"מלך הקריפטו" לשעבר נעצר באיי בהאמה

מייסד ומנכל"ה לשעבר של בורסת הקריפטו FTX - אשר קרסה והותירה מיליוני קורבנות שאיבדו יחד מיליארדי דולרים - נעצר ויוסגר לרשויות האמריקניות לצורך חקירה פלילית בגין אחת ההונאות הפיננסיות הגדולות בהיסטוריה

אז דווקא כן היו לו נכסים, שכבר נתפסו על ידי הרשויות. סם בנקמן-פריד, המייסד ומנכ"לה לשעבר של בורסת הקריפטו הקורסת FTX.

רשויות איי בהאמה עצרו אתמול (ב') את סם בנקמן-פריד (סב"פ) – יזם הקריפטו הידוע לשמצה שנחשב לרגעים כ"מלך הקריפטו". סב"פ הוא מייסדה ומנכל"ה לשעבר של בורסת הקריפטו FTX, אשר קרסה באחרונה והותירה מיליוני קורבנות שאיבדו יחד מיליארדי דולרים. הכסף האבוד כולל גם את הונו של סב"פ, שהוערך בשלב מסוים בכ-26.5 מיליארד דולר.

התובע הכללי של מדינת האי אישר את מעצרו של מייסד FTX, וזאת לאחר שהרשויות האמריקניות הגישו נגדו כתב אישום פלילי. עורך הדין דמיאן וויליאמס ממשרד התובע הכללי של המחוז הדרומי של ניו יורק (SDNY) אישר את הבקשה ואת מעצרו של SBF בהצהרה פומבית שנתן אתמול.

פשטה רגל והותירה יותר ממיליון נושים. בורסת הקריפטו FTX.

פשטה רגל והותירה יותר ממיליון נושים. בורסת הקריפטו FTX. צילום: BigStock

הסתבכות, פרישה ממנכ"לות והכחשת הונאה

FTX – אשר פושטת רגל בארה"ב בימים אלו – הייתה עד לאחרונה בורסת הקריפטו השנייה בגודלה בעולם, ובוצעו דרכה עסקאות בהיקפים של 10 מיליארד דולר מדי יום, אבל אז שורה של אירועים שעדיין אינם בהירים במיוחד הכניסה את החברה למשבר, שאילץ אותה לבקשת הגנה על פושטי רגל מהרשויות האמריקניות, כפי שנחשף באמצע נובמבר האחרון.

עקב המצב הגרוע שאליו נקלעה הבורסה, פרש סב"פ מתפקיד המנכ"ל, אך עד כה הסתובב חופשי גם בארה"ב וגם באיי בהאמה, ואף העניק ראיונות רבים למדיה, שבהם הביע צער על הפגיעה בלקוחותיו ורצון לאתר דרכים להשיב להם את כספם האבוד. במקביל התעקש סב"פ שלא מדובר בהונאת קריפטו, אלא בניהול כושל נטו, חלקו בגללו וחלקו בשל גורמים חיצוניים. בנוסף הוא גם האשים את מצב שוק הקריפטו בהתדרדרות העסק.

בשיחה מהזמן האחרון עם ה-BBC המקומי בבהאמה, כשנשאל האם יש לו אחריות לשאירע, ענה סב"פ: "לא ביצעתי הונאה ביודעין, אני לא חושב שעשיתי זאת. לא רציתי שכל זה יקרה". ואז הוא הוסיף תובנה והצהיר: "בהחלט לא הייתי הכישרון הגדול שחשבתי שאני".

בפני סב"פ עומדת כעת חקירה פלילית מטעם רשויות אכיפת החוק האמריקניות וכן מטעם הרשויות בבהאמה, שם ממוקם המטה של FTX. מאחר שהעצור הוא אזרח אמריקני, הוא צפוי להיות מוסגר לארה"ב למעצר וחקירה שם.

למרות ההכחשות החוזרות ונשנות מטעמו, ההאשמות הפוטנציאליות נגד בנקמן-פריד כוללות בכל זאת סעיפים של הונאת רשת, מזימת הונאה בנקאית, הונאת ניירות ערך, מזימת הונאה בניירות ערך והלבנת הון.

העדות שתכנן סב"פ לספק בקונגרס והצרות שעוד יצוצו מול ה-SEC

לפני שנעצר באיי בהאמה, היה אמור סב"פ להתייצב היום ולהעיד בפני הקונגרס האמריקני על הקריסה הדרמטית של בורסת המטבעות הדיגיטליים שניהל.

המגזין פורבס השיג ופרסם את העדות המתוכננת של מייסד הקריפטו, מכיוון שההופעה המצופה שלו בפני המחוקקים האמריקנים לא תצא אל הפועל עקב מעצרו.

על פי הדיווחים, סב"פ תכנן לומר לקונגרס בדברי הפתיחה שלו: "פישלתי. אני יודע שאין לזה משמעות רבה לומר שאני מצטער, ולכן אני מקדיש כמה שאני יכול מעצמי כדי לעשות צדק עם הלקוחות. כשהכל ייאמר ויעשה, אשפוט את עצמי בעיקר לפי מדד אחד: האם בסופו של דבר הצלחתי להשלים עם הלקוחות. אם אכשל מול הלקוחות שלנו בהקשר הזה, אכזבתי את עצמי".

נזכיר כי בנקמן-פריד הגיע לעולם הקריפטו ב-2017, אז הקים קרן גידור במטבעות קריפטו, בשם אלמידה (Alameda Research). כעבור שנתיים הקים חברה נוספת, שנייה, את FTX – הבורסה למטבעות הדיגיטליים.

רשות ניירות ערך של ארצות הברית, ה-SEC, בישרה אתמול כי היא מתכוננת להגיש כתב אישום נגד סב"פ תחת כובעו כמייסד השותף של חברת אלמידה, ואישום זה יהיה נפרד מהאשמות החשדות שהובילו למעצרו האחרון באיי בהאמה. בהצהרה בטוויטר, ה-SEC צייצה ציטוט של מנהל מחלקת האכיפה שלה, גורביר גרוואל, לפיה הסוכנות "אישרה אישומים נפרדים הנוגעים להפרות שלו את חוקי ניירות הערך".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. המצליף

    כולם יודעים שהוא נעצר כדי לא להיות תחת חקירת מחוקקים רפובליקנים שתחשוף שהוא שימש מכבסת כספים בין אוקראינה והמפלגה הדמוקרטית לה הוא גם "תרם" 40 מיליון דולאר ! הם רועדים מפחד שהמחוצק'ן ייפתח עליהם את הפה. סיכויים טובים שהוא " יתאבד " בכלא כמו ג'פרי אפשטיין ...

  2. אנגלנדר גולדיגר

    אין כזה דבר קרס. היה שם כסף - מישהו לקח אותו.....

אירועים קרובים