מה ההבדל בין טאבלט עם מקלדת לבין מחשב עם מסך נתיק?

צבי קצבורג מסביר על ההבדל בין השניים ועל יתרונותיו וחסרונותיו של המחשב הנייד Toshiba Portege X30T-E-109, בעל המסך הנתיק

Portege X30T-E-109. צילום: יח"צ

ברגע שאוספים ליד את Portege X30T-E-109, שאולי אפשר להגדירו כאחד ממחשבי העילית של דינהבוק, אפשר להבין מיד מהי התשובה לתהייה מה ההבדל בין טאבלט שמוסיפים לו מקלדת – שיש המכנים אותו טאבלט 2-ב-1 – לבין מחשב עם מסך נתיק שהמסך שלו יכול להפוך לטאבלט בפני עצמו.

התשובה, אם עוד לא הבנתם, היא המחשב המסוים הזה בעצמו, בו המקלדת היא לא משהו שמוצמד אל המסך כבדרך אגב, עם שניים או שלושה חיבורים מגנטיים. זו לא מקלדת דקת גזרה, אלא תחנת עגינה מלאה שמביאה אל השולחן, תרתי משמע, עוד כמה דברים מעבר למקשים שלה.

מדובר במקלדת שברגע שהמסך מחובר אליה, היא הופכת יחדיו למחשב נייד סטנדרטי, ובמקרה של Portege X30T-E-109, זה מחשב נייד עם מסך בגודל 13.3 מ"מ ברזולוציית FHD שכמובן תומך במגע.

וכן, זה אכן מחשב של טושיבה. לא זוכר מקרה בו באמצע סקירת מוצר החברה החליפה את השם שלה. אבל הנה, גם לזה כמו להרבה דברים אחרים יש פעם ראשונה, ולמרות שעל המכסה כתוב טושיבה, תדמיינו שיש שם כבר את הלוגו של דיינה-בוק.

למעשה המחשב, שאכנה אותו מכאן והלאה X30T לצורך קיצור, הוא אחד הבודדים בשוק מחשבי ה-2-ב-1 שמציע כיום את האפשרות הנתיקה. רוב המחשבים, ומספיק להיזכר לדוגמה בסדרת ה-Yoga של לנובו, הם מחשבים הפיכים בהם כדי 'להיפטר' מהמסך ולהישאר לעבוד במצב טאבלט מסובבים את המסך בזווית של 360 מעלות.

כדי להיפטר מהמקלדת פשוט לוחצים על כפתור השחרור

במקרה של ה-X30, כאמור, כדי להיפטר מהמקלדת פשוט לוחצים על כפתור השחרור שמתחת למסך שמאלה ומושכים קלות כלפי מעלה. בהחזרת המסך פשוט מכוונים אל הצירים ומניחים. עם הישמע הקליק, המקלדת שוב חוזרת לתפקד באופן מלא.

המסך עצמו הוא כמובן מרכז העניינים ב-X30T, ובאופן טבעי כל מערכת המחשוב בעצם ממוקמת בו על מנת שהוא יוכל לתפקד גם ללא המקלדת.

ומה שמוצאים בפנים, בדגם המסוים הזה המסתיים בקוד E-109, זה מעבד Core i7-8550U שהוא מהחזקים במעבדי הדור השמיני של אינטל במשפחת מעבדי ה-U החסכונית שלה ומציע מהירות עבודה בסיסית של 1.8 גיגה-הרץ ומהירות טורבו מרבית של 4 גיגה-הרץ.

השבב הגרפי הוא הבסיסי, UHD 620, המשובץ כברירת מחדל במעבד. המעבד הזה מלווה ב-16 גיגה-בייט זיכרון RAM מסוג LPDDR3 וכונן SSD בנפח נדיב של 1 טרה-בייט.

כל זה שוקל ביחד 799 גרם וזה ממש לא נורא, ואפילו יפה, עבור טאבלט בגודל 13.3 אינץ' – לא שיש הרבה כאלה – במיוחד לאור העובדה שמקדימה יש גם זכוכית הגנה Gorilla Glass של קורנינג. הזכוכית עצמה, דרך אגב, אינה מבריקה ואפשר לעבוד איתה גם באור שמש, גם אם לא ישיר לחלוטין.

כמו כן המסך גם מכיל את כפתור ההפעלה מצד שמאל למעלה, שמתחתיו כפתור השליטה בעוצמת הקול. שניהם שקועים מדי וקשה למצוא אותם באמצעות מישוש בלבד. היה כדאי שיבלטו מעט מהמשטח. מהצד הזה יש גם חריץ לשיבוץ סים לקישוריות LTE. בצד השני יש חריץ USB Type-C שיכול לשמש לטעינה – והמטען אכן מגיע עם חיבור מתאים, למרות שניתן גם להשתמש במטען של טלפון, אבל אז זה ייקח יותר זמן. אפשר להתחבר לצורך הטעינה גם למקלדת שמצוידת בין השאר בחיבור זהה.

המקלדת שוקלת 600 גרם

חיישן טביעות האצבע ממוקם באופן טבעי מאחורי המסך, ממש כמו בטלפון, אם כי הוא בצד ימין. הוא יכול כמובן לשמש לצורך Windows Hello, כדי לדלג על הקלדת סיסמה בכניסה ל-Windows, בדיוק כמו מצלמת האינפרה-אדום מעל המסך שעובדת בדרך כלל טוב. היו קצת יותר מדי פעמים, בעיקר בחושך, שהיא לא זיהתה את פני הנאוות. יש גם צמד מיקרופונים לניהול שיחות ועידה עם הפחתת רעשי רקע.

המקלדת שוקלת 600 גרם והיא מוסיפה חיבור רשת, כאמור ישנה עוד יציאת USB Type-C, וכן שני חיבורי USB Type-A בצד ימין ובצד שמאל, חיבור למסך VGA ומחבר HDMI. היא מאוד נוחה לעבודה עם משטח יציב ועם ירידה יפה מאוד של המקשים ומשח שטח השליטה מצופה בזכוכית שמעניקה הרגשה מצוינת בזמן השימוש ועוזרת לתנועה חלקה של האצבע.

כשמחברים את המקלדת אפשר לפתוח את המסך לזווית של עד 135 מעלות, אז נתקלים לפעמים בבעיה: בגלל חוסר איזון במשקל המסך מושך את המקלדת לאחור והיא מתרוממת. עם זאת, ה-X30 מאפשר לפצות על כך באמצעות הרגלית הנפתחת מאחור שמעניקה עוד יציבות – גם בעת עבודה במצב טאבלט.

יש עוד בעיה אחת והיא זמן העבודה. בדיינה-בוק/טושיבה מדברים על עד כ-14 שעות עבודה. בבדיקות שלנו גם בסוללה מלאה הוא הראה 3 שעות עבודה, וזה פער גדול מדי. יכול להיות שהמחשב שהגיע לבדיקה כבר עבר כמה וכמה ידיים כך שהסוללה לא הייתה חדשה לחלוטין, אבל עדיין.

הציר המיוחד, הצבע הכחול שעוטף את המחשב, גורמים לכך ש-Portege X30T-E-109 גם בתצורת המחשב בולט בשטח במקרה שלו. גם המחיר בולט, ועומד סביב 11,000 שקלים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים