האם סב"פ הצליח לשכנע את המושבעים שפעל בתמימות?

גם ביום עדותו האחרון אתמול (ג'), המשיך סם בנקמן-פריד - מייסד בורסת FTX הקורסת שגזלה מלקוחותיה הון - באותו קו הגנה שבבסיסו האמירה: "אני מצטער מאוד שלא בדקתי זאת לעומק" ● האם המושבעים מאמינים לו?

סם בנקמן פריד, מייסד FTX, בצאתו מבית המשפט.

בארבעה ימים אינטנסיביים של חקירה נגדית, שעבר כחלק ממשפט הונאת הקריפטו אשר מתנהל נגדו, סם בנקמן-פריד (סב"פ) – מייסד בורסת FTX פושטת הרגל – נחקר במשך שעות. כעת הוא סיים את חלקו במתן עדות ונותר לתהות האם הצליח לשכנע את המושבעים בחפותו, שבה דבק בנחישות.

שופט בית המשפט המחוזי של המחוז הדרומי של ניו יורק, לואיס א. קפלן, פרסם אתמול (ג') הודעה על סיום שלב התשאול של סב"פ ושחרר את חבר המושבעים מבית המשפט שבמנהטן.

במהלך העדות של יום האתמול המשיכו ונחשפו כמה גילויים שעלולים להזיק לנאשם, מה שמאתגר עוד יותר את צוות ההגנה של בנקמן-פריד.

עד כה נסובה גישה ההגנה בעיקר סביב טענותיו של סב"פ שבסך הכל מדובר בטעויות כנות שעשה כמייסד סטארט-אפ צעיר וחסר ניסיון. מנגד טענו התובעים, כי המיליארדר לשעבר התייחס לבורסת הקריפטו שלו, FTX, כאל בנק ההחזרים האישי שלו, כשהוא "שואב" כסף מלקוחות על מנת להתעשר וכן מעביר מכספם לא רק לעצמו אלא גם למשפחתו. בימים השגשוג נהג מי שכונה אז 'מלך הקריפטו', כך הציגה התביעה, לרכוש נכסי יוקרה על חוף הים באיי בהאמה, בהם שוכן מטה החברה, כמו להזרים מיליונים לקמפיינים פוליטיים דמוקרטיים בארה"ב, בהתאם לתפישתו והעדפתו.

בחקירתו בבית המשפט אתמול הודה בנקמן-פריד, בן ה-31, כי היה מודע כבר ב-2020 לכך שכספי לקוחות FTX מוחזקים בחשבון בנק בשליטת החברה האחות של בורסת הקריפטו, קרן הגידור אלמידה (Alameda Research). מאידך הוא טען שאינו זוכר שנתן הוראות כלשהן לעובדי אלמידה לשמור על הכספים הללו.

עמדת התביעה סותרת את טענותיו של סב"פ וטוענת שהנאשם הציג ביודעין היבטים שקריים אודות עסקיו בפני משקיעים, לקוחות ואף למחוקקים בקונגרס האמריקני.

משפטו הפלילי של סב"פ החל ב-4 באוקטובר, ובמהלכו עד כה הוא המשיך והתעקש לדבוק הצהרתו המקורית שהוא חף מההאשמות בהונאת הלקוחות ומשקיעי הקריפטו של FTX בסכומי כסף עצומים, שקשה עדיין להבין את היקפם המלא. החלטתו של סב"פ להעיד במשפט, שכבר נמצא בישורת האחרונה שלו, נתפשה כצעד נואש של ההגנה, שנאבקה לערער על עדויותיהם של כמה בכירים מהמעגל הפנימי של בנקמן-פריד עצמו, ביניהן עדויות שסיפקו שותפים בכירים שלו בלאמידה.

"איבדה" מיליארדים מכספי ללקוחותיה. בורסת הקריפטו הקורסת FTX.

"איבדה" מיליארדים מכספי ללקוחותיה. בורסת הקריפטו הקורסת FTX. צילום: BigStock

מה התחדש במשפט אתמול?

עוזרת התובע הכללי של ניו יורק, עו"ד דניאל ששון, המשיכה גם ביום העדות הנוסף בחקירתה הנגדית האגרסיבית, ממש כפי שזו התנהלה עד כה. סב"פ מצידו המשיך לנסות להישמע תמים וחף מפשע.

ששון הדגישה בחקירתה, בין השאר, את סוגיית מערכת היחסים הקרובה של בנקמן-פריד עם חברי ממשלה באיי בהאמה. בתגובה לשאלותיה בנדון הודה הנחקר כי השתתף בארוחת ערב בה נוכחו ראש ממשלת איי בהאמה, נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, וראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר.

קשרים אלו שבהם הודה סב"פ אתמול הם לכאורה שעומדים מאחורי חלק מההתנהלות הבעייתית, בלשון המעטה, של סב"פ. כך למשל, בנובמבר אשתקד, כאשר FTX הקפיאה משיכות ללקוחותיה עקב משבר הנזילות שחוותה – במה שהחל את קריסתה דה-פקטו – הסתבר שהמנכ"ל הצעיר והמקושר הודיע כי החברה דווקא כן תאפשר משיכות לכל לקוחותיה באיי בהאמה. בתגובה לשאלת ששון בנושא, העיד הנאשם כי אכן פתח את המשיכות הללו "לתקופה קצרה" ללקוחות המסוימים.

בנוסף, בנקמן-פריד העיד כי לא זכר שהורה בעבר לעובדיו באלמידה לא להשתמש בהפקדות של לקוחות FTX. עם זאת סב"פ נדרש לשאלה מדוע כשגילה מאוחר יותר, בסתיו 2022, כי אלמידה חייבת 8 מיליארד דולר ל-FTX – איש מהעובדים לא פוטר. "לא התעניינתי במיוחד בניסיון להטיל אשמה", אמר סב"פ בניסיון להסביר את החלטתו שלא לפטר אף עובד. עם זאת הוא הכה על חטא, לפחות לכאורה, בעדותו ואמר: "אני מצטער מאוד שלא בדקתי את זה לעומק".

התובעת ששון לחצה על הנאשם להסביר מדוע לא ניסה להבין מה קורה בין אלמידה ל-FTX עד יוני 2022, כאשר נראה בשלב מסוים שהבורסה בניהלו עומדת לפשוט רגל. לדבריו, הוא "סמך" על ידידיו וסגניו לשעבר שהמצב בשליטה. "הם אמרו לי שהם עסוקים ושצריכים להפסיק לשאול שאלות", העיד הנאשם.

מארק כהן, עורך דינו הראשי של בנקמן-פריד, סיפק לו אתמול במשפט הזדמנות להבהיר את עדותו בנוגע ליחסים בין FTX לאלמידה. בנקמן-פריד הזכיר כי לאחר שוויתר על תפקיד מנכ"ל אלמידה הוא צמצם משמעותית את מעורבותו בה. מאידך הוא טען כי פשוט משום שהיה בעל השליטה במרבית המניות של הקרן, המשיך לקבל עדכונים פיננסיים תקופתיים, עסק בהשקעות הון סיכון רבות ושיחק תפקיד מרכזי בהחלטות הנוגעות לחברה. עם זאת בנקמן-פריד טען כי נעדר הרבה יותר מקבלת החלטות ממה שטענו חבריו בעדותם. הוא הוסיף ואמר שאינו זוכר, למשל, שעבר על גיליונות אלקטרוניים שהוצגו לו אודות עסקי הקרן.

טיעוני הסיום של הסנגוריה והקטגוריה במשפט אמורים להתחיל היום, ואלו יהוו את אקורד הסיום של האירוע המסקרן, המעסיק את תעשיית הקריפטו כולה, וכמובן את המשקיעים הרבים של FTX שמרביתם טרם ראו בחזרה את כספם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים