מייסד בורסת FTX, סם בנקמן-פריד, כפר בהאשמות בהונאת קריפטו

סב"פ, שהבורסה שייסד פשטה רגל, התייצב אתמול (ג') בפני בית המשפט הפדרלי במנהטן, שם יישפט על הונאת משקיעים ● הוא סירב להודות במעורבותו ואשמתו במה שמסתמן כאחת השערוריות הפיננסיות הגדולות ביותר בהיסטוריה

נשלח ל-25 שנים בכלא. סם בנקמן פריד, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX.

סם בנקמן-פריד (סב"פ) – מייסד בורסת הקריפטו פושטת הרגל FTX – כפר אתמול (ג') בהאשמות נגדו בגין הונאת משקיעי קריפטו.  סב"פ עשה זאת למרות דיווחים קודמים על כך שהוא צפוי לחתום על עסקת טיעון מול רשויות אכיפת החוק האמריקניות. הדיווח של רויטרס בנדון התבסס על מסמכי בית המשפט, אך לא כלל פירוט באיזו עסקה בדיוק מדובר ומה יהיו תנאיה.

כזכור לכל, FTX פשטה את הרגל לפני כחודשיים והפרשיה הכרוכה בקריסתה, ובמה שקדם לה, טלטלה קשות את תחום המטבעות הווירטואליים העולמי, זאת כשעדיין לא פורסמו, ואף לא ממש ידועים, אפילו לא מעט מפרטי האירועים. לפרשה נוצר אפקט דומינו, שעדיין נמשך, ושגורר איתו גם את שווי שוק הקריפטו העולמי וגם לא מעט אנליסטים ומומחים המצביעים על שאירע וטוענים "אמרנו לכם", בהתייחסם לכך שכל תחום הנכסים הווירטואליים הינו בועה מסוכנת וספקולטיבית.

למרות היעדר חלק ארי מפרטי הפרשה, שיחשף ככל הנראה במהלך המשפט של סב"פ, כבר ניתן לומר שמדובר במקרה שהוא אחת השערוריות הפיננסיות הדרמטיות ביותר בהיסטוריה.

סירב להודות בשותפותו בהונאה

סב"פ הופיע אתמול (ג') בפני השופט המחוזי לואיס קפלן בבית המשפט הפדרלי במנהטן, שם הוא נשפט בגין הונאת משקיעים בפלטפורמה שייסד וניהל, בטרם זו פשטה את הרגל.

הנאשם כפר בשמונה סעיפי אישום, לרבות הונאת רשת וקשירת קשר לביצוע הלבנת הון, והשופט קבע כי משפטו יחל בעוד חודשים רבים – ב-2 באוקטובר. אם יורשע, הוא יכול להישלח למאסר של עד 115 שנים.

כשל ניהולי תמים או הונאת ענק? בורסת FTX.

כשל ניהולי תמים או הונאת ענק? בורסת FTX. צילום: BigStock

האירועים התחילו להתגלגל בראשית נובמבר, לאחר שרבים מהמשקיעים שפעלו עם FTX משכו ממנה את כספם בבת אחת. החברה הכריזה על פשיטת רגל ב-11 בנובמבר, אך קודם לכן חסמה את הגישה של אלפי משתמשים לחשבונותיהם, כמו גם את הונו האישי של סב"פ עצמו. מדובר בקריסה קטסטרופלית, שכן פלטפורמת החליפין לנכסים דיגיטליים הייתה השנייה בגודלה בעולם, והוערכה כשווה 32 מיליארד דולר רק זמן מה לפני שההידרדרות החלה.

סב"פ – מי שנחשב עד לפני מספר חודשים כ'מלך הקריפטו', יזם צעיר ומגה-מצליח בתחום החדשני, שגם הפך למולטי-מיליארדר הצעיר ביותר אחרי מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא – סיים את פרק התהילה העולמית שלו באזיקים. הונו, שהוערך בשלב מסוים בכ-26.5 מיליארד דולר, נמחק וכעת הוא נותר, לפחות לכאורה, חסר כל. 

הוא נעצר באיי בהאמה ב-12 בדצמבר, לנוכח שלל אישומים פליליים נגדו בגין הונאת קריפטו, הונאת ניירות ערך והלבנת הון, אחרי שהוציא, לכאורה, מיליארדי דולרים מחשבונות קרנות הלקוחות מהבורסה הכושלת שלו.

שותפיו של סב"פ – כבר הודו בהונאת הקריפטו

בנקמן-פריד שוחרר בערבות כבדה של 250 מיליון דולר עשרה ימים לאחר מכן, בעקבות הסגרתו לארצות הברית. מאז הוא נמצא במעקב עם צמיד אלקטרוני ומתגורר בבית הוריו, ג'וזף בנקמן וברברה פריד, שניהם פרופסורים בבית הספר למשפטים בסטנפורד בקליפורניה.

נכון לעכשיו עומד מייסד FTX בן ה-30 לא רק למשפט מול הרשויות האמריקניות אלא גם בפני תביעה אזרחית שהגישה נגדו רשות ניירות הערך האמריקנית, ה-SEC, המאשימה אותו בהונאת משקיעים שהזרימו 1.8 מיליארד דולר לחברה, מאז הקמתה ב-2019.

קרוליין אליסון, שותפה של מייסד FTX, ומי שהייתה המנכ"לית לשעבר של חברת אלמידה (Alameda Research), אותה הקים סב"פ לפני FTX, הודתה באשמה פלילית בפרשה. גם גארי וואנג, סמנכ"ל הטכנולוגיות לשעבר של FTX, הודה בעבירות פליליות הדומות לאלו שבהן מואשם סב"פ. השניים הודו באישומים "בהקשר לתפקיד שלהם בהונאה שהובילה לקריסת FTX", כך הצהיר דמיאן וויליאמס, התובע הכללי של המחוז הדרומי בניו יורק.

מקורביו של בנקמן-פריד, נישאד סינג, מנהל הנדסה לשעבר של FTX, וסם טראבוקו, מנכ"ל משותף לשעבר של אלמידה, שכיהן בתפקיד יחד עם אליסון והתפטר ב-24 באוגוסט – עדיין לא הואשמו.

וויליאמס קרא גם לעובדים אחרים לשתף פעולה עם הרשויות. "אם השתתפתם בהתנהלות הכושלת ב-FTX או באלמידה זה הזמן לפעול", אמר וויליאמס והבהיר: "אנחנו מתקדמים במהירות, אך הסבלנות שלנו אלא תימשך לנצח".

על פי הדיווחים, העסקה עם וואנג ו-אליסון הושלמה לפני שבנקמן-פריד הסכים להסגרה מאיי בהאמה, אחרי שנעצר במדינה שבה פועל מטה החברה הראשי. עם זאת עסקת הטיעון מול השניים נשמרה בסוד עד לאחר שההסגרה יצאה לפועל.

משרד התובע של מנהטן הודיע אתמול כי הקים צוות משימה מיוחד סביב פרשת FTX, וזאת במטרה לאתר ולשחזר נכסים של קורבנות הקריסה של בורסת הקריפטו, וכן כדי לטפל בחקירות ותביעות הקשורות לחברה ולישויות אחרות.

"המחוז הדרומי של ניו יורק עובד מסביב לשעון כדי להגיב לקריסת FTX", אמר עו"ד וויליאמס בהצהרה לתקשורת. "זהו רגע שבו נדרשת עזרת כולם", הוסיף וויליאמס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים