הכרעה גורפת נגד סם בנקמן-פריד: נמצא אשם בכל הסעיפים

סב"פ, שהוא המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת הקריפטו פושטת הרגל FTX, נמצא אשם בשבעה סעיפי הונאה וקונספירציה לביצוע הונאה ● גזר דינו טרם נחרץ אבל הוא יכול לקבל עד 115 שנים בכלא

נשלח ל-25 שנים בכלא. סם בנקמן פריד, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX.

משפטו של סם בנקמן-פריד (סב"פ), המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת הקריפטו פושטת הרגל FTX, הסתיים ביום ו' האחרון. בסיכום המשפט, שארך חודש, נמצא היזם האמריקני הצעיר, שבעבר כונה "מלך הקריפטו", אשם בשבעה סעיפי הונאה וקונספירציה לביצוע הונאה.

בנקמן-פריד הואשם בגניבת מיליארדי דולרים מלקוחות FTX, בהם עשה שימוש כדי לממן את אורח החיים הרברבני שלו ולהשקיע במיזמים שונים שהיו קרובים לליבו, כמו למשל בתרומות רבות מאוד למפלגה הדמוקרטית האמריקנית. התובעים טענו שהמנכ"ל לשעבר השתמש במודל של "מזימת פונזי" כדי להונות את משקיעי הכספים הדיגיטליים ל החברה, בתוך שהבטיח להם תשואות גבוהות, כשבפועל עשה שימוש בכספם כדי לשלם למשקיעים קודמים ולכסות את הפסדיו שלו, וזאת באמצעות שימוש בחברה נוספת – החברה האחות של בורסת הקריפטו, קרן הגידור אלמידה (Alameda Research).

"איבדה" מיליארדים מכספי ללקוחותיה. בורסת הקריפטו הקורסת FTX.

"איבדה" מיליארדים מכספי ללקוחותיה. בורסת הקריפטו הקורסת FTX. צילום: BigStock

טען לניהול בוסרי בתמימות

סב"פ כפר בנחישות בכל האישומים נגדו וטען שהכשל בניהול FTX מקורו בחוסר ניסיון ובתמימות שלו. אלא שחבר המושבעים במשפט שהתקיים בניו יורק מצא אותו אשם בכל הסעיפים, לאחר סיום למידת כל המידע והעובדות שנפרסו במהלך המשפט. גזר דינו של סב"פ טרם נמסר, את הוא צפוי לעד 115 שנות מאסר בגין העבירות הרבות שבהן הורשע.

הסעיפים שבנקמן-פריד נמצא אשם בהם הם בין השאר הונאה בנקאית וקונספירציה לביצוע הונאה כזו; הונאת ניירות ערך וקונספירציה לביצוע הונאה במניות; הלבנת כספים וקונספירציה לביצוע הלבנת הון; כמו גם הפרת חוק RICO (ר"ת Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act) – חוק נגד ארגוני סחיטה ושחיתות.

השופט המחוזי, לואיס א. קפלן, היה מי שניהל את המשפט אשר נערך בבית המשפט הפדרלי במנהטן, שם התייצב סב"פ ונשפט בגין הונאת המשקיעים בפלטפורמה שייסד וניהל, בטרם זו פשטה את הרגל. סב"פ נחקר בימים שקדמו להרשעה בנחישות, באריכות ובקשיחות בידי עוזרת התובע הכללי של ניו יורק, עו"ד דניאל ששון,  שערערה את אמינותו באופן נחרץ למדי כשהציגה סתירות בסיסיות בדבריו לפני ואחרי התמוטטות FTX.

עקב ההרשעה אמר התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, כי "סם בנקמן-פריד בגד באמון הלקוחות והמשקיעים שלו. הוא השתמש בכספם כדי לממן את אורח החיים המפואר שלו ויוזמות עסקיות מסוכנות. הרשעתו היא תזכורת שאף אחד לא מעל החוק, ומי שעוסק בהונאה ישא באחריות".

"סם בנקמן-פריד ביצע את אחת ההונאות הפיננסיות הגדולות ביותר בהיסטוריה האמריקאית", אמר דמיאן וויליאמס, התובע הכללי של המחוז הדרומי של ניו יורק, בתדרוך שלאחר הקראת פסק הדין. "אף שתעשיית מטבעות הקריפטו היא חדשה, והשחקנים שפועלים בה, כמו סב"פ, הם חדשים, סוג זה של שחיתות הוא עתיק יומין. המקרה הזה נסוב תמיד סביב שקר, רמאות וגניבה, ואין לנו סובלנות לכך".

סנגורו של בנקמן-פריד, עורך הדין מארק כהן הגיב אף הוא על ההרשעה ואמר: "אנו מאוכזבים מפסק הדין, אך אנו מכבדים את החלטת חבר המושבעים. אנו מאמינים שהראיות שהוצגו במשפט לא תמכו בקביעת אשמה בכל הסעיפים". בהקשר לאפשרות לערעור על קביעת חבר המושבעים אמר כהן: "נשקול היטב את האפשרויות שלנו להתקדם".

הרשעתו של בנקמן-פריד והשפעתה על הוריו ועל התחום

נזכיר כי בנקמן-פריד זכה בעבר לכינוי "מלך הקריפטו" ונחשב למיליארדר הצעיר בעולם, כיוון שהונו הגיע בשיאו ל-26 מיליארד דולר. אך התהילה פסה, סב"פ הסתבך עד צוואר, ואחרי שהתובעים מטעם ארה"ב "חבטו" בו במשפט המסוקר, הוא גם ישלח לכלא לתקופה ארוכה.

ואולם לפרשה יש השלכות נוספות. למשל על הוריו של סב"פ, ג'וזף בנקמן וברברה פריד, שניהם פרופסורים מוערכים למשפטים, שעומדים כזכור אף הם בפני משפט בגין אישומים בשימוש בכספי לקוחות FTX לתועלתם. בורסת FTX היא שתבעה את הוריו של סב"פ וטוענת שהשניים אחראים ישירות לגניבת 26.5 מיליון ד' מלקוחותיה. השניים כפרו בכל האישומים נגדם, אבל הרשעת בנם במעל מטילה צל כבר על סיכוייהם לצאת זכאים במשפטם, לפחות לכאורה.

למרבית האבסורד, בנקמן-פריד אמר בזמנו כי החלטתו ללכת למשפט, במקום לקבל עסקת טיעון שהוצעה לו, קשורה לגורל הוריו. לדבריו אז, הוא אינו מעוניין להודות בשום עוולה שעלולה לשמש נגד הוריו במשפטם. אלא שכאמור, כעת גם הבן וגם ההורים, כך מסתמן, יבלו בכלא שנים רבות.

בנוסף להשלכות אלו, הרשעתו של בנקמן-פריד מהווה מכה קשה לתעשיית הקריפטו. סב"פ נחשב כאחת הדמויות היותר מוכרות ומכובדות בתעשייה, והרשעתו עשויה לשחוק את האמון בבורסות קריפטו ובחברות אחרות העוסקות בקריפטוגרפיה ובסחר במטבעות וירטואליים.

ההרשעה עלולה להוביל גם להגברת הרגולציה של תעשיית הקריפטו, שתמיד התגאתה במיתוג של תעשייה חדשנית שמהווה אלטרנטיבה לגופי ההון המסורתיים. מחוקקים בארצות הברית ובמדינות אחרות כבר שוקלים חקיקת תקנות חדשות לענף והרשעתו סב"פ, לפי אנליסטים, צפויה להוסיף מומנטום למאמצים אלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים