, מנהל טוב חייב לשים לב לטכנולוגיות משבשות – כאלה שמתחילות בקטן ופתאום כובשות את השוק וגורמות לטכנולוגיות ששלטו בו להיראות מיושנות".

ד"ר אדיר אבן מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן גוריון ניסה לעשות סדר בטכנולוגיות החדשות, ובפרט ב-Big Data. כדוגמה הוא השתמש ב-"שיחה שעולה בפייסבוק (Facebook) אודות הארגון והצורך של הבנת קיומה של השיחה בזמן אמת, הבנה מיהם המשוחחים והאם מי שמשמיץ את החברה הוא לקוח. אם כן, מחפשים את פרטיו ומאפשרים למקבל ההחלטות להתערב בשיחה, אולי להציע לו שירות". לדבריו, "מחסני הנתונים מטפלים בנתונים מובנים ושיחה בפייסבוק אינה כזו. לכן, יש צורך לשלב בין הנתונים הארגוניים (פרטי הלקוח בדוגמה זו – א"ב) לכריית המידע אודות השיחה החופשית בטכנולוגיות של Big Data".

טכנולוגיה נוספת אליה התייחס ד"ר אבן היא ה-In Memory. "ללא מחסן נתונים אין לארגון שליטה על האיכות שלהם", אמר. "לכן, גם אם לא נעשה שימוש במרכיב ההבניה, שמאפשר מהירות בקבלת תשובות, עדיין קיים צורך במערכת מרכזית שתיתן אמת אחת וממנה יעובדו השאילתות. יש, אפוא, צורך בשביל הזהב ואין לוותר על יתרונות מחסן הנתונים בשלב זה".

בהמשך התקיים פאנל ספקים ומנהלי BI בו השתתפו שמואל ליברמן, מנהל BI בחברת טלמפ; אורי פורנברג, ארכיטקט BI בחטיבת טכנולוגיות המידע של בזק; איתמר בן חמו, מנכ"ל Vision.bi; אורי לרנר, ארכיטקט פתרונות BI בחטיבת הפרויקטים והתוכנה של One1; ודוד שלו, מנהל תחום מתודולוגיות ואבטחת איכות ל-BI ו-DW באמדוקס, מטעם חברת Acriview.

שלו אמר ש-"עדיין לא הגיע הזמן להחליף את מחסן הנתונים בטכנולוגיות אחרות. הטכנולוגיות החדשות חסרות תכונות רבות שחשובות למי שבא ממחסני נתונים".

לדברי לרנר, "ה-DW הולך להמציא את עצמו מחדש. הליבה תישאר כמו שהיא, אבל נראה את הטכנולוגיות החדשות נכנסות פנימה".
ליברמן ציין ש-"העובדה שיש טכנולוגיות יותר מתקדמות לאחזר ולאחסן נתונים עדיין לא אומרת שה-DW כקונספט מת".

פורנברג אמר ש-"רק ל-DW יש את היכולת לספק אמת ארגונית אחת ולענות על השאלה העסקית הבאה שהארגון מתחבט בה".

בן חמו ציין ש-"הבידול של חברות רבות מגיע מהאפשרות להמליץ ללקוח מה לקנות או מה לעשות. דוגמאות לכך הן יישומים כמו ווייז או טלמפ. השאלה היא האם הפתרונות שקיימים כיום מספקים אותנו בצמיחה הזו". לדבריו, "התפיסה של ה-DW לא צריכה לרדת מהשולחן".

כמו כן, השתתף במפגש מיכאל (מיקי) עירוני, מנהל תיקי לקוחות בחברת י.א. מיטווך, נציגת TeraDATA בישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים