בינאנס ומנכ"לה הודו בהלבנת כספים – ישלמו 4.3 מיליארד ד' קנס

בורסת הקריפטו הגדולה בתבל, שהסתבכה בעבירות הלבנת ההון ונתבעה בידי הרשויות בארה"ב, לא רק נענשת כספית קשות, אלא שגם תיאלץ להיפרד המייסד והמנכ"ל שלה, ז'או, שעוזב את תפקידו ושישלם גם כן 50 מיליון ד' קנס

הודו בהאשמות וישלמו ביוקר. בורסת בינאנס ומנכ"לה, צ'אנגפנג זאו.

עוד מכה משמעותית לתעשיית הקריפטו העולמית – בינאנס (Binance), בורסת מטבעות הקריפטו הגדולה בעולם – והמנכ"ל שלה, צ'אנגפנג ז'או (המכונה CZ), הודו אתמול (ג') בהאשמות נגדם.

אחרי שבינאנס נחקרה בארה"ב והואשמה בהפרות הלבנת הון (AML), החברה והמנכ"ל הסכימו לקבל הסכם טיעון, במסגרתו הודו בהאשמות נגדם. החברה תשלם קנס עתק בגובה 4.3 מיליארד דולר – הגבוה ביותר שהוטל אי פעם על ידי משרד המשפטים האמריקני בגין הפרות הלבנת הון. ז'או, שגם ייסד את החברה, יפרוש מתפקידו כמנכ"ל וישלם גם הוא למדינה קנס בגובה 15 מיליון דולר. מאידך, ההסדר עליו הוסכם כעת יאפשר לבינאנס להמשיך לפעול.

ריצ'רד טנג, בכיר בבינאנס שהצטרף אליה ב-2021, יהיה המנכ"ל החדש של החברה, כך פרסם ז'או ברשתות החברתיות אתמול. לדבריו, טנג "יבטיח שבינאנס תספק את השלב הבא שלנו של אבטחה, שקיפות, תאימות וצמיחה".

ההסתבכות והכספים שהולבנו עבור ארגוני טרור כמו חמאס ודאעש

רשות ניירות הערך האמריקנית, ה-SEC, הייתה הגוף הרגולטורי הראשון שתבע את בינאנס. ביוני 2023, הגישה ה-SEC תביעה נגד הבורסה ומנכ"לה, בטענה שהם הפרו את חוקי ניירות הערך בארה"ב על ידי הצעת ניירות ערך לא רשומים למשקיעים אמריקנים. התלונה של ה-SEC גם האשימה את החברה בהפעלת בורסה בלתי חוקית ואי ציות לתקנות איסור הלבנת ההון.

משרד המשפטים החל לנהל חקירה פלילית נגד בינאנס וז'או, ובסיכומה האשים אותם בקשירת קשר לביצוע הלבנת הון. המשרד טען כי בינאנס הקלה על העברת מיליארדי דולרים בכספים בלתי חוקיים, כולל כספי מסחר בסמים ומימון טרור. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה ביוני 2022 כי בינאנס "אפשרה הלבנת הון של יותר מ-2.35 מיליארד דולר על ידי האקרים וסוחרי סמים".

התובע הכללי גרלנד אמר כי בינאנס אפשרה מימון של קבוצות טרור מיליטנטיות כמו החמאס, הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, דאעש ואל קאעידה, והדגישו כי "בינאנס העדיפה את הרווחים שלה על פני בטיחות העם האמריקני". "בינאנס הפכה לבורסת מטבעות הקריפטו הגדולה בעולם בין השאר בגלל הפשעים שהיא ביצעה – כעת היא משלמת את אחד מהעונשים הארגוניים הגדולים ביותר בהיסטוריה של ארה"ב", כתב התובע הכללי, מריק גרלנד, בהצהרה לתקשורת.

כעת, כחלק מהסדר הטיעון עם משרד המשפטים, הסכימו בינאנס וז'או להודות באישומים נגדם, כפי שהוצגו על ידי מספר סוכנויות פדרליות – כולל הוועדה למסחר בחוזים עתידיים בסחורות, ה-CFTC, כמו גם רשת אכיפת הפשעים הפיננסיים, ה-FinCEN – והסכימו לשלם לכל התובעים הללו קנס מצטבר של 4.3 מיליארד דולר.

משפטו הסתיים בהרשעה גורפת. סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת FTX שקרסה.

משפטו הסתיים בהרשעה גורפת. סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת FTX שקרסה. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: ויקימדיה ו-BigSotck

האם ז'או וסב"פ יקריסו את התעשייה כולה?

CZ, מייסד ומנכ"ל החברה הפורש, הודה באופן אישי באי ניהול תוכנית AML יעילה, והכיר בתפקידו בפיקוח הכושל על פעילות הבורסה, שלא עמדה בדרישות החוק. עקב ההודאה הוא יאלץ, כאמור, גם לעזוב את תפקידו.

נזכיר כי הפרשה החמורה הזו מצטרפת לפרשייה אחרת הקשורה באותו עניין עצמו – פשיטת הרגל של בורסת הקריפטו FTX ובעקבותיה, המשפט המתוקשר נגד המנכ"ל שלה, סם בנקמן פריד (סב"פ), שבעבר כונה "מלך הקריפטו והיה למיליארדר צעיר עקב עיסוקו בתחום, אך הואשם על ידי המדינה במעילה בכספי לקוחותיו והורשע באחרונה במעל. סב"פ, שהיה גם המייסד של בורסת FTX, נמצא אשם בשבעה סעיפי הונאה וקונספירציה לביצוע הונאה. גזר דינו טרם נחרץ, אבל הוא יכול להישלח לעד 115 שנים בכלא.

עקב שתי הפרשות, משרד המשפטים הבהיר כי הוא מתכנן להמשיך בפעולתו האגרסיבית נגד שחקני קריפטו שסרחו. "רק בחודש האחרון, משרד המשפטים העמיד לדין בהצלחה את המנכ"לים של שתיים מבורסות מטבעות הקריפטו הגדולות בעולם, בשני תיקים פליליים נפרדים", אמר התובע הכללי גרלנד. "המסר כאן צריך להיות ברור: שימוש בטכנולוגיה חדשה כדי לעבור על החוק לא הופך אותך למשבש, זה הופך אותך לפושע".

"התוצאה של הסכמים אלו תסמן קץ להתנהגות החברה, שהיוותה סיכונים למערכת הפיננסית של ארה"ב, לאזרחי ארה"ב ולביטחון הלאומי של ארצנו במשך זמן רב מדי", אמרה שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, בהצהרה.

השרה גם הזהירה שחקני קריפטו אחרים מאי ציות לתקנות בארה"ב. לדבריה, "אם בורסות של מטבעות וירטואליים וחברות טכנולוגיה פיננסיות רוצות לממש את היתרונות האדירים של היותן חלק מהמערכת הפיננסית של ארה"ב ולשרת לקוחות בארה"ב, עליהן לפעול לפי הכללים. ואם לא יעשו זאת, ממשלת ארה"ב תנקוט בפעולה".

ואכן, הפעולות של ארה"ב נגד בורסת הקריפטו הגדולה ביותר, כמו גם נגד סב"פ ועוונותיו ב-FTX, מספקות ללא ספק טלטלה משמעותית לתעשיית הקריפטו. לפעולות יכולה להיות, כך צופים אנליסטים, השפעה דרמטית על תחום המטבעות הווירטואליים, מכיוון שבעקבותיהן עתידות חברות להיות זהירות בהרבה ולא לפעול עוד בדרכים שאינן עומדות בדרישות החוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים