בורסת FTX שקרסה הודיעה: הלקוחות יקבלו בחזרה את כספם

החזרת חובות הקריפטו של הבורסה ללקוחותיה היא חלק מתוכנית ארגון מחדש שעליה הכריזה החברה ● FTX צופה כי השווי הכולל של הנכסים שייאספו, יומרו למזומן ויהיו זמינים להפצה לנושים יגיע ל-14.5-16.3 מיליארד ד'

טוענת כי תחזיר ללקוחותיה את כספם. בורסת FTX.

בחלוף כמעט שנה וחצי מאז שבורסת הקריפטו FTX הגישה בקשה להגנת פשיטת רגל בארה"ב, והותירה אחריה לקוחות רבים מאוד שאיבדו את הגישה לנכסים הקריפטוגרפיים שלהם, כעת יש לקורבנות האירועים סיכוי לקבל את כספם האבוד בחזרה ובמלואו.

על פי דיווח חדש, החברה הודיעה באחרונה כי כמעט כל לקוחותיה יקבלו את כספם בחזרה, וחלקם אפילו יקבלו בונוס כפיצוי.

בית משפט לפשיטת רגל בדלאוור יקיים ב-25 ביוני  דיון כדי לקבוע את הפרטים הסופיים של חלוקת הנכסים של FTX.

נזכיר כי בשיאה, FTX נחשבה כבורסת הקריפטו השנייה בגודלה בעולם, ושוויה המוערך עמד על יותר מ-30 מיליארד דולר. עם זאת, בית הקלפים הזה התמוטט כאשר נחשף כי המנכ"ל לשעבר של החברה ומי שהיה בין מייסדיה, סם בנקמן-פריד, השתמש לרעה בכספי הלקוחות והסתיר החלטות עסקיות גרועות, שגרמו לאבדן ההון הרב. סב"פ, שהפך למיליארדר הצעיר בעולם וכונה "מלך הקריפטו", קרס יחד עם החברה ואחרי שנעצר, הכחיש את אשמתו ונשפט, נידון בסופו של דבר במרץ האחרון ל-25 שנות מאסר.

נשלח ל-25 שנים בכלא. סם בנקמן פריד, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX.

נשלח ל-25 שנים בכלא. סם בנקמן פריד, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: ויקימדיה ו-BigSotck

כמה כסף יוחזר ללקוחות?

אלא שכעת, לפי הודעתה החדשה, שהתפרסמה ביום ג' האחרון, FTX, שמעריכה כי היא חייבת כ-11.2 מיליארד דולר לנושים, טוענת שיש לה בין 14.5 ל-16.3 מיליארד דולר זמינים להחזרה למי שאיבדו את כספם. המשמעות של הנתון היא שייתכן אפילו שלחברה, שעתידה להחזיר את הכסף לפי שווי אסימוני הקריפטו בעת שקרסה, ישארו כספים לאחר שהחובות יוחזרו, מה שיאפשר לה לבציע תשלומי ריבית נוספים בשיעור של 9% לרוב הנפגעים, כך לפי הודעתה.

"התוכנית שוקלת תשלום מלא לכל הנושים הלא-ממשלתיים, בהתבסס על שווי תביעותיהם כפי שנקבע על ידי בית המשפט לפשיטת רגל", ציינה FTX בהודעתה. "כמו כן, התוכנית שוקלת הסדר כפיפות עם נושים ממשלתיים, המאפשר תשלום ריבית לשכבות העיקריות של לקוחות ונושים בשיעור של עד 9% ("שיעור הקונצנזוס") מתחילת תיקי פרק 11 (Chapter 11) ועד למועד ההפצה". החברה הוסיפה וציינה כי "כמו כן, עשויה להיות הזדמנות לנושים מסוימים לקבל תשלומים נוספים, באמצעות קרן ההחזרים המשלימה".


למרות הסוף הטוב המסתמן לכאורה בפרשה, יש עדיין סיבות לדאגה – בשל מצב שוק הקריפטו כיום. כאשר FTX קרסה באוקטובר 2022, הביטקוין נסחר בשפל יחסי ולפי שווי שעמד על כ-16,080 דולר. כיום שוויו עומד על כמעט 62,675 דולר. החובות שתחזיר החברה יחושבו לפי השווי הישן והכסף שאבד עקב העליות לא יוחזר ללקוחות.

"במציאות אני מקבל רק 25% מהביטקוין שלי בחזרה", אמר ארוש סהגל, חבר בוועדת הנושים הבלתי מובטחים של FTX, שהפסיד מעל 4 מיליון דולר מהקריסה.

אלא שלטענת FTX, התוכנית לוקחת זאת בחשבון ונותנת עדיפות ללקוחות קטנים יותר. מי מהם שנותרו עם חובות של 50,000 דולר או פחות – יקבלו כ-118% מהסכום שתבעו. לדברי FTX, מדובר בחלק הארי (98%) של בסיס הלקוחות שלה.

ג'ון ריי השלישי, המנכ"ל הנוכחי שמופקד על ניקוי האורוות ב-FTX, הביע אופטימיות: "אנו שמחים להיות בעמדה להציע תוכנית פרק 11 ששוקלת החזר של 100% מסכומי תביעות פשיטת הרגל, בתוספת ריבית עבור נושים לא ממשלתיים", צוטט ריי בהצהרה.

נשלח לכלא לארבעה חודשים. צ'אנגפנג ז'או, מייסד בינאנס ומנכ"לה לשעבר.

נשלח לכלא לארבעה חודשים. צ'אנגפנג ז'או, מייסד בינאנס ומנכ"לה לשעבר. צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: ויקימדיה.

מה יהיה עתיד תחום הקריפטו כולו?

מה שנותר עדיין לא ברור הוא עתידה של FTX עצמה, שלא בטוח שתמשיך לפעול אחרי הסדרת חובותיה.

ולא רק עתידה של FTX נראה לא ממש וודאי, אלא אפשר כי עתיד תחום הקריפטו כולו נמצא בספק. החששות הללו מתחוורים כשבוחנים את שאירע באחרונה גם לבינאנס (Binance) – בורסת מטבעות הקריפטו הגדולה בעולם.

בינאנס, שאפילו בדקה בעבר אפשרות לרכישת FTX לפני קריסתה, הסתבכה בעצמה ביוני אשתקד, עקב חשיפות על סיוע בהלבנת הון לגורמי טרור ופשיעה. החברה, שנתבעה על ידי ה-SEC, הודתה לבסוף בהלבנת כספים והתחייבה לשלם 4.3 מיליארד ד' קנס למדינה.

מייסדה, צ'אנגפנג ז'או, קיבל ממש באחרונה עונש מאסר של ארבעה חודשים בגין "העלמת העין" שלו מהפעילות הפלילית בפלטפורמה שייסד וניהל.

התפנית הבלתי צפויה בנוגע לחובות שהותירה FTX, ושאפשר שיוחזרו כעת, לבטח הפיקה אנחת רווחה מלקוחותיה הרבים, אך כלל היא עדיין אמורה לשמש תזכורת לתנודתיות ולסיכונים הקשורים לשוק מטבעות הקריפטו – כפי ששתי הפרשות מדגימות היטב.


מעניין לציין שנשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, אשר רץ כעת שוב לנשיאות, הודיע כי הקמפיין שלו ישמח לקבל תרומות בקריפטו.

טראמפ כידוע אינו מעוניין ברגולציה על התחום ותומך בעוז בשוק חופשי של ממש. עד כדי כך הוא מעוניין בתעשיית המטבעות הווירטואליים, שאפילו התרומות שהעניק סב"פ למפלגה הדמוקרטית, לכאורה מכספי הלקוחות האבודים, וההסתבכות של אושיית הקריפטו סב"פ, לא הרתיעו אותו.

יש מי שתולים תקוות בשובו האפשרי של טראמפ לכס הנשיאות, שיאפשר שוב את לבלוב התחום ויעודד השקעות בו. מתנגדיו סבורים בדיוק הפוך – שפריצות מוחלטת בשוק זה, והותרתו ללא פיקוח ממשלתי ראוי, תוביל לאסונות כדוגמת אלו שבהן "כיכבו" FTX ובינאנס וקברניטיהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים