מבקר המדינה: ליקויים רבים במערכות השו"ב של פיקוד העורף

הליקויים הם בקישור בין מערכות IT מרכזיות, לרבות ממשקים למערכות השו"ב של גורמי ההצלה האחרים, כמו גם הטמעה בלתי מספקת של המערכות הקיימות ● המבקר מציין, כי "על פיקוד העורף לשפר ככל הניתן את מערכות השו"ב שברשותו, כדי למצות מהן את המירב. עליו להסדיר בדחיפות את סוגיית הקישוריות ביניהן ובינן לבין מערכות השו"ב של משטרת ישראל וארגוני ההצלה האחרים הפועלים בעורף בעת חירום, וכן להכשיר את חייליו להשתמש בהן"

קיימים ליקויים רבים במערכות השו"ב (שליטה ובקרה) של פיקוד העורף הפוגעים בתפקודה. הליקויים הם בקישור בין מערכות IT מרכזיות, לרבות ממשקים למערכות השו"ב של גורמי ההצלה האחרים, כמו גם הטמעה בלתי מספקת של המערכות הקיימות. ליקויים אלה פוגעים בהשגת ייעודן של מערכות השו"ב; כך קובע מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח השנתי 61-ב'.

ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, החליטה שלא לפרסם פרק זה בדו"ח במלואו, אלא רק את עיקרי הסיכום שלו. "מערכות השו"ב הן מערכות IT היכולות לאגור ולהציג מידע רב-ממדי המספק תמונה שלמה של המצב ובכך לסייע לפיקוד העורף לנהל אירועים המתרחשים בתחום אחריותו ולקיים תהליכי פיקוד ושליטה יעילים", כותב המבקר, "לקבלת תמונה כזאת יש חשיבות רבה, בין היתר משום שנוכח היקפו ועצמתו של האיום הנשקף לעורף מדינת ישראל, עלול פקע"ר להידרש לטפל באירועים רבים המתרחשים בעת ובעונה אחת במקומות שונים ברחבי הארץ".

המבקר בחן במהלך 2010 את מערכות השו"ב של פקע"ר, תוך בחינת כמה היבטים: עמידת המערכות במטרות שהוגדרו להן; הטמעת מערכות השו"ב בפקע"ר וההיערכות להקמת מערכת שו"ב חדשה לעורף. הביקורת נעשתה במפקדת פקע"ר, עם בדיקות השלמה בחטיבת הטכנולוגיה שבמפקדת זרוע היבשה, ביחידת לוט"ם שבאגף התקשוב, במשטרה וברשות החירום הלאומית (רח"ל) שבמשרד הביטחון.

פקע"ר החל לפתח, החל משנת 1999, מערכות שו"ב המסייעות בעיקר בפעילות החילוץ והצלת החיים. בתחילה פותחה מערכת השו"ב המיועדת לדרג המפקדות ובהמשך פותחה מערכת שו"ב טקטית. "לרוב ארגוני החירום, השותפים לפקע"ר בפעולות החילוץ וההצלה בעורף, יש מערכות שו"ב משלהם", ציין המבקר, "קיימים ליקויים רבים במערכות השו"ב של פקע"ר, הפוגעים בתפקודו: ליקויים בקישור בין מערכות מרכזיות, לרבות ממשקים למערכות השו"ב של גורמי ההצלה האחרים והטמעה בלתי מספקת של המערכות הקיימות". ליקויים אלה, נכתב "פוגעים בהשגת ייעודן של מערכות השו"ב – קבלת דיווחים שוטפים מזירות אירוע רבות, כדי לשרטט תמונת מצב עדכנית שתסייע בתהליך הפיקוד והשליטה ובניהול האירועים, שעשויים להיות בהיקפים גדולים נוכח היקפו ועצמתו של האיום הצפוי לעורף מדינת ישראל".

המבקר מציין כי "על פקע"ר לשפר ככל הניתן את מערכות השו"ב שברשותו, כדי למצות מהן את המירב. עליו להסדיר בדחיפות את סוגיית הקישוריות ביניהן ובינן לבין מערכות השו"ב של משטרת ישראל וארגוני ההצלה האחרים הפועלים בעורף בעת חירום, וכן להכשיר את חייליו להשתמש בהן. כל זאת כדי שהמערכות יספקו למקבלי ההחלטות בפקע"ר תמונת מצב שלמה, שתאפשר להם לקבל החלטות מיטביות לצורך מילוי משימותיהם".

עוד קובע המבקר כי "נדרש שלקחי הקמת מערכות השו"ב הקיימות יהיו נר לרגליו של פקע"ר בבואו לפתח את מערכת השו"ב החדשה. עליו לקבל את אישורם של כל דרגי הפיקוד וגורמי ההסדרה הנוגעים לפיתוח מערכות מידע בצה"ל, ולשתף באפיון המערכת את כל הגופים הפועלים בעורף בעת חירום, כדי שהליקויים במערכות הקיימות לא יישנו".

"מן הראוי", חותם המבקר, "כי רשות החירום הלאומית, האמונה על גיבוש תפיסות ההפעלה במצבי החירום השונים והסדרת תהליכים בעורף, תפעל למימוש הקישוריות בין המערכות של הגופים הפועלים בעורף בשעת חירום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים